قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / پیام آیات صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی و وحید خراسانی به سوگواران فاطمی
پیام آیات صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی و وحید خراسانی به سوگواران فاطمی

گزارش/ نظر مراجع در مورد برپایی عزاداری فاطمیه در دوران کرونا؛

پیام آیات صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی و وحید خراسانی به سوگواران فاطمی

علاقه‌مندان با برپایی مراسم عزاداری با رعایت اصول بهداشتی، عظمت و شکوه مراسم فاطمی را به جهانیان نشان داده و دفاع از مقام شامخ ولایت و امامت و پیروی از آن حضرت را افتخار خود می‌دانند و با توسّل به حضرات معصومین علیهم‌السلام به‌ویژه حضرت زهرای مرضیه سلام‌الله علیها و قرائت حدیث شریف کساء و دعای توسّل، از خداوند متعال مسئلت نمایند تا فرج حضرت ولی عصر را نزدیک فرماید و مشکلات و گرفتاری‌ها و بیماری‌ها را به‌واسطه انوار مقدّسه آن بزرگواران برطرف نماید.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، در آستانه فرارسیدن ایام جان‌سوز فاطمیه علیهاالسلام، حضرات آیات لطف‌الله صافی گلپایگانی، ناصر مکارم شیرازی و حسین وحید خراسانی در پیام‌هایی به سوگواران فاطمی و هیئات عزاداری تاکید داشتند، ضمن لزوم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، از همه راه‌های ممکن برای تعظیم شعائر فاطمی استفاده و فاطمیه را به بهترین وجه برگزار نمایند.

متن پیام آیت‌الله صافی گلپایگانی بدین شرح است:

بسم‌الله الرّحمن الرّحیم «اللهم صلّ و سلّم علی الصدیقه الشهیده الرّضیه المرضیه الحوراء الانسیه المظلومه المغصوبه فاطمه الزهراء سیده نساء العالمین.»

سالروز شهادت بانوی بزرگ جهان بشریت، حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام‌الله علیها را به قلب مقدّس و سوزان فرزند داغدارش، منتقم خون‌های پاک، حضرت بقیّهالله الاعظم عجّل الله تعالی فرجه الشریف، تسلیت و تعزیت عرض می‌نمایم.

جمعی از علاقه‌مندان به ساحت مقدّس فاطمی از این حقیر ناتوان درخواست کردند درباره برگزاری مراسم و اقامه عزاء و مراسم سوگواری فاطمیه، مطلبی را عرض کنم که حقیر اطاعت نموده و چند جمله‌ای را تقدیم می‌دارم:

شخصیت نورانی و آسمانی حضرت صدیقه طاهره علیهاالسلام را، فقط باید خدای فاطمه و پدر بزرگوار فاطمه و همسر والامقام فاطمه و فرزندان عزیز آن حضرت صلوات الله علیهم اجمعین معرّفی نمایند. خداوند متعال در قرآن کریم، آیه شریفه مباهله و یا آیه تطهیر و یا در سوره مبارکه انسان و نیز آیات مبارکه سوره کوثر، آن حضرت را عزیزترین افراد نزد پیامبر و اسوه پاکی و عصمت و شخصیت نمونه فضائل انسانی و مکارم اخلاقی معرّفی می‌فرماید.

ماه جمادی، یادآور یکی از غم‌انگیزترین حوادث تاریخ است که در نوع خود، مانند و نظیر ندارد. اگر بخواهیم حقیقت غم‌بار این مصیبت بزرگ را بیان کنیم، باید بگوییم که آسمان و زمین و ستارگان و کهکشان‌ها، تاب و توان دیدن و شنیدن این مصیبت عظمی را ندارند. امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام، آن کوه صبر و استقامت و آن شجاع‌ترین انسان روی زمین، چنان در این مصیبت عظمی، داغدار شد که با شنیدن شهادت همسر مهربان خویش، از هوش رفت و بعد فرمود:

نفسی علی زفراتها محبوسه * یا لیتها خرجت مع الزَّفرات/ لا خیر بعدک فی الحیاه و إنّما * أبکی مخافه أن تطول حیاتی

اگر امروز شیعیان و دوستداران اهل‌بیت علیهم‌السلام برای آن حضرت اقامه عزا می‌نمایند و عرض احترام و اخلاص و خاکساری دارند، برای این است که می‌خواهند تاریخ را برای جهانیان بیان نمایند و گوشه‌ای از فضائل و مقامات حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام‌الله علیها را بازگو کنند و معارف بزرگ الهی را که در خطبه فدکیه است به انسان‌های خداشناس و آزاده نشان دهند.

امروز، شیعیان و علاقه‌مندان آن حضرت، با برپایی مراسم عزاداری با رعایت اصول بهداشتی، عظمت و شکوه مراسم فاطمی را به جهانیان نشان داده و دفاع از مقام شامخ ولایت و امامت و پیروی از آن حضرت را افتخار خود می‌دانند و با توسّل به حضرات معصومین علیهم‌السلام به‌ویژه حضرت زهرای مرضیه سلام‌الله علیها و قرائت حدیث شریف کساء و دعای توسّل، از خداوند متعال مسئلت نمایند که فرج موفور السرور حضرت ولی عصر روحی و ارواح العالمین له الفداء را نزدیک فرماید و مشکلات و گرفتاری‌ها و بیماری‌ها را به‌واسطه انوار مقدّسه آن بزرگواران برطرف نماید. والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

گفتنی است، طبق سنوات گذشته، مجلس روضه، در مصیبت عزاى شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از پنج شنبه (۴ دى‌ماه) تا دوشنبه ٨ دى (فاطمیّه اوّل) ساعت ١٨:۴۵ تا ٢٠ در حسینیّه دارالزّهرا سلام الله علیها واقع در خیابان انقلاب. پیچ شمیران. خیابان شهید عباسى اصفهانى- پلاک ١٢ (آقایان)- دفتر آیت‌الله صافی گلپایگانی با رعایت پروتکل‌های بهداشتى برگزار می‌گردد.

متن پیام آیت‌الله مکارم شیرازی بدین شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم؛ ایام فاطمیه میراث گرانسنگ ائمۀ اهل‌بیت (علیهم‌السلام) است که همواره تلاش داشتند یاد مادر بزرگوار خود و مظلومیتش را در خاطره‌ها زنده نگه دارند.

ارادتمندان و دلباختگان صدیقۀ شهیده هر جا که باشند،‌ مراسم ایام فاطمیه را باشکوه و عظمت برگزار می‌کنند و بی شک در بحرانی ترین اوضاع ـ ‌چه کرونایی و چه غیر کرونایی ـ‌ از این سنت حسنه و راه و رسم الهی هرگز عدول نخواهند کرد، ازاین رو انتظار می‌رود اگرچه به دلیل شیوع بیماری کرونا و لزوم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، برگزاری مجالس فاطمیه همانند سال‌های گذشته ممکن نبوده، اما تجلیل این ایام نباید مورد کمترین غفلت قرار گیرد و لازم است که از همه راه‌های ممکن برای تعظیم شعائر فاطمی استفاده کرد؛ به‌ویژه با اقامه روضه‌های خانگی و استفاده از فضای مجازی؛ و به این نکته نیز توجه شود که ایام فاطمیه اول در شکوه و عظمت خود نباید کمتر از ایام فاطمیه دوم باشد که بحمدالله هر ساله پر رونق و باشکوه برگزار می‌شود.

از خطبای متعهد و بزرگوار این مجالس هم انتظار می‌رود با سخنرانی‌های پربار و مؤثر پیروان اهل بیت به‌ویژه جوانان عزیز را با مبانی اعتقادی و مسائل تربیتی بیش از پیش آشنا کنند و ابعاد گوناگون سیره پرافتخار بانوی مکرم اسلام خاصه ایثار و فداکاری آن شخصیت بی بدیل در راه ولایت و اسلام اصیل را به مخاطبان خود گوشزد کنند.

لازم به یادآوری است که بسیاری از مردم از اوضاع نابسامان اقتصادی و معیشتی در رنج و محنت به سر می‌برند، از این رو بر کسانی که تمکن مالی دارند،‌ ضروری است که با تأسی به اهل بیت عصمت و طهارت به فریاد برادران و خواهران نیازمند ایمانی خود برسند و گوشه‌ای از دردهای بی شمار آنان را درمان کنند که بی‌شک مورد توجه عنایات ام الائمه صدیقه شهیده فاطمۀ اطهر(س) قرار خواهد گرفت.

چنان که بر مسؤولان است تا این ایام را سرآغاز وحدت و یک پارچگی و دوری از بگومگوهای بی‌حاصل بلکه مضر سیاسی قرار دهند و تا می‌توانند باری از دوش مردم بزرگوار و عاشق اهل بیت، خاصه خانواده‌های محروم و آسیب پذیر بردارند و توجه داشته باشند که این ایام، روزهای آزمون بزرگ آنان دربرابر خداوند متعال و مردم عزیز و تاریخ است. امید است که همگان در این آزمون بزرگ سربلند بیرون آیند.

خداوند به برکت صدیقۀ کبری، مسلمانان را از هر گزندی مصون دارد، مشکلات و کاستی‌ها را به فضل و کرمش برطرف کند، مصائب موجود خاصه بلای عالم گیر کرونا را برطرف نماید و امنیت و آسایش را شامل این مرز و بوم گرداند، إن شاءالله.

نظر آیت‌الله وحید خراسانی بدین شرح است:

دفتر آیت‌الله وحید خراسانی استفتائی در این زمینه اقامه‌ی عزای حضرت زهرا سلام‌الله علیها در ایام شیوع کرونا منتشر کرد که بدین شرح است:

متن استفتاء:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

السلام علیک ایتها الصدیقهالشهیده

با عرض سلام محضر مبارک مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی وحید خراسانی مدظله العالی

درآستانه ی فاطمیه (شهادت حضرت صدیقه ی طاهره علیها السلام) با توجه به همه‌گیری بیماری کرونا در ایران و سراسر جهان؛ نظر مبارک حضرت عالی برای برپایی عزای فاطمیه چیست؟ و تکلیف ما در اقامه‌ی عزای حضرت زهرا سلام‌الله علیها چگونه است؟

باتشکر؛ جمعی از خطباء، هیئات وبرگزارکنندگان مراسم فاطمی سراسر کشور

پاسخ:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

علیکم السلام

فاطمیه نباید تعطیل شود و باید به بهترین وجه اقامه گردد ولیکن با رعایت جهات بهداشتی و آنچه متخصصین امر توصیه می‌کنند.

یادآوری می‌شود، مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) در دفتر  آیت‌الله وحید خراسانی با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین نظری منفرد، از دوشنبه (۸ دی‌ماه) به‌مدت سه روز از ساعت ۱۰:۳۰ صبح آغاز می‌گردد. این مراسم در صفحه‌ فاطمیه‌ حضرت ولی‌عصر علیه‌السلام در اینستاگرام‌ به صورت زنده پخش خواهد شد.

براساس این گزارش، باتوجه به محدودیت فضا و جهت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، درب ورودی پس از تکمیل ظرفیت بسته خواهد شد.

سه روز سوگواری در ماتم شهادت أمّ الأئمه النجباء، فاطمه زهرا (سلام الله علیها)

گفتنی است، همزمان با ایام شهادت جانسوز حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)، مراسم عزاداری در دفتر آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی برگزار می‌گردد. این مراسم از روز دوشنبه (نهم دی‌ماه) به مدت سه روز (سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأول) از ساعت ۱۰:۳۰ صبح برگزار می‌شود و حجج‌اسلام والمسلمین حائری قزوینی، میردامادی و رفیعی سخنرانی خواهند کرد و حاج عباس حیدرزاده مصیبت سرایی می‌نماید.

لازم به‌ذکر است، این مراسم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌گردد و به طور زنده از صفحه اینستاگرام رسمی دفتر آیت‌الله شبیری زنجانی پخش خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics