قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / پیام تسلیت رهبر انقلاب، مراجع عظام و علما در پی درگذشت آیت‌الله محمد یزدی
پیام تسلیت رهبر انقلاب، مراجع عظام و علما در پی درگذشت آیت‌الله محمد یزدی

گزارش؛

پیام تسلیت رهبر انقلاب، مراجع عظام و علما در پی درگذشت آیت‌الله محمد یزدی

در پی درگذشت آیت‌الله محمد یزدی (رئیس شورای عالی جامعه مدرسین، عضو مجلس خبرگان رهبری، عضو سابق فقهای شورای نگهبان و یار دیرین امام و رهبری) حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مراجع عظام، علمای حوزه علیمه و نهادهای علمی در پیام‌های جداگانه‌ای ارتحال این فقیه پارسا و انقلابی را تسلیت گفتند.

به گزارش شبکه اجتهاد، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت عالم مجاهد و پارسا آیت‌الله حاج شیخ محمد یزدی را تسلیت گفتند.

پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم؛ درگذشت عالم مجاهد و پارسا آیهالله آقای حاج شیخ محمد یزدی رضوان‌الله‌علیه را به حوزه‌ی علمیه‌ی معظم قم و مراجع عظام و علمای عالی‌مقام و جامعه‌ی محترم مدرسین و به شاگردان و دوستان و ارادتمندان آن مرحوم و به‌طور ویژه به خاندان گرامی و فرزندان مکرم ایشان تسلیت عرض میکنم. سوابق انقلابی و مبارزات دوران طاغوت در کنار حضور پیوسته و همیشگی در همه‌ی دورانهای انقلاب و اشتغال به مسئولیتهای بزرگ در اداره‌ی کشور همچون ریاست قوه‌ی قضاییه و عضویت در شورای نگهبان و مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی و در کنار فعالیت علمی و فقهی، شخصیتی جامع و اثرگذار از این عالم جلیل پدید آورده بود. ایمان راسخ به مبانی انقلاب و استقامت در این راه و غیرت دینی و انقلابی، نشانه‌های بارز دیگری از این شخصیت مکرم بود. امید است این وزن سنگین ذخیره‌ی معنوی مایه‌ی علو درجات ایشان باشد. از خداوند متعال رحمت و مغفرت و رضوان الهی را برای آن مرحوم مسألت می‌کنم.

آیت‌الله حسین نوری همدانی: خبر ارتحال فقیه مجاهد حضرت آیت‌الله آقای حاج شیخ محمد یزدی رحمت الله علیه موجب تأثر و تأسف عمیق اینجانب گردید.

آن عالم بزرگوار، سراسر عمر بابرکت خود را در خدمت به اسلام ناب و انقلاب و خدمت به حوزه‌های علمیه و ترویج فرهنگ اهل بیت علیهم السلام سپری نمود.

مجاهدتهای ایشان در خدمت امام راحل از اغاز شروع مبارزات علیه رژیم پهلوی باصراحت لهجه و شجاعت خاص مورد توجه همگان بود و بعدانقلاب نیز با توجه به جایگاه علمی و حوزوی با پذیرش مسئولیتهای خطیر از جمله ریاست قوه قضائیه، مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین، عضویت در شورای نگهبان و…با همان مواضع شفاف و استوار خدمات فراوانی به نظام و کشور نمود.

اینجانب فقدان این عالم خستگی ناپذیر و انقلابی و با اخلاص را به محضر مبارک حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله و رهبر معظم انقلاب و حوزه‌های علمیه و عموم ملت شریف ایران و همه بازماندگان خصوصا اقازادگان محترم تسلیت عرض نموده و علو مقام برای آن فقید سعید مسئلت می‌نمایم.

آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی: خبر درگذشت عالم وارسته حضرت آیت‌الله آقای حاج شیخ محمد یزدی موجب تأثر گردید.

ایشان در طول عمر شریف خود با حضور در مسئولیت‌های مهم نظام همچون ریاست قوه قضاییه و شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خدمات شایسته‌ای را به نظام اسلامی داشتند.

تألیف، تدریس و تربیت شاگردان وارسته از جمله خدمات شایسته ایشان به دین و معارف اهل بیت علیهم السلام می‌باشد.

اینجانب این ضایعه را به محضر امام زمان علیه السلام، مقام معظم رهبری همچنین حوزه‌های علمیه و بازماندگان و فرزندان محترم ایشان تسلیت گفته و مغفرت و علو درجات را برای ایشان مسئلت می‌نمایم.

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی: خبر رحلت عالم مجاهد، آیت‌الله حاج شیخ محمد یزدی (رحمه الله علیه) مایۀ نهایت تاسف گردید.

عالمی شجاع که در دوران عمر خود خدمات فراوانی به اسلام و مکتب اهل بیت(علیهم السلام) نمود.

همواره در خدمت انقلاب و نظام جمهوری اسلامی بود و از هر فرصتی برای این هدف مقدس بهره می‌گرفت. سالیان دراز علاوه بر مناصب مهم انقلابی، ریاست جامعه مدرسین را نیز بر عهده داشت و به خوبی آن را اداره کرد.

اینجانب این ضایعه مؤلمه را به جامعۀ روحانیت و حوزۀ علمیه و خصوصاً جامعه مدرسین و بالاخص به بیت شریف و فرزندان محترم ایشان تسلیت عرض می‌کنم و علوّ درجات آن مرحوم و صبر و اجر فراوان برای بازماندگان از درگاه خداوند متعال مسألت دارم.

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی: ارتحال حضرت آیه الله یزدی ضایعه ی سنگین است، این سانحه را به حوزه علمیه و علاقه‌مندان آن راحل و بیت مکرم ایشان تسلیت عرض نموده، علّو منزلت و غفران الهی مسئلت می‌شود.

آیت‌الله جعفر سبحانی: درگذشت عالم ربانی، فقیه عالیقدر، مجاهد مخلص حضرت آیت‌الله شیخ محمد یزدی (ره) را به علماء و  حوزه‌های علمیه و خاندان محترم و ارادتمندان ایشان تسلیت می‌گویم.

فقید سعید، در طول زندگی در خدمت اسلام و انقلاب بود و در هر مقامی که بود به دنبال رضای خدا بود. در دوران نگارش قانون اساسی، اخلاص و واقع گرایی او ملموس بود.

از خداوند متعال برای ایشان علو درجه و برای بازماندگان صبر جمیل خواستاریم. عاش سعیدا ً و مات سعیدا ً

آیت‌الله حسین مظاهری مظاهری: ارتحال فقیه مجاهد حضرت آیه‌الله آقای حاج شیخ محمد یزدی «قدس‌سرّه» موجب تأسف و تاثر گردید.

این عالم جلیل که یکی از یاران و شاگردان وفادار امام راحل عظیم الشان «رضوان‌الله‌تعالی‌علیه» بودند، سالیان متمادی پیش از انقلاب را در خدمت خالصانه به آرمان‌ها و اهداف نهضت اسلامی آن امام بزرگوار سپری کرده و پس از تشکیل نظام جمهوری اسلامی نیز همواره در مسئولیت‌های مختلف و مناصب عالیه، نقشی برجسته و با اهمیت ایفاء نمودند و امید است اجر و پاداش مجاهدت‌های مخلصانۀ ایشان در آستان رحمت و کرامت الهی مضاعف گردد.

ضمن عرض تسلیت به بیت مکرّم و فرزندان محترم و شاگردان و ارادتمندان آن عالم فقید، از خداوند تعالی علوّ درجات و رحمت و مغفرت واسعه برای ایشان مسألت می‌کنم.

آیت‌الله علی‌اکبر سیفی مازندرانی: خبر ارتحال عالم ربانی آیت‌الله محمد یزدی (تغمده الله برحمته) موجب تأسف و حرمان حوزه علمیه قم از وجود این عالم وارسته گردید. این عالم انقلابی دارای کارنامه درخشان در مبارزه با طاغوت پهلوی قبل از انقلاب بوده است و نیز در طول چهل سال انقلاب، پیوسته راه مستقیم و خط نور ولایت را با گامی استوار پیموده و در هیچ برهه‌ای از مقاطع حساس به یمین و یسار انحراف و زاویه‌ای نداشته است و به حق بر سر پیمانی که با ذات اقدس احدیت و نبی مکرم و ائمه اهل بیت (ع) داشته است تا آخرین رمق همچنان استوار بوده است. غفر الله له و حشره مع النبی و الائمه الطاهرین

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و رئیس مجلس خبرگان رهبری: با کمال تأسف و تأثر مطلع شدیم عالم مجاهد و پارسا حضرت آیت‌الله محمد یزدی رضوان‌الله تعالی علیه به لقاءالله پیوست.

این عالم بزرگوار از مبارزان راه دشوار انقلاب اسلامی و از چهره‌های اثرگذار و یاران صمیمی نظام جمهوری اسلامی بود و در همه عرصه‌های مهم کشور، صادقانه ایفای نقش کرد. از عضویت در شورای نگهبان، ریاست قوه قضائیه، عضویت در مجلس خبرگان رهبری، دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه از جمله مسئولیت‌های خطیر این عالم مبارز و انقلابی بود که در همه این عرصه‌ها در موضع یک عالم دینی و سیاستمدار انقلابی صریح ظاهر شد و هرگز منافع شخصی و جناحی نتوانست ایشان را از مسیر انقلاب، نظام و رهبری دور کند.

اینجانب ضمن آرزوی علو درجات برای آن مجاهد پارسا، این ضایعه موسعه و سنگین را به حضرت صاحب‌الزمان (عج)، مقام معظم رهبری، علمای اعلام، حوزه‌های علمیه، شیعیان جهان، بیت شریف و فرزندان مکرّم آن عالم فرزانه و ملت شریف ایران اسلامی تسلیت عرض می‌نمایم.

سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه: رحلت عالم جلیل القدر حضرت آیت‌الله یزدی رضوان الله تعالی علیه، مصیبت بزرگی برای حوزه‌های علمیه، خصوصا حوزه مقدسه قم بود.

آن عالم بزرگوار با وجود بهره گیری از جوهره فقاهت از اولین روزهای شکل گیری نهضت امام راحل، خود را وقف حرکت دینی و انقلابی مردم ایران کرد و از هیچ کوششی برای یاری رساندن به حضرت امام و پس از آن رهبر معظم انقلاب کوتاهی نکرد.

مرحوم یزدی که رسالت فقیه را علاوه بر درس و بحث، حضور فعال در مناسبات و مسائل مهم روز می‌دانست، با وجود ریاست بر تشکل ریشه دار جامعه مدرسین حوزه علیمه قم و شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور، یکی از چهره‌های تاثیر گذار در عرصه‌های سیاسی کشور و یکی از استوانه‌های استوار و قابل اتکا در دفاع از رکن ولایت فقیه و مقام ولایت بوده و از بذل هیچ هزینه‌ای برای دفاع از انقلاب اسلامی دریغ نکرد تا جایی که آماج حمله‌های بدخواهان انقلاب قرار گرفت.

این عالمِ عامل، به عنوان اولین رئیس قوه قضاییه بعد از بازنگری قانون اساسی در مدت ده سال تلاش و خدمت مستمر به دستگاه قضا خدماتی ارزشمند و ماندگار بر جای گذاشت که نتیجه آن شکل گیری و قوام ساختار قوه قضاییه بود.

آیت‌الله یزدی در مقام نمایندگی و نایب رئیسی مجلس شورای اسلامی، نمایندگی و ریاست مجلس خبرگان رهبری و سال‌ها عضویت در شورای نگهبان قانون اساسی نیز بزرگترین تکیه گاه دوستداران انقلاب اسلامی به شمار می‌رفت.

اینجانب فقدان این فقیه بزرگوار و عالم ربانی و انقلابی را به محضر حضرت ولیعصر ارواحنا له الفداء، رهبر معظم انقلاب اسلامی، حوزه علمیه قم، جامعه مدرسین، اعضای محترم شورای نگهبان، فرزندان بزرگوار ایشان و همچنین دوستداران انقلاب اسلامی تسلیت و تعزیت عرض می‌نمایم.

ان‌شاالله آن مرحوم ذیل رحمت بی کران الهی به امام و مرادش، خمینی کبیر و خیل شهداء انقلاب اسلامی ملحق شده و بر سفره حضرات معصومین متنعم باشد.

صادق آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس پیشین قوه قضائیه: ارتحال آیت‌الله آقای حاج شیخ محمد یزدی رضوان الله تعالی علیه که از یاران دیرین حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری بودند؛ موجب تاسف و تاثر اینجانب گردید.

آن مرحوم از همراهان تاثیر گذار انقلاب اسلامی در برهه‌های مختلف بودند و در طول سالهای انقلاب در مناصب مهم و کلیدی نظام منشاء خدمات و برکات بسیاری بوده‌‌اند و فقدان ایشان ضایعه‌ای است برای نظام جمهوری اسلامی و حوزه‌های علمیه.

اینجانب درگذشت ایشان را به محضر مقام معظم رهبری مدظله العالی، حوزه‌های علمیه، ارادتمندان و شاگردان و بیت مکرم و تمامی بازماندگان تسلیت گفته و از درگاه خداوند متعال برایایشان رحمت و مغفرت و علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می‌نمایم.

سید احمد خاتمی، عضو فقهای شورای نگهبان و جامعه مدرسین: آیت‌الله یزدی از ویژگی‌های فراوان الگویی برخوردار بودند: در زمان تحصیل، بهره مند از سفره علم بزرگانی همچون آیت‌الله العظمی بروجردی، امام راحل، علامه طباطبایی و … بعد از آن مدرسی با انگیزه، صاحب قلمی مفید و روشنگر.

دربین فضائل ایشان دوفضیلت مثال زدنی است: یکم، بصیرت و بصیرت افزایی، بصیرتی که عمری با آن زندگی کرد. این بصیرت او را در زمان امام راحل در کنار امام قرار داد. همراهی که در دوران ظلمانی رژیم استبدادی پهلوی هزینه سخت تبعید به شهرهای مختلف را در پی داشت.

بصیرتی که از او عالمی ولایتمدار ساخت. او از بُن جان ولایت فقیه را پذیرفته بود و در تبیین آن و دفاع از حریم ولایت ذره‌ای کوتاه نیامد. اوهمان حریمی که برای امام راحل عظیم الشأن باور داشت همان را در مورد مقام معظم رهبری مدظله العالی نیز معتقد بود.

بصیرتی که بخشی از آن عینیت دین با سیاست بود همان که آموزه امام راحل عظیم الشأن بود. آموزه‌ای که آن امام بزرگ از مکتب اهل بیت علیهم السلام آموخته بود. در سال‌های آخر عمر خویش به شدت نگران آن بود، کسانی این ایده حق را مورد هجمه قرار داده، ساز جدایی بزنند و خدایی ناکرده کسانی را در حوزه هم سوی خود قرار دهند.

و دومین ویژگی مثال‌زدنی، شجاعت کم نظیر ایشان بود. هم در زمان رژیم سیاه ستمشاهی که در اوج استبداد، شاه را مورد هجمه قرار می‌داد؛ و هم در مقابله با سیل تهمت‌ها، اهانت‌ها، هتاکی‌ها، شجاعانه مقاومت میکرد. به حق او مصداق آیه شریفه “یجاهدون فی سبیل الله و لایخافون لومه لائم” بود. در اوج برخی از این موج سازی‌های ناجوانمردانه علیه ایشان محضرشان رفتم، ایشان را کانون آرامش دیدم. آفرین گفتم بر این روحیه و به ایشان گفتم این خصلت شما الگوی ماست. سلام و درود و رضوان خداوند بر روح بلندش باد که عاش سعیدا و مات سعیدا.

سیدهاشم حسینی بوشهری، دبیر شورای عالی حوزه های علمیه: ارتحال مجتهد بصیر و یار دیرین امام (ره) و رهبری معظم انقلاب (مدظله العالی)، حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمد یزدی (ره) موجب تاثر و تاسف فراوان گردید.

هفت دهه از حیات با برکت سیاسی و علمی این عالم برجسته منشأ خدمات فراوانی به کشور و حوزه‌های علمیه بود.

آیت‌الله یزدی جزو حلقه اول شاگردان و علاقه مندان صدیق امام خمینی (ره) بود که با شروع نهضت امام، در دوران پرفراز و نشیب مبارزات با رژیم ستم شاهی، استوار و پایدار مسیر مبارزه را ادامه داد و همواره تبعیدگاه های خود را به مرکز نشر علوم اهل بیت علیهم السلام و پایگاه بسط مبارزات اسلامی تبدیل می‌کرد.

حضور تعیین کننده در ایجاد، تثبیت و ریاست سالیان متمادی بر تشکیلات با برکت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در صیانت از نهاد روحانیت و پاسداشت جایگاه مرجعیت شیعه و حضوری بسان استوانه‌ای فقهی برای نظام در دو نهاد شورای نگهبان و مجلس خبرگان با حفظ سلوک و زیّ روحانیت با وجود حضور در عالیترین نهادهای حکومتی از فرازها و ویژگی های مهم زندگانی ایشان است.

ضایعه فقدان این فقیه و عالم جلیل القدر را به محضر مقام معظم رهبری «مدظله العالی»، مراجع عظام تقلید «دامت‌برکاتهم»، حوزه‌های علمیه و همچنین به فرزندان برومند ایشان تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای آن فقیه بصیر و انقلابی و یار مخلص ولایت و رهبری، علو درجات و رحمت الهی را مسألت دارم. خداوند آن مرحوم را با اولیای خویش محشور فرماید.

علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه قم: خبر ارتحال فقیه مجاهد و اندیشمند شجاع مرحوم آیت‌الله آقای حاج شیخ محمد یزدی قدس الله نفسه الزکیه برای حوزه‌های علمیه بویژه حوزه علمیه قم و همه علاقمندان به اسلام و انقلاب اسلامی سنگین و مایه تأسف شدید شد.

آن فقید سعید چهره تابناکی بود که در سال‌های ممتد از پشتوانه‌های استوار انقلاب اسلامی و از یاران فداکار امام خمینی و رهبری معظم انقلاب اسلامی بشمار می‌آمد و جانفشانی و فداکاری و پیشگامی ایشان از آغاز نهضت اسلامی و خدمات ارزنده آن عالم فرزانه به اسلام و انقلاب و مردم شریف ایران و قم در مسندهای گوناگون حوزوی، علمی، فرهنگی، تقنینی و قضائی و در جایگاه‌های مهم شورای نگهبان و ریاست مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و شورای عالی حوزه‌های علمیه، ماندگار و فراموش ناشدنی است.

فضیلت‌های اخلاقی و روح انقلابی و بصیرت سیاسی و تلاش اجتماعی ایشان برای همگان بویژه طلاب و فضلای حوزه درس آموز و الهام بخش خواهد بود.

فقدان آن دانشمند پارسا و با اخلاص را به مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید و حوزه‌های علمیه و مردم شریف ایران و قم و بیت شریف ایشان تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم و علو درجات، رضوان الهی و حشر با اولیای الهی و شهدای سرافراز را برای ایشان و صبر جمیل و اجر جزیل برای بازماندگان محترم از خداوند مهربان خواستارم.

عباسعلی اختری، رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع): ضایعه جانگداز و تألم برانگیزارتحال فقیه عالیمقام و عالم بزرگوار و نستوه و مجاهد استوار و خستگی ناپذیر حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمد یزدی رئیس شورای عالی جامعه مدرسین موجب تأسف و اندوه فراوان گردید وجامعه روحانیت و حوزه‌های علمیه و مؤسسات آموزشی دینی را سوگوار ساخت.

این یار دیرینه حضرت امام خمینی (قدس سره) و رهبری که از مبارزان سال‌های آغازین انقلاب و بعد از انقلاب اسلامی و از بدو نهضت پربرکت و حماسه آفرین انقلاب در سال ۱۳۴۲ به رهبری حضرت امام خمینی در رکاب ایشان بوده، با تحمل زندان و شکنجه و سختی‌ها و تلاش‌های فراوان و تأثیرگذار از پیشگامان مبارزات بوده و پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و با پذیرش مسئولیت‌های سنگین و پر مخاطره حوزوی و دولتی در سنگرهای گوناگون و سنگر امامت جمعه و موقعیت‌های قضایی و سیاسی به فعالیت‌های علمی و فرهنگی و مبارزاتی سیاسی و قضایی در دفاع از انقلاب اسلامی با صلابت و شجاعت کوشش نموده و با تالیف کتب و تدوین مقالات و ایراد سخنرانی عمر شریف خود را مبذول داشته‌اند.

زندگی مبارزاتی و سیاسی حضرت آیت‌الله یزدی با توجه به مبارزه بی‌امان ایشان علیه رژیم شاه و نیز افشاگری‌های فراوان منجر به تبعید و زندانی معظم له گردید.

وی در دوران پس از انقلاب بخشی از تاریخ انقلاب را تشکیل داد زیرا با قبول مسئولیت‌هایی مانند ریاست دادگاه انقلاب اسلامی قم، ریاست دفتر حضرت امام در قم، نمایندگی مجلس خبرگان قانون اساسی، نمایندگی مجلس شورای اسلامی در دوره‌های متوالی، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، عضویت در شورای نگهبان، عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی، ریاست قوه قضائیه با حکم مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای در دو دوره پنج ساله، ریاست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رئیس مجلس خبرگان رهبری و شورای نگهبان خدمات ارزشمند و گرانسنگی را به انقلاب اسلامی نمود و مکتب بالنده اسلام و قرآن و اهل بیت علیهم اسلام ارائه نمودند و تا آخرین لحظه عمر پربرکت خود را در دفاع از نظام جمهوری اسلامی و امام خمینی و مقام عظما ی ولایت، امام خامنه‌ای و ارزش‌های اسلامی ثابت قدم و استوار کوشیدند و فداکاری نمودند تا به لقاءالله رسیده و روحش به عالم ملکوت پرواز نمود.

اینجانب اصالتاً از سوی خود و به نمایندگی از اعضای محترم و معزز شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت (ع) این ضایعه جبران ناپذیر را به حضرت ولی عصر امام زمان (عج الله تعالی فرجه) و مقام معظم رهبری آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای(دام ظله العالی) و مراجع عالیقدر و جامعه روحانیت، حوزه‌های علمیه و خاندان مکرم و معزز وعلاقمندان این فقید سعید تسلیت و تعزیت عرض نموده و از خداوند متعال برای آن عالم مبارز و بزرگ علو درجات در جوار پیامبر و ائمه اطهار علیهم السلام و شهدای ابرار صبر جمیل و اجر جزیل را برای همه مصیبت دیدگان مسئلت می‌نمایم.

عبدالحسین خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس سابق مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه: ارتحال عالم مجاهد، فقیه انقلابی، مبارز خستگی ناپذیر حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمد یزدی ثلمه‌ای جبران ناپذیر برای نظام اسلامی است.

او عالمی وارسته، فقیهی زمان شناس، مترجمی توانا نسبت به قرآن کریم، محققی آگاه به مسایل نوپدید، پارسای همیشه در صحنه، دانشمندی با صراحت و مقتدر، سیاستمداری وفادار به امام خمینی و مقام معظم رهبری بود.

آیت‌الله یزدی انقلابی ولایتمدار پریروز و دیروز و امروز بود که سالها در سنگر ریاست دفتر امام در قم، نمایندگی مجلس، جامعه مدرسین و شورای عالی حوزه علمیه قم و شورای نگهبان و امامت جمعه تهران و مجلس خبرگان رهبری و ریاست قوه قضاییه مجاهدت کرد.

نقدها و خرده گیریهایش از روی پارسایی و اخلاص و دغدغه مندانه و دیدبانیش نسبت به انقلابی و غیر انقلابی، مستمر و بصیرت زا بود.

خداوند روح ایشان را با امام خمینی و شهدای انقلاب اسلامی محشور سازد و رضوان و جنت نعیم و ضیافت علوی را نصیبشان گرداند.

این مسکین ارتحال این عالم پارسا و فقیه مجاهد را به مقام معظم رهبری و خانواده محترمشان به ویژه آقازاده‌های آن مرحوم و دوستان و شاگردان و مردم عزیز ایران تسلیت عرض میکنم.

علی‌اکبر صادقی رشاد، رئیس شورای حوزه‌های علمیهٔ تهران: ضایعه‌ ارتحال انقلابی پیشکسوت، عالم مجاهد، مدرس بنام حوزه، آیت‌الله حاج شیخ محمد یزدی (قدّس سرّه)، موجب تالّم و تأسف عمیق گردید.

این روحانی زاهد و پارسا که از یاران باوفای حضرت امام خمینی(قده) و از یاوران مخلص رهبر معزز انقلاب اسلامی بود، در روزگار ظلم و ظلمت ستمشاهی، سال‌های متمادی را در زندان، حصر و تبعید سپری کرد. او پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی نیز، در سنگرهای خطیر نظام مقدس جمهوری اسلامی خدمات شایان و نمایانی ارائه کرد؛ مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی، قوه‌ی قضائیه، شورای نگهبان، جامعه‌ی مدرسین، هر یک نشانهای نمایانی از مجاهدتهای این فقیه دردمند، نستوه و دلیر دارد.

اینجانب این ضایعه‌ی مولمه را، از سوی خود و اعضای شورا و مدیریت حوزه‌های علمیه‌ی استان تهران، به محضر مبارک حضرت بقیّه‌الله (ارواحنا له الفداء) و رهبر معظم انقلاب اسلامی (دام ظله الوارف) و سایر مراجع عظام تقلید (دامت برکاتهم)، حوزه‌های علمیه‌ (صانها الله عن الحدثان)، اعضای محترم جامعه مدرسین و بیت مکرم آن راحل رنجدیده، تسلیت عرض کرده، از بارگاه بلند باری برای او رفعت رتبت و برای وابستگان و دلبستگان آن مرحوم، صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می‌‌کنم.

محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: ارتحال فقیه انقلابی و عالم مبارز حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمد یزدی رضوان الله علیه، موجب تأسف و تألم فراوان گردید.

این عالم وارسته و مبارز از پیشگامان انقلاب اسلامی و یار وفادار و دیرین حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بود که در راه انقلاب و اسلام از هیچ کوششی دریغ نکردند و متحمل سختی‌های فراوان شدند.

این فقید سعید خدمات ارزشمندی در عرصه‌های مختلف دینی، سیاسی و فرهنگی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی و ملت شریف ایران از خود به جای گذاشتند. ریاست قوه قضائیه عضویت در شورای نگهبان و ریاست مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و شورای عالی حوزه‌های علمیه از جمله فعالیت‌های گرانمایه و خدمات ارزنده و ماندگار این شخصیت بزرگوار به شمار می‌رود.

اینجانب این ضایعه را به محضر بقیه الله الاعظم، ارواحنا فداه، مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه، شاگردان و ارادتمندان، دوستداران انقلاب اسلامی و بیت شریف و فرزندان مکرّم آن عالم فرزانه تسلیت عرض نموده و برای آن مرحوم علو درجات و همجواری با ائمه اطهار (علیهم السلام) و برای بازماندگان صبر و اجر مسالت دارم. ان شاءالله روح این عالم پارسا قرین رحمت الهی و محشور با اولیاء ابرار گردد.

سید محمود مدنی، مدیر جامعه الزهرا(س): درگذشت حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمد یزدی، رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم موجب تاثر شد. آن عالم گرانقدر در طول حیات سیاسی و علمی خویش در سنگرهای مختلف همواره با روحیه جهادی و استواری مثال زدنی یار و یاور انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بود و در سنگرهای مختلف نظام جمهوری اسلامی ایران از مجلس شورای اسلامی تا شورای نگهبان، قوه قضاییه، مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با جدیت حضوری مؤثر و مفید داشت.

اینجانب درگذشت آن عالم بزرگوار را به رهبر معظم انقلاب اسلامی، مراجع تقلید، علمای اعلام، حوزه‌های علمیه، شاگردان، ارداتمندان و بیت معظم له به ویژه فرزند برومند ایشان حجت الاسلام والمسلمین مجید یزدی تسلیت عرض کرده و از خداوند منان برای آن عالم فقید علو درجات، رحمت و مغفرت واسعه الهی و همنشینی با اولیای الهی را خواستارم.

حسینعلی سعدی، رئیس دانشگاه امام صادق(ع): با تاسف و تاثر رحلت فقیه مجاهد و انقلابی، یار دیرین امام و رهبری آیت‌الله حاج شیخ محمد یزدی (رحمه الله علیه) را به محضر بقیه الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، رهبر معظم انقلاب اسلامی (دام ظله العالی)، مراجع عالیقدر تقلید، حوزه‌های علمیه و نیز به جامعه محترم مدرسین حوزه علمیه قم تسلیت عرض میکنم.

این عالم خستگی ناپذیر از آغاز نهضت امام راحل، به مبارزه با رژیم ستمشاهی پرداخت و پس از پیروزی انقلاب در سنگرهای مهم و حساس نظام از ریاست قوه قضائیه و مجلس خبرگان رهبری تا شورای عالی حوزه و جامعه مدرسین به نظام اسلامی و مردم خدمت کرد و با صراحت تمام در مواقع حساس و خطیر از آرمان های انقلاب، امام و رهبری دفاع کرد. این مجاهد نستوه در حوزه علمیه نیز ضمن تدریس، تحقیق و تالیف از نظریه حوزه انقلابی به جد دفاع نمود و منشاء خدمات ارزشمندی شد.

اینجانب ضمن تسلیت مجدد این ضایعه به بیت مکرم، علو درجات و حشر با اولیای الهی را برای ایشان از خدای متعال مسئلت می‌نمایم.

محمدجواد حاج علی اکبری رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور: ارتحال عالم ربانی و مجاهد خستگی ناپذیر، حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمد یزدی رضوان الله تعالی علیه، موجب تاسف و تاثر فراوان است.

این فقیه انقلابی، ازشاگردان برجسته محضر علمی و مکتب فکری امام راحل عظیم الشان (رضوان‌الله‌تعالی‌علیه) بود که در تمامی مراحل نهضت اسلامی و درمبارزه باطاغوت، جزو چهره‌های برجسته و پیشتازمحسوب می‌شد.

پس ازپیروزی انقلاب اسلامی درهمه سنگر‌های علمی و اجرایی ومدیریتی درحوزه علمیه مقدسه قم از جلسات تدریس و تلاش‌های تحقیقی و تالیفی تا جامعه محترم مدرسین وشورای عالی حوزه علمیه، نقشی برجسته و مجاهدتی شایسته تقدیر داشت.

در دوران نمایندگی مجلس عظیم الشان خبرگان و مجلس شورای اسلامی و عضویت درشورای محترم نگهبان ازعناصر موثر وکلیدی به شمار می‌رفت.

در دوران مدیریت عالی قوه قضاییه، خدمات بسیاری از ایشان به یادگار ماند. خطبه‌های جمعه آن عالم بصیر درجایگاه امامت جمعه موقت تهران، سهم وافری در بصیرت بخشی جامعه داشت.

ساده زیستی و پارسایی، ثبات قدم و صراحت لهجه و استواری در دفاع از ارزش‌های انقلاب و نظام اسلامی از حسنات ماندگار این عالم خدمتگزاراست که در حافظه تاریخی ایران اسلامی ثبت شده است.

اینجانب به نمایندگی از اعضای محترم شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و نمایندگان عالیقدر، ولی فقیه و امامان جمعه معزز سراسر کشور، فقدان این عالم مجاهد و خدوم را به محضر امام زمان ارواحنافداه و رهبر حکیم انقلاب اسلامی (مد ظله العالی) و حوزه علمیه مقدسه قم و اعضای مکرم جامعه مدرسین و بخصوص به خاندان معظم و وابستگان و شاگردان و علاقمندان ایشان، تسلیت و تعزیت می‌گویم و از درگاه خداوند علیم و قدیر غفران و رحمت واسعه الهی و علو درجات را تمنا می‌کنم.

پیام تسلیت رهبر انقلاب، مراجع عظام و علما در پی درگذشت آیت‌الله محمد یزدی

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: فقیه عالیقدر و مجاهد خستگی‌ناپذیر حضرت آیت‌الله آقای حاج شیخ محمد یزدی (رضوان‌الله ‌تعالی‌علیه) رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یکی از پیشگامان انقلاب اسلامی و از مؤسسان این جامعه در جوار رحمت حق آرام گرفت.

ارتحال این فقیه مجاهد، موجب تأسف و تأثر فراوان گردید. این عالم پرهیزگار مصداق عباد الله المخلصین بود که در دوره حاکمیت طاغوت و اختناق در میدان‌های گوناگون مبارزه حضور داشت و سال‌ها رنج تبعید را به جان خرید. سخنرانی‌های پر‌شور و افشاگرانه ایشان در مناطقی که تبعید بودند منجر به حضور مردم در مبارزه با طاغوت و همراهی با نهضت امام خمینی می‌شد و در ذهن مردم و مبارزین نهضت اسلامی به‌عنوان نقطه‌ای درخشان ثبت‌شده است.

ایشان از شاگردان حضرات آیات عظام بروجردی، اراکی،‌هاشم آملی و … (اعلی الله مقامهم) و علامه طباطبایی (صاحب تفسیر گرانقدر المیزان) و از ملازمین و یاران حضرت آیت‌الله العظمی امام خمینی (قدس سرّه الشریف) و یاری معتمد و صَدیق برای رهبری معظم انقلاب بود. از دیگر ویژگی‌های بارز علمی ایشان تألیف کتاب‌های گوناگون فقهی ازجمله کتاب وزین «فقه‌القرآن» و همچنین تربیت شاگردان در حوزه علمیه قم است.

آیت‌الله یزدی (رضوان‌الله تعالی علیه) از جمله امنای امام و رهبری و امت اسلامی بود که سال‌ها با صبر و مجاهدتی کم‌نظیر در مسیر تحقق اهداف اسلام و انقلاب اسلامی حرکت کرد. او فقیهی بیدار، بصیر و پرتحرک بود که در طول عمر بابرکت خود با اخلاص، یکپارچگی، صداقت و صراحت از ولایت‌فقیه، هویت دینی و آرمان‌های انقلاب اسلامی صیانت و پاسداری کرد. ازجمله مصادیق بارز بصیرت و بینش انقلابی ایشان ایستادگی در مقابل تئوری «جدایی دین از سیاست بود» که تا پایان عمر بابرکت خود بر آن پافشاری نمود.

ریاست قوه قضائیه، ریاست مجلس خبرگان، عضویت در شورای نگهبان و ریاست شورای عالی حوزه‌‌های علمیه در زمره مسئولیت‌های بارز وی است که او با نیک‌نامی و کوششی کم‌نظیر به ایفای نقش در آن پرداخت.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رحلت این فقیه مجاهد و پرهیزگار را به محضر حضرت بقیه‌الله‌الاعظم (عجل‌الله‌ تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، مراجع عظام تقلید «دامت‌برکاتهم»، حوزه‌های علمیه، امت اسلامی به‌ویژه مردم عزیز و انقلابی قم، آقازادگان محترم، بیت مکرم و شاگردان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض می‌نماید. همچنین از خداوند متعال برای آن مرحوم علوّ درجات، غفران و رحمت الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارد.

مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: ارتحال عالم ربانی، فقیه مجاهد، مبارز خستگی ناپذیر و یار دیرین امام و رهبری، حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمد یزدی «رحمه الله علیه» ضایعه‌‌ای اسفبار و مایه‌ی تالّم همه‌ی کسانی است که به شخصیت و مقام علمی،‌ مجاهدت‌ها، خدمات و آثار ارزشمند ایشان به حوزه‌های علمیه و نظام اسلامی، آشنا می‌باشند.

آن مرحوم استادی بزرگ و موفق بودند که با تلاش‌های مستمر علمی و تحقیق و پژوهش در علوم مختلف حوزوی‌ و تربیت شاگردان ممتاز و تألیف کتب متعدد و ارزشمند، آثار فاخر و ماندگاری را ثبت و به یادگار گذاشتند و تا آخرین روزهای عمر با برکت خود مجلس پر فیض درس و بحث‌شان دائر بود.

التزام به احکام شرعی، صیانت از حقائق و معارف اسلامی، توجه اکید و رعایت مکارم اخلاق، در تمام دوران زندگی، شخصیتی ممتاز و معنوی از ایشان ساخته بود که تا پایان عمر شریف خود رعایت و بر آنها اصرار می‌ورزید.

همراهی با رهبر کبیر و عظیم الشأن انقلاب اسلامی از آغازین روزهای نهضت اسلامی مردم شریف ایران و تحمل تبعید و زندان و شکنجه توسط دژخیمان رژیم منحوس پهلوی تا پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و پس از آن در مسئولیت‌های مهم و حساس، یاری وفادار بود که با اراده‌ای انقلابی و کم‌نظیر در تبعیت از ولی امر مسلمین حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مدظله العالی و در تحقق و دفاع از اعتقادات مکتب و معارف اهلبیت علیهم السلام و ارزش‌های انقلاب اسلامی، استوار و پایدار بود و لحظه‌ای در این راه با عظمت و مسیر نورانی و صراط مستقیم انقلاب، سستی و خستگی به خود راه نداد.

مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ضایعه مؤلمه و اسفبار ارتحال حضرت آیت‌الله یزدی، رئیس معزز شورای عالی جامعه مدرسین را محضر شریف امام عصر ارواحنا فداه، مراجع عظام تقلید بویژه رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای دامت برکاتهم، حوزه‌های علمیه، عموم ملت مؤمن و انقلابی ایران اسلامی و خاصه بیت مکرّم ایشان، تسلیت و تعزیت عرض نموده و از خدواند متعال برای آن فقید سعید، علو درجات و برای بازماندگان ارجمند و ارادتمندان ایشان صبر و اجر مسألت می‌نماید.

شورای عالی حوزه‌های علمیه: ارتحال مجتهد بصیر و یار دیرین امام (ره) و رهبری معظم انقلاب (مدظله العالی)، حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمد یزدی (ره) موجب تاثر و تاسف فراوان گردید.

هفت دهه از حیات با برکت سیاسی و علمی این عالم برجسته منشأ خدمات فراوانی به کشور و حوزه‌های علمیه بود.

آیت‌الله یزدی جزو حلقه اول شاگردان و علاقه مندان صدیق امام خمینی (ره) بود که با شروع نهضت امام، در دوران پرفراز و نشیب مبارزات با رژیم ستم شاهی، استوار و پایدار مسیر مبارزه را ادامه و همواره تبعیدگاه‌های خود را به مرکز نشر علوم اهل بیت علیهم السلام و پایگاه بسط مبارزات اسلامی تبدیل می‌کرد.

حضور تعیین کننده در ایجاد، تثبیت و ریاست سالیان متمادی بر تشکیلات با برکت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در صیانت از نهاد روحانیت و پاسداشت جایگاه مرجعیت شیعه و حضوری بسان استوانه‌ای فقهی برای نظام در دو نهاد شورای نگهبان و مجلس خبرگان با حفظ سلوک و زیّ روحانیت با وجود حضور در عالیترین نهادهای حکومتی از فرازها و ویژگی‌های مهم زندگانی ایشان است.

ضایعه فقدان این فقیه و عالم جلیل القدر را به محضر مقام معظم رهبری «مدظله العالی»، مراجع عظام تقلید «دامت‌برکاتهم»، حوزه‌های علمیه و همچنین به فرزندان برومند ایشان تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای آن فقیه بصیر و انقلابی و یار مخلص ولایت و رهبری، علو درجات و رحمت الهی را مسألت دارم. خداوند آن مرحوم را با اولیای خویش محشور فرماید. سیدهاشم حسینی بوشهری؛ دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه.

مجلس خبرگان رهبری: رحلت عالم مبارز و مجاهد خستگی ناپذیر حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمد یزدی «رحمه الله علیه» عضو مؤثر ادوار مختلف مجلس خبرگان رهبری و رئیس جامعه محترم مدرسین حوزه علمیه قم، موجب تأثر و اندوه فراوان گردید.

این فقیه انقلابی که از پیشگامان نهضت اسلامی علیه رژیم ستمشاهی و یار صدیق بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بود و در راه مبارزه با طاغوت متحمل زندان، شکنجه و تبعید گردید در عمر پربرکت خویش علاوه بر داشتن مسئولیت‌های سیاسی و اجتماعی مهمی همچون ریاست قوه قضائیه، عضویت و ریاست مجلس خبرگان رهبری، عضویت در شورای نگهبان و امامت جمعه تهران، منشاء خدمات برجسته‌ای بودند دارای تألیفات گرانقدر و تربیت کننده شاگردان مبرزی در حوزه علمیه قم نیز بودند و کارنامه ارزشمند و پرافتخاری از خویش برجای گذاشتند که یقیناً در خاطر مردم قدرشناس ایران اسلامی باقی خواهد ماند.

این ضایعه مؤلمه را محضر حضرت بقیه الله امام عصر (اروحنا له الفداء)، رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه ای(دام ظله العالی)، حوزه‌های علمیه، اعضای محترم مجلس خبرگان رهبری و شورای نگهبان، شاگردان و علاقمندان و به ویژه بیت مکرم و آقازاده‌های آن عالم وارسته تسلیت می‌گوییم و از درگاه خداوند متعال برای روح بلند آن مرحوم، علو درجات و همجواری با ائمه اطهار (علیهم السلام) و برای عموم بازماندگان صبر و اجر مسألت داریم.

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم: درگذشت عالم پارسا حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمد یزدی «ره» موجب تأسف و تألم فراوان گردید.

آن عالم ربانی همواره با تلاش‌ها و دغدغه‏‌های علمی، فرهنگی و سیاسی به عنوان شخصیّتی مطرح، در جامعه مدرسین حوزۀ علمیّۀ قم و نظام مقدّس جمهوری اسلامی منشاء خدمات شایان تقدیری گردید.

مرحوم آیت‌الله یزدی عمر خویش را در خدمت اسلام و انقلاب اسلامی و ترویج دین و استوار ساختن عقائد و انگیزه‌های اهل ایمان سپری کردند.

سخنرانی‌ها و تدریس‌های ارزشمند و نگارش کتب و مقالات مفید و متعدّد در حوزۀ علوم و فرهنگ اسلامی از جمله مواردی است که در کارنامه آیت‌الله یزدی(ره) می‌درخشد.

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم این ضایعه بزرگ را به بیت معظم ایشان و تمامی پویندگان راه علم و فضیلت بوِیژه مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، مراجع عظام تقلید و حوزه‌های علمیه تسلیت عرض نموده و از خداوند منان برای آن فقید سعید علو درجات و رضوان الهی و برای بازماندگان صبرجمیل و اجر جزیل مسئلت دارد.

نشست دوره‌ای اساتید: نشست دوره‌ای اساتید، ارتحال عالم ربانی مرحوم آیت‌الله آقای حاج شیخ محمد یزدی رئیس محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به حوزه های علمیه و خانواده این مرحوم تسلیت عرض می‌نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics