قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / پیشنهاداتی برای ترویج «زکات»
پیشنهاداتی برای ترویج «زکات»

پیشنهاداتی برای ترویج «زکات»

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس گفت: مجموعه‌ دستگاه‌های فرهنگی وابسته به ستاد جمع‌آوری زکات در سراسر کشور تمثیلات قرآنی درباره زکات را جمع‌آوری کنند و در قالب فیلم‌نامه‌های کوتاه که قابل پذیرش و تحمل برای جوانان و مردم باشد منتشر کنند.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی‌فقیه در استان فارس، در نشست روحانیان ستاد جمع‌آوری زکات استان فارس، گفت: اگر آیات کریمه قرآن را مورد توجه قرار می‌دهیم می‌بینیم که مسأله زکات به عنوان یک تکلیف لازم و ضروری که حکومت باید از مردم بگیرد مطرح است.

وی در ادامه افزود: شأن حکومت اسلامی است که برای دریافت زکات هرگونه اقدامی را لازم می‌داند انجام دهد به همین جهت در قرآن مجید به طور مفصل مصارف زکات را تبیین کرده و شفاف بیان داشته و این نشان‌دهنده اعتنایی است که اسلام به این امر داشته است.

آیت‌الله ایمانی اظهار داشت: روحانیانی که تبلیغ زکات را بر عهده دارند نقش عمده‌ای در شکل‌گیری این واجب از واجبات الهی دارند و به جد باید فعالیت کنند و این فعالیت‌ها باید مورد توجه مسؤولان باشد و آنچه لازمه کارشان است برایشان فراهم شود.

وی ادامه داد: در اختیار گذاشتن آیات قرآنی، جزوات، تمثیلات قرآنی و مانند آن به عنوان خوراک فکری یکی از کارهایی است که باید به آن پرداخته شود.

امام‌ جمعه شیراز بیان کرد: اگر برای زکات برنامه‌ریزی لازم را داشته باشیم بیش از این استعداد پرداخت زکات وجود دارد، این‌چنین نیست که مقدار زکات واجب همین باشد و مقدار زکات واجب بیش از این است.

وی ادامه داد: مردم با آن عشق و علاقه دینی که دارند اگر به درستی به اهمیت کار واقف بشوند سراغ پرداخت زکات می‌روند، در این کشور هرگاه به مردم برای کاری از کارهای مثبت و ارزشمند فراخوان داده شده، پاسخ گفته‌اند و در بحث جهاد، شهادت، نیکوکاری و فعالیت‌های خیر در عرصه‌های گوناگون پیش‌قدم شده‌اند.

آیت‌الله ایمانی تأکید کرد: هر جا نقصی است به فعالیت خواص جامعه برمی‌گردد، باید در فعالیت خواص نگاه کرد و دید کجا نقص در فعالیت خواص وجود دارد و آن مجموعه‌ای که باید دست‌اندرکار باشد به درستی مطلب را ادا کرده یا نکرده است.

وی ادامه داد: یکی از راه‌های مبارزه با فقر و از بین بردن فقر و ناداری در اسلام ترویج زکات است، پرداخت زکات باید نیازهای جامعه اسلامی را پاسخگو باشد و آنچه پرداخت می‌شود باید در اختیار حکومت قرار بگیرد و حکومت هم ان را در مصارف هشتگانه خود به مصرف برساند.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: باید تلاش کنیم جامعه با تمام وجود پرداخت زکات را درک بکند و به سمت آن بیاید و این واجب الهی احیاء و زنده شود.

وی ادامه داد: رابطه مستقیمی بین جلوگیری از پرداخت زکات و انفاق به صورت خاص و از بین رفتن اموال وجود دارد که خداوند در قالب مثال به آن در قرآن اشاره کرده است، از این مثال‌ها می‌توانیم با ساخت فیلم، انیمیشن و نوشتن داستان و مانند آن استفاده کنیم.

آیت‌الله ایمانی با تأکید بر استفاده از عملیاتی و کاربردی کردن داستان‌های قرآنی در ترویج زکات تصریح کرد: مجموعه‌ دستگاه‌های فرهنگی وابسته به ستاد جمع‌آوری زکات در سراسر کشور این آیات را جمع‌آوری کنند و در قالب فیلم‌نامه‌های کوتاه که قابل پذیرش و تحمل برای جوانان و مردم باشد منتشر کنند و در این رابطه صدا و سیما می‌تواند مؤثر باشد.

وی ادامه داد: عمده فعالیت خود را بر روی زکات واجب و فطریه متمرکز کنیم، کارهای خیری که مردم می‌خواهند انجام بدهند جای خودش را دارد، اما زکات یک واجب زمین مانده است که برای پرداخت آن نیاز به نیت قربت الی الله است.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری گفت: مجموعه کمیته امداد باید اعتماد برادران اهل سنت را هم جلب کنند و برای مصارف فقرای اهل سنت از زکات تجارت استفاده شود زیرا در فقه اهل سنت زکات تجارت نیز واجب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics