قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / پیشنهاد می‌کنم عراق هم «جمهوری اسلامی عراق» نامیده شود/ با مرجعیت شیعی ارتباط معنوی و فکری داریم
پیشنهاد می‌کنم عراق هم «جمهوری اسلامی عراق» نامیده شود/ با مرجعیت شیعی ارتباط معنوی و فکری داریم

مفتی اهل سنت عراق:

پیشنهاد می‌کنم عراق هم «جمهوری اسلامی عراق» نامیده شود/ با مرجعیت شیعی ارتباط معنوی و فکری داریم

ایران با نام خود مایه شرافت و افتخار در جهان است چرا که نام جمهوری اسلامی ایران را برای خود برگزیده و با این نام مایه شرافت و افتخار در جهان است، امیدوارم عراق نیز خود را جمهوری اسلامی عراق بنامد.

به گزارش شبکه اجتهاد به نقل از روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن، شیخ «مهدی الصمیدعی»، مفتی اهل سنت عراق ضمن تاکید بر این که دارالافتای تحت رهبری وی در حد فاصل سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ میلادی نقشی در میان اهل سنت این کشور نداشته، اعلام کرد که در این مدت دارالفتا به نزدیکی با ایران و پشتیبانی از «نوری المالکی»، نخست وزیر وقت عراق متهم شده و کار به جایی رسیده که ریختن خون اعضای آن مباح شمرده شده و از سوی نزدیک ترین افراد نیز تحریم گشته در نتیجه شمار ائمه و خطبای عضو از هزار و ۵۰۰ نفر به تنها ۱۱ نفر کاهش یافت.

العبادی دارالافتای عراق را تحریم کرد چرا که آن را وابسته به المالکی می‌دانست

الصمیدعی در مصاحبه با القدس العربی که در شماره چهارشنبه این روزنامه فرا منطقه‌ای منتشر شده، با بیان این که المالکی با دارالافتای اهل سنت عراق همبستگی و همکاری می‌کرده با این حال چنین چیزی را از «حیدر العبادی»، نخست وزیر پیشین این کشور مشاهده نکردند بدون آن که دلیل آن را بدانند، تاکید کرد: العبادی دارالافتای عراق را تحریم کرد چرا که آن را وابسته به المالکی می‌دانست؛ دارالافتا چنان مورد هجمه قرار گرفت که بیشتر از هجمه کنونی یهودیان علیه مسجد الاقصی بود.

مفتی اهل سنت عراق در رابطه با دلیل اظهار نظر پیشین خود که در آن کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را به خیانت متهم کرده بود نیز اظهار داشت: گفتم که کشورهای خلیج (فارس) به دلیل موضع خود در قبال اشغال عراق خائن هستند، نیروهای آمریکایی از طریق این کشورها و به طور مشخص عربستان سعودی وارد عراق شدند جایی که علاوه بر تامین مالی، هواپیماهای آمریکا و نیروهای زمینی نیز از آن جا به حرکت در می‌آیند.

الصمیدعی در این باره افزود: آن اظهار نظر تمامی کشورهای خلیج (فارس) که از آمریکا برای اشغال عراق پشتیبانی کردند را در بر می‌گیرد و این مسئله را هرگز انکار نکرده و از آن نیز عدول نمی‌کنم؛ عامل اصلی خسارت وارد شده به عراق همین خیانت بزرگ است؛ آنها به اسلام خیانت کردند، چگونه می‌شود از یک کافر در برابر مسلمان حمایت کرد؟ چگونه آن کشورها به کافران اجازه می‌دهند وارد عراق شوند؟

ارتباط دارالافتای اهل سنت عراق با عربستان از حضور در کنفرانس‌های اسلامی فراتر نمی‌رود

مفتی اهل سنت عراق ضمن تاکید بر این که پس از اظهارات «جورج بوش پسر»، رئیس جمهوری وقت آمریکا در سال ۲۰۰۳ میلادی مبنی بر این که حمله به عراق یک اشغالگری صلیبی است نه آزادسازی این کشور، برخی روحانیون سعودی اظهار نظر کرده و به مخالفت با حمله پرداختند با این حال بیشتر آنها به زندان افتادند، اعلام کرد که ارتباط دارالافتای اهل سنت عراق با عربستان از حضور در کنفرانس‌های اسلامی فراتر نمی‌رود و مقام‌های این کشور نیز دارالافتا را یک نهاد دولتی قلمداد می‌کنند.

در رابطه با اظهار نظر دیگری که در آن ایران را مایه شرافت و افتخار در جهان برشمرده بود نیز الصمیدعی تصریح کرد: ایران با نام خود مایه شرافت و افتخار در جهان است چرا که نام جمهوری اسلامی ایران را برای خود برگزیده و با این نام مایه شرافت و افتخار در جهان است، امیدوارم عراق نیز خود را جمهوری اسلامی عراق بنامد؛ برای من مایه افتخار است که نام یک دختر مسلمان فاطمه باشد اما این مسئله درباره نام‌های دیگری همچون رانیا صدق نمی‌کند.

مفتی اهل سنت عراق همچنین خاطر نشان ساخت: حتی اگر نزدیک به ایران قلمداد شوم، من همچنان مسلمان باقی می‌مانم و به مسلمان بودن و عراقی بودن خود افتخار می‌کنم؛ دینم به من دستور داده که با تمامی مسلمانان روی زمین تعامل داشته باشم، ایران اسلام را به عنوان نام خود پذیرفته و ما نیز آن را به عنوان دوست خود می‌پذیریم.

با مرجعیت شیعی ارتباط معنوی و فکری داریم

الصمیدعی در رابطه با دیدار خود با سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در شهر بغداد در اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی نیز اظهار داشت: قاسم سلیمانی یکی از فرماندهان کنونی جهان است، وی خواستار دیدار با من شد و هنگامی که (در مقر دارالافتا در بغداد) به دیدار من آمد، «ابومهدی المهندس»، نایب رئیس سازمان الحشد الشعبی (بسیج مردمی عراق) نیز همراهش بود، دلیل دیدار نیز این بود که من مفتی جمهوری عراق هستم؛ در گفت و گوهای خود به دیدگاه وی در رابطه با وضعیت سیاسی و تشکیل دولت پرداختیم، مرد کم حرفی بود و دیدار نیز بیش از یک ساعت طول کشید.

در مورد دیدار با حضرت آیت‌الله العظمی «سید علی سیستانی»، مرجع عالیقدر شیعیان جهان نیز مفتی اهل سنت عراق تصریح کرد: در سال ۲۰۰۳ و از طریق یک هیئت به نمایندگی از علمای سنت در آن هنگام به ریاست «محمد عبید الکبیسی» با وی دیدار کردم و گفت و گوی ما در رابطه با عراق، برادری و همزیستی بود، یک دیدار تشریفاتی بود؛ یک ارتباط معنوی و فکری با مرجعیت (شیعی) وجود دارد و ما به صورت مداوم با آن در ارتباط هستیم به ویژه آن که دیدارهای ما با نمایندگان سیستانی (احمد الصافی و عبدالمهدی الکربلائی) تقریبا هر ۱۰ روز شاید هم کمتر یک بار ادامه دارد. ترجمه از شفقنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics