قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / مرجعیت / چرا حوزه دیگر نمی‌تواند افرادی چون شیخ طوسی تربیت کند؟
تعیین تکلیف برای سیدالمراجع!/ حسن طاهری

نظر آیت‌الله شبیری پیرامون روش درسی در حوزه علمیه؛

چرا حوزه دیگر نمی‌تواند افرادی چون شیخ طوسی تربیت کند؟

ما با این شیوه که این کتاب را حتماً تا فلان مدت بخوانید مخالفیم. درس محدودیت بردار نیست، گاهی باید روی یک عبارت مدت‌ها مطالعه و تفکر داشت. حوزه اداره نیست که درس زود یا دیر تمام شود. با این شیوه دیگر نمی‌توان انتظار داشت امثال شیخ طوسی و شیخ مرتضی انصاری از حوزه بیرون بیایند.

شبکه اجتهاد: دیدگاه‌های متفاوتی درباره شیوه درس در حوزه علمیه وجود دارد و این‌که آیا به‌کارگیری روش‌هایی نظیر کسب مدرک موجب پیشرفت علمی حوزه می‌شود یا نه از دغدغه‌های بزرگان است.

در همین ارتباط آیت‌الله سیدموسی شبیری زنجانی بیان داشته‌اند: الآن یک طلبه را وادار می‌کنند در سال چندین درس متعدد مثل تفسیر و فلسفه و فقه و اصول بخوانند. این کار اشتباه است. انسان باید اهم و مهم کند. چیزی که برای یک طلبه لازم است فقه و اصول است. باید به طلبه گفت همه وقتت را روی فقه و اصول بگذار تا ملا شوی.

اجرای شیوه کنونی در حوزه‌ها مغایر با خواست مرحوم آیت‌الله خمینی قدس سره است. یک روز برای گرفتن کتاب فلسفه به ایشان مراجعه کردم. ایشان به من گفتند شما همین فقه و اصول را جدی بگیرید چون برای طلبه لازم است. در شیوه‌ای که الآن اجرا می‌شود تمرکز طلبه در چندین درس باید تقسیم شود و دیگر طلبه خوب نمی‌تواند به فقه و اصول بپردازد.

ما با این شیوه که این کتاب را حتماً تا فلان مدت بخوانید مخالفیم. درس محدودیت بردار نیست. گاهی باید روی یک عبارت مدت‌ها مطالعه و تفکر داشت. من یک روزی درس می‌دادم به من گفتند این درس را تا پایان سال تمام کن گفتم با این شیوه درس نمی‌گویم.

حوزه اداره نیست که درس زود یا دیر تمام شود. با این شیوه دیگر نمی‌توان انتظار داشت امثال شیخ طوسی و شیخ مرتضی انصاری از حوزه بیرون بیایند. الآن برخی از طلبه‌ها می‌گویند ما یک محدوده را تمام نکرده سال بعد به محدوده دیگر می‌رویم. خب این کار درست نیست.

مدرک‌گرایی سقوط علمی می‌آورد. وقتی که پای مدرک به میان می‌آید دیگر علم ملاک نیست همه به دنبال این هستند که برای خودشان مدرکی دست و پا کنند./ شفقنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics