قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / چهاردهمین نشست علمای جهان اسلام در سوریه با صدور بیانیه‌ پایان یافت
چهاردهمین نشست علمای جهان اسلام در سوریه با صدور بیانیه‌ پایان یافت

چهاردهمین نشست علمای جهان اسلام در سوریه با صدور بیانیه‌ پایان یافت

چهاردهمین همایش نشست علمای جهان اسلام که با حضور ۵۰۰ چهره برجسته دینی از مذاهب و کشورهای مختلف در شهر دمشق برگزار شد، با صدور بیانیه‌ای پایان یافت.

به گزارش شبکه اجتهاد، این همایش بین‌المللی که با موضوع نقش‌ علما در اصالت‌بخشی مفهوم وطن و حفظ ارزش‌های دینی مرتبط، بعد از نشست‌های علمی تخصصی پایان یافت، در بخشی از بیانیه خود با اشاره به نقش ویژه علما‌‌ در مواجهه وطن‌ها با فتنه‌ها، خونریزی‌ها و مسئولیت علما در حفظ میراث و خون شهدا، به ۱۳ بند به عنوان وظیفه ایشان در تقویت ملت‌ها و وطن‌ها اشاره کرده است.

در مراسم اختتامیه این همایش، بیانیه‌ای به شرح ذیل صادر شد:

«بسم الله الرحمن الرحیم

«وَإِنَّ هَذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّهً وَاحِدَهً وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاتَّقُونِ»(المؤمنون/۵۲)

در تکمیل مسیر پیروزی و مقاومت و نیز برای تقویت ابعاد انسجامی که ملت‌ها را به هم پیوند داده است، بر علمای غیور واجب است تا برای محافظت از میراث پیروزی و جانبازی شهدا در کنار قهرمانان در میدان‌های جهاد ایستادگی کنند و بال دیگر این پیروزی فکری و فرهنگی باشند.

چون بیهودگی فکری گذشته که همراه با تجاوز استکباری و تکفیری بود و پیوندهای جوامع و کشورها را از هم گسست و چهره ملی‌گرایی حقیقی را مخدوش کرد و آمیزه‌ای از افکار مسموم را ارائه کرد که ملت‌ها را از یک طرف به توهم تعارض بین عقاید و از طرف دیگر تعارض بین وطن و جامعه می‌کشاند.

پس صاحبان فکر صحیح و منطق متین پیوسته تلاش‌های زشت جوه دادن مفاهیم ملی‌گرایی، همزیستی و تعلق به وطن را که هماهنگ با روحیه اسلام محمدی اصیل است، دنبال کرده و می‌کنند.

در سایه این چالش‌های فکری و نیز در فضاهای سلسله پیروزی‌های درخشان که سوریه با رهبری حکیمانه دکتر بشار اسد و ارتش شجاعش با همکاری هم‌پیمانانش از جمله جمهوری اسلامی ایران، حزب‌الله و روسیه به دست آورد، دفتر امام خامنه‌ای (دام ظله) در سوریه و وزارت اوقاف این کشور و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و هیئت علمای پیروان اهل بیت (علیهم السلام) در سوریه و اتحادیه علمای شام و دانشگاه جامعه المصطفی شعبه سوریه و هیئت‌هایی از ایران و عراق و لبنان و سوریه برای برپایی چهاردهمین همایش علمای جهان اسلام با عنوان «نقش علما در ریشه‌دار کردن مفهوم شهروندی و حفظ وطن» برگزار می‌کند.

این همایش با هدف تقویت مفاهیم ملی‌گرایی، تعلق و هم‌زیستی و وضع پایه‌های فکری اصولی در راه بازسازی از جنبه‌های فکری و فرهنگی در ۴ جلسه از جمله جلسه افتتاحیه، دو جلسه علمی و یک جلسه اختتامیه برگزار شد.

همچنین محورهای اصلی همایش به شرح زیر بود:

۱-مفهوم وطن در ساختار تفکرات اسلامی

۲- اصول و مبانی فقه شهروندی

۳- هویت خود بین تعلق ایدئولوژیک و تعلق ملی

۴- نقش تفکرات تکفیری و صهیونیستی در بد جلوه دادن مفهوم شهروندی و نابودی کشورها

۵- دوگانگی مقاومت و شهروندی

شرکت‌کنندگان در این همایش پیشنهادات زیر را ارائه کردند:

۱- اسلام در سلسله تفکرات متینش اصول ثابتی دارد که مفهوم وطن را بیان می‌کند و اصول ساخت وطن را تقویت می‌کند و موجب حفظ آن از عوامل گوناگون از هم‌گسیختگی می‌شود و در دل و جان مردم انگیزه دفاع از مرزهای کشور را ایجاد و تقویت می‌کند.

۲- ضرورت فرهنگ‌سازی در بین نسل‌های جدید بر پایه‌های فکری صحیح و متوازن که بیانگر رابطه بین تعلق ایدئولوژیک و تعلق ملی است. این‌ها اصولی برگرفته از دین هستند که ویژگی‌های اتحاد و انسجام را تقویت می‌کند.

۳- جانبازی‌هایی که قهرمانان ارتش سوریه و آزادگان و انسانهای شریف محور مقاومت از خود نشان دادند، دلیل کاملی است بر این که فهم آگاهانه از اسلام محمدی اصیل ضامن ترسیم نشانه‌های تعلق ملی صحیح و جانفشانی در راه آن و برخورداری از بصیرت در تمیز دادن دشمن از دوست است.

۴- فعال کردن پژوهش‌های علمی عینی و پژوهش‌های دارای گرایش ملی و با موضوعات وحدت و تقریب مذاهب و یکپارچه کردن تلاش‌های علمی برای ارائه جوابهای کامل به سوالات فکری اصلی درباره مسائل مطرح شده.

۵- همکاری و تبادل علمی بین موسسات و مراکز علمی که در تقویت فکری دقیق و عمیق محورها و خروجی‌های این همایش و دیگر فعالیت‌های سازنده مؤثرند.

۶- استکبار و رژیم غاصب دست‌نشانده و در کنار آنها غرب و بعضی از نظام‌های عربی از لحاظ نظامی و فکری در از بین بردن هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و به شکست کشاندن نهضت فکری در کشورها سهیم هستند.

۷- ضرورت تعمق در پژوهش ابعاد فقهی که برای بیان مفهومی و نظری طرح اسلامی درباره شهروندی ایجاد شده و به دور از تلاش‌هایی که تفکرات دینی را مخدوش می‌کند و نیز ایجاد درگیری داخلی بین مردم یک کشور و یک ملت واحد.

۸- پذیرش توصیه‌های همه همایش‌ها و نشست‌های گذشته که در کشورهای محور مقاومت برگزار شده است.

۹- مقاومت با ایدئولوژی‌ها و نقش موثر خود در زمینه جهاد الگویی برای دفاع از وطن ارائه کرده است که برای جمع بین درک ملی و درک مقاوم از آن پیروی می‌شود.

۱۰- دعوت به یکپارچگی و کنار گذاشتن اختلافات برای فرصت ندادن به دشمن خصوصا دشمن صهیونیستی که می‌کوشد تا از اوضاع سیاسی کنونی فلسطین برای تجاوز بیشتر و به انحراف کشاندن مسئله فلسطین استفاده کند.

۱۱- پیگیری اجرای توصیه‌های همایش از طریق کمیته برگرفته از بخش‌های شرکت‌کننده در این همایش.

۱۲- قدردانی از جانبازی‌ها و پیروزی‌های اخیر ارتش سوریه که با قهرمانی توانست در برابر تجاوزهای رژیم صهیونیستی مورد حمایت آمریکا و سکوت رسی مجامع بین‌المللی و سکوت خفت‌بار جامعه عربی ایستادگی کند.

۱۳- اسلام، پیروز است و اسرائیل به زودی از بین خواهد رفت و به زودی مردم سوریه و فسطین و محور مقاومت نماز جماعت را در قدس خواهد خواند.

و در پایان این همایش صمیمانه‌ترین تبریکات را به رهبران، ارتش و ملت سوریه تقدیم می‌دارد و به آنها بشارت پیروزی نهایی بر دشمنان امت را می‌دهد و این‌که از تمامی کنفرانس‌ها و نشست‌هایی که وحدت امت را حفظ می‌کند و روح برادری را در میان آنها منتشر می‌کند و برای آزادسازی فلسطین عزیز تلاش می‌کند و در کنار آزادگان و انسانهای شریف می‌ایستد، استقبال می‌کند.

«یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ ینْصُرْکُمْ‏ وَ یثَبِّتْ أَقْدامَکُمْ»(سوره محمد/۷)

والحمد لله رب العالمین.»

خبرگزاری قرآنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics