قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / چیدمان شهری باید در راستای تحقق گزاره‌های دینی باشد/ نگذاشتند با افقی‌سازی مسکن شهری برخی از احکام الهی در جامعه پیاده‌سازی شوند
چیدمان شهری باید در راستای تحقق گزاره‌های دینی باشد/ نگذاشتند با افقی‌سازی مسکن شهری برخی از احکام الهی در جامعه پیاده‌سازی شوند

مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت و حوزه:

چیدمان شهری باید در راستای تحقق گزاره‌های دینی باشد/ نگذاشتند با افقی‌سازی مسکن شهری برخی از احکام الهی در جامعه پیاده‌سازی شوند

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم گفت: چیدمان و معماری شهری باید به گونه‌‌‌ای باشد که گزاره‌های دینی و آموزه‌های اسلامی را در جامعه محقق کرده و در راستای احقاق آن باشد.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم، مشاور رئیس جمهور در نشست ضرورت تجدید نظر جدی در سیاست‌های جاری معماری و شهرسازی در کلانشهرهای قم، مشهد و تهران که در سالن جلسات ‌‌‌آیت‌الله حائری(ره) مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد، اظهارکرد: شهرهای قم و مشهد به جهت سبقه مذهبی که دارند باید درابعاد مختلف بویژه شهرسازی و معماری اسلامی ایرانی برای سایر نقاط کشور و جهان اسلام الگو باشند.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: شهرسازی و معماری اسلامی و غیر اسلامی نداریم اما باید چیدمان شهری و معماری به گونه‌‌‌ای باشد که آموزه‌های دینی و اخلاقی را در جامعه پیاده کرده و محقق سازد.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: دین مبین اسلام برای تمام شئون بشریت دستورالعمل‌هایی را برای فرد و اجتماع داده است که سبک و سیاق زندگی فردی و اجتماعی یکی از این شئونات است که به آن پرداخته که به عنوان نمونه‌‌ می‌توان به حیا و عفت و مرز میان حجاب، عفت و حیا اشاره کرد.

وی افزود: رعایت مسائلی همچون اندرونی و بیرونی در منزل موضوع حیا و عفت را دنبال‌‌ می‌کند که متاسفانه سازه‌های امروز بشری چنین به این عنوان را ندارد و خصوصی ترین مکان‌های خانه را مانند اتاق خواب که درونی ترین بخش هر خانه‌‌ می‌تواند باشد را در انظار قرار‌‌ می‌دهد.

حاج ابوالقاسم تصریح کرد: امروز بحث «حیاورزی» از نکاتی است که باید توجه جدّی به آن داشت. امروز دستورات اسلامی و عدم رعایت آن از سوی پیمانکاران و سازندگان سوئیت‌های آپارتمانی به یک یا دو اتاق خواب موجب شده تا تاثیر مستقیمی بر روی فرزند آوری و کاهش جمعیت داشته باشد.

وی اظهارکرد: من بسیار گله مند هستم از کسانی که مقابل قانون افقی سازی مسکن‌های شهری ایستادگی کردند و نگذاشتند با افقی سازی مسکن شهری برخی از احکام الهی در جامعه پیاده سازی شوند.

بنابر گزارش حوزه، این عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان از قانونگذاران و دستگاههای اجرایی مربوطه خواست نسبت به الگوهای اسلامی ایرانی در ساخت و سازها توجه جدی داشته باشند.

یک دیدگاه

  1. بهزاد رنجبران

    جناب ابوالقاسم با سنی که دارند یحتمل از خانه‌های کاروانسرایی دهه ۴۰ باید مطلع باشند. آیا درد جامعه در افقی و عمودی بودن خانه‌ها خلاصه می‌شد؟ آیا لولیدن هفت-هشت نفر در یک اتاق هرچند همه محرم هم باشند می‌توانست اسلامی باشد؟ آیا ایشان می‌تواند مشترک بودن مستراح چند خانواده را متصور شود؟ خوب که نگاه کنیم می‌بینیم اشکال، مطلق عمودی‌سازی نیست. اشکال این است که تعریفی مهندسی از خانه مسلمانان چه عمودی، چه افقی، نداریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics