قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / کاریزماتیک بودن رهبری باید از نظر فقهی و جامعه شناختی مورد پژوهش قرار گیرد
مشروطه در ذات خود غیر مشروع بود/ مرحوم نائینی و دفع افسد به فاسد

پارسانیا:

کاریزماتیک بودن رهبری باید از نظر فقهی و جامعه شناختی مورد پژوهش قرار گیرد

رئیس کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کاریزما بودن در مساله رهبری را باید مورد بازکاوی قرار داد و طبق فرهنگ شیعه بحث کاریزماتیک بودن متعلق به امام عصر(عج) می‌باشد که بواسطه مشروعیت دینی که رهبران نظام اسلامی داشته‌اند این ویژگی در آنها مشاهده می‌شود.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا یکشنبه گذشته در نشست علمی «رهبری در دوره استقرار و دوره تثبیت» اظهار داشت: کاریزما از یک فضای فرهنگی و دینی ما برگرفته شده است و باید متناسب خودش بررسی گردد.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: کاریزماتیک بودن در فرهنگ و ارزش‌های ما با یک مبانی عقلانی از سطوح عقلانیت و وجوهی مانند اجتهاد شکل می‌گیرد و موضوع ولایت فقیه که در سایه عشق به امام زمان(عج) به وجود می‌آید در همین مسیر نمّو دارد.

او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به موضوع رهبری بیان داشت: در این خصوص می‌توان پیرامون دو محور «عنصر رهبری» و «واقعیت عینی رهبری» سخن گفت که جا دارد روی محور دوم مطالبی را ارائه کرد.

پارسانیا افزود: ما در اوایل انقلاب از نظر فقهی بر روی مساله رهبری بحث‌هایی داشتیم و از بُعد جامعه شناختی بررسی کرده‌ایم.

او ادامه داد: رویکرد فقهی را از دو منظر دنبال کردیم، ابتدا مشروعیت نه به معنای وبری قضیه بلکه بر اساس فقهی آن و مسائلی که خود مساله رهبری را مدنظر قرار می‌دهد که چه معنا و هویتی دارد و حوزه زیست آن در جامعه ما و واقعیت آن چیست؟

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) اظهارداشت: طرح مساله ولایت فقیه در ابتدا رونق و شکوه خاصی داشت ولی الان بیشتر مورد غفلت قرار گرفته است حتی در محیط‌های آکادمیک نسبت به این مساله مهم کم کار شده‌اند و این مهم قابل تامل است.

او بیان داشت: بحث کاریزماتیک بودن رهبری مساله ای نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذر کرد لذا باید از نظر فقهی و جامعه شناختی و فرهنگی مورد پژوهش قرار بگیرد./ شفقنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics