قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / کار وکلا باید کاملاً منطبق با احکام اسلامی و موازین شرعی باشد
از «راهکارهای تحول در قوه قضاییه» تا «ضرورت ارتباطات علمی و فقهی دستگاه قضا با حوزه‌های علمیه»

آیت‌الله مکارم شیرازی:

کار وکلا باید کاملاً منطبق با احکام اسلامی و موازین شرعی باشد

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی ضمن هشدار به فراگیر شدن مساله طلاق گفت: مراکز مشاوره‌ای که در جراید و نشریات آگهی طلاق آسان را می‌دهند خائن به بنیان خانواده و جامعه هستند.

به گزارش شبکه اجتهاد، این مرجع تقلید در دیدار گروهی از حقوقدانان با بیان اینکه دستگیری از ضعفا و مستضعفان باید اولویت کار وکلا قرار بگیرد، اظهار داشت: اینکه برخی از وکلا با نرخ‌های نجومی و حق الزحمه‌های بی‌حساب و کتاب آماده خدمت به جامعه هستند کار شایسته و مناسبی نیست، وکلا می‌بایست رسالت خود را دستگیری از ضعفا و احقاق حق مستضعفان قرار دهند.

او ادامه داد: امروز با توجه به دغدغه‌ها و مسائل متعدد در جامعه و میان افراد، مساله وکالت امری ضروری و لازم است ولی آنچه باید مورد توجه گیرد آن است که وکلا نسبت به دستگیری از قشر ضعیف جامعه و احقاق حقوق مستضعفین عنایت ویژه‌ای داشته باشند.

آیت‌الله مکارم شیرازی بیان داشت: وکالت در زمان فعلی از ضروریات مسائل قضایی است چرا که بسیاری از مردم نسبت به پیچ‌ وخم‌های قانونی آشنایی ندارند و یا آگاهی کمی نسبت به آن دارند و بر حجمی که مواد قانونی هر روز افزوده می‌شود، بدون تردید مساله وکالت در مسائل مختلف امروزی بلااشکال جزء ضروریات است.

او افزود: وجود مراکز و موسسات تخصصی با هدف دستگیری از مستضعفین جامعه امری ارزشمند است که می‌تواند به احقاق حقوق مظلومان منتهی شود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه وقتی کلمه وکالت به میان می‌آید ناخداگاه ذهن افراد به مسائلی جلب می‌شود، افزود: یکی از دلایل اصلی و مهمی که برخی نارضایتی مردمی را رقم می‌زند دریافت حقوق و حق‌الزحمه‌های نجومی توسط این افراد است که موجبات تکدر خاطر ملت شده است.

نارضایتی مردم از دریافت حق‌الزحمه‌های وکلات

او اظهارداشت: چطور می‌شود پرونده‌ای که یک میلیارد تومان به فرض ارزش دارد وکیل تقاضای ۱۰درصد یا بیشتر می‌کند که مبلغ صد میلیون تومان می‌شود و با چند ساعت وقت گذاشتن اگر موفق شود این مبلغ را طلب می‌کند، بر اساس چه اصول و قوانینی این نرخ را می‌دهد؟ مگر می‌شود ساعتی ۵ میلیون تومان از موکل طلب کرد؟

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: از جمله موارد دیگر نارضایتی مردم از وکلا دریافت حق‌الزحمه‌های از پیش تعیین‌شده در هر دو حالت اثبات یا شکست در یک مسئله حقوقی است که سبب رنج و آزردگی مردم می‌شود.

او تأکید کرد: پذیرفتن هر نوع وکالتی نیز توسط وکلا پذیرفتنی نیست چراکه اصل در وکالت، رساندن حق پایمال‌شده به صاحب حق است و درصورتی‌که مشاهده می‌شود برخی وکلا از این‌که باطلی را حق جلوه داده باشند خوشحال هستند که بی‌هیچ وجه قابل توجیه نیست.

انتقاد از سبک زندگی غربی در جامعه مذهبی ایران

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از سبک زندگی غربی در جامعه مذهبی ایران اظهار داشت: دلیلی ندارد صرفاً به خاطر دریافت پول و حقوق، یک ناحق و باطلی را در جای حق قرار بدهیم که این نوع از کار و فعالیت برگرفته از سبک زندگی سکولار غربی است و با منطق اسلام در تعارض است.

او با تأکید بر لزوم شکل‌گیری مراکز مشاوره در دفاتر وکالت تصریح کرد: بسیاری از مسائل و دعاوی حقوقی یا مشاوره قابل‌ حل است و با مشاوره درست می‌تواند اختلافات زیادی نیز راه خیر و صلاح را سپری کند.

آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: طولانی کردن و کش دادن پرونده‌ها نیز از جمله دیگر مشکلات مهم وکلا است که سبب رنجش خاطر مردم می‌شود که شخصاً شاهد این بودم که یک پرونده ۲۰ سال طول کشید تا حکم برای آن صادر شود.

او بیان داشت: کار وکلای حقوقدان باید کاملاً منطبق با احکام اسلامی و موازین شرعی باشد و هدف در آن نیز احیاء حق باشد نه کسب درآمد.

این مرجع تقلید با انتقاد از برخی اقدامات دفاتر وکالت پیرامون مساله طلاق گفت: اینکه عده‌ای از مراکز مشاوره مساله تسهیل در امر طلاق را آگهی می‌کنند بسیار زننده ، زشت و زیبنده جامعه اسلامی نیست و در واقع خیانت به بنیان خانواده و به دنبال آن جامعه است.

بنابر گزارش شفقنا آیت‌الله مکارم شیرازی از دیدارکنندگان خواست نسبت به قشر ضعیف و احقاق حق مستضعفان از هیچ کوششی فروگذار نکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics