قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / کتاب «اسلام و رفتار سیاسی» منتشر شد
کتاب «اسلام و رفتار سیاسی» منتشر شد

تازه‌های نشر؛

کتاب «اسلام و رفتار سیاسی» منتشر شد

کتاب «اسلام و رفتار سیاسی»، اثر غلامرضا مهربان از سوی مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه‌های علمیه منتشر شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، این کتاب که در ۵ فصل نگارش یافته، در پی آن است تا به شبهاتی پاسخ دهد که هدف اصلی آن اثبات ضعف و نقص اسلام در بعد اجتماعی و سیاسی بوده و اینکه آموزه‌های دینی ظرفیت تولید نظام سیاسی و به تبع آن رفتار سیاسی متناسب با پیچیدگی‌های اجتماعی عصر حاضر را نداشته و در عرصه اجتماعی و در کشاکش رویدادهای سیاسی، توانائی ارائه نوع خاصی از رفتار سیاسی دینی و متدینانه متناسب با خود را ندارد.

کتاب حاضر توسط «مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه» تهیه گردیده است و این مرکز که در طول ۲۰ سال فعالیت خود در عرصه‌های مختلف اقدام به پاسخ گویی کرده است تا کنون بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب را در پاسخ به مسائل مهم دینی به زینت طبع آراسته است.

در این کتاب می‌خوانیم که هر کدام از سه قسم آموزه‌های دینی با یکی از سه لایه وجودی انسان مرتبط است. «اعتقادات» با جنبه عقلانی، «اخلاقیات» با جنبه نفسانی و «فقه» با جنبه‌ظاهری انسان ارتباط دارند؛ در این کتاب ارتباط تربیت اعتقادی، اخلاقی و فقهی با سه لایه وجودی انسان و تأثیر آن‌ها بر رفتار سیاسی مورد بحث قرار گرفته و نیز درباره رفتار سیاسی متدینانه و آسیب‌های آن مباحثی مطرح می‌گردد و نهایتا در فصل پایانی کتاب، ۵ راهکار متدینانه شدن رفتار سیاسی ارائه می‌گردد.

این کتاب در تلاش است تا به این نتیجه برسد که «رفتار سیاسی متدینانه» به یک‌باره به دست نمی‌آید، بلکه دریافت آموزش‌های لازم و برخورداری از تربیت‌های اعتقادی، اخلاقی و فقهی پیش نیاز تحقق آن است و به عبارت دیگر رفتار سیاسی متدینانه، به‌عنوان «عملی صالح» باید در اعتقادات صحیح اسلامی ریشه داشته و برخاسته از فضایل اخلاقی و مطابق با موازین فقهی باشد.

مطالعه این کتاب به دانشجویان و دانش‌آموختگان علوم سیاسی و علاقه مندان به اسلام‌شناسی توصیه می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics