قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / بدون اطلاع از علم رجال‌‌ نمی‌توان فتوا داد و قدمی برداشت/ کتاب «الجامع فی الرجال» با حضور آیت‌الله مکارم شیرازی رونمایی شد
کتاب «الجامع فی الرجال» با حضور آیت‌الله مکارم شیرازی رونمایی شد

گزارش؛

بدون اطلاع از علم رجال‌‌ نمی‌توان فتوا داد و قدمی برداشت/ کتاب «الجامع فی الرجال» با حضور آیت‌الله مکارم شیرازی رونمایی شد

کتاب ۱۲ جلدی الجامع فی الرجال با حضور حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در مدرسه علمیه امام سجاد (ع) رونمایی شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، حضرت ‌‌آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی امروز در مراسم رونمایی از کتاب«الجامع فی الرجال» که به همت موسسه تحقیقاتی حضرت ولیعصر(عج) و توسط حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی به رشته تحریر در آمده است، با اشاره به اهمیت و جایگاه علم رجال گفت: علم رجال یکی از علوم مهم اسلامی است و منظور از این علم این است که افرادی که در سند روایت آمده است حالشان از نظر وثاقت روشن شود چون اعتقاد به روایت در صورتی است که تمام رجال سند معتبر باشد.

ایشان افزود: اگر علم رجال نباشد فقیه و فقاهت هر دو لنگ‌‌ می‌شوند چون این علم وضع سند را روشن‌‌ می‌کند. بدون اطلاع از علم رجال‌‌ نمی‌توان فتوا داد و قدمی برداشت و این علم پایه محکمی برای فقه و فقاهت است و هر چه‌‌ می‌گذرد این علم گسترش بیشتری پیدا‌‌ می‌کند.

‌‌آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه به ۳ ویژگی برتر این کتاب رجالی اشاره و تاکید کرد: ویژگی نخست این کتاب جامعیت آن است که ۱۹ هزار راوی بررسی شده است یعنی مؤلف تمام کتاب‌‌‌های روایی را دیده و راویان را استخراج کرده و مورد بررسی قرار داده است.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: این کتاب سراغ کتب اهل سنت هم‌‌ می‌رود که اگر نام رجال ما در کتاب آن‌‌‌ها برده شده باشد، استخراج کند از این رو اهمیت زیادی به صحیحین‌‌ می‌دهد و سوابق رجال شیعی در این کتاب‌‌‌ها را آورده است.

‌‌آیت‌الله مکارم شیرازی خاطر نشان ساخت: ویژگی دیگر کتاب این است که مولف این کتاب، ‌‌آیت‌الله زنجانی بسیاری از افراد مجهول الحال را با تحقیق معلوم الحال کرده، یعنی قناعت به مجهول بودن نکرده و به سراغ تحقیق و قرائن رفته است تا بتواند فرد راوی مجهول را از مجهولیت خارج کند.

ایشان در پایان با تقدیر از انجام تحقیقات و اصلاح و تکمیل کتاب الجامع فی الرجال گفت: حجت الاسلام والمسلمین قزوینی مردی سخت کوش و کوشا در علوم اسلامی هستند و با تحقیق و زحمت بسیار این کتاب را زنده کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد حسینی قزوینی در حاشیه مراسم رونمایی از کتاب «الجامع فی الرجال» در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: در راستای تألیف این کتاب، با همکاری موسسه علمی حضرت ولیعصر (عج) تلاش‌های شبانه‌روزی صورت گرفت و ناخوانا بودن برخی نسخه‌های خطی به‌سختی کار می‌افزود.

وی با اشاره به ‌سختی‌های موجود در فرایند تألیف کتاب الجامع فی الرجال، افزود: در برخی موارد جهت پیدا کردن منابع بالاجبار به تمام کتب حدیثی مراجعه و خط به خط مطالعه شد.

پژوهشگر برجسته حوزه علمیه قم با تشریح مشخصات کتاب الجامع فی الرجال، گفت: این کتاب نوشته آیت‌الله شیخ موسی زنجانی بوده که ما با همت موسسه تحقیقاتی حضرت ولیعصر(عج) به رفع اشکالات این کتاب پرداختیم و این کتاب در ۱۲ جلد چاپ شد.

قزوینی با بیان خصوصیات این کتاب نسبت به کتاب اصلی الجامع فی الرجال، عنوان کرد: ویژگی این کتاب این است که ۱۹ هزار راوی را که در کتب روایی شیعه اعم از کتب اربعه، وسائل، مستدرک و بحارالانوار موجود است را بررسی کرده است.

وی ادامه داد: خصوصیت دیگر کتاب فوق این است که در آن علم رجال شیعه از قرن چهارم تا قرن چهاردهم بررسی شده است، همچنین در این کتاب شرح‌حال راوی، اساتید و تلامیذ و سایر ویژگی‌های مربوط به راوی مورد کندوکاو قرار گرفته و حسن حال راوی و اعتبار روایت او را اثبات کرده است.

پژوهشگر برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به موارد کارکردی این کتاب تصریح کرد: این ۱۲ جلد کتاب چاپ شده و در اختیار مراکز پخش قرار می‌گیرد، مراجع تقلید برای بررسی احادیث، فضلا و اساتید حوزه، طلاب و حتی اساتید دانشگاه و دانشجویان می‌توانند از این کتاب استفاده کنند، همچنین به‌طورکلی این کتاب برای افرادی مورداستفاده قرار می‌گیرد که به دنبال بررسی سندی احادیث باشند.

قزوینی خاطرنشان کرد: موسسه تحقیقاتی حضرت ولیعصر از سال ۱۳۷۱ تأسیس شد و تا به امروز بالغ‌بر ۷۰ اثر از محققان مختلف چاپ شده و بالغ‌بر ۲۵ اثر دیگر نیز به‌زودی به چاپ می‌رسد، همچنین ۱۴ عنوان نرم‌افزار تا به امروزه به‌وسیله این موسسه منتشر شده که ۱۲ عنوان این نرم‌افزارها، به‌عنوان نرم‌افزار ممتاز کشوری و در برخی موارد بین‌المللی شناخته شده است.

خاطر نشان‌‌ می‌شود، موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج) به همت مرحوم آیت‌الله خزعلی در سال۱۳۷۱ تاسیس شد که تاکنون بیش از۱۰۰عنوان کتاب و ۱۴عنوان نرم افزار ممتاز کشوری وبین المللی در علوم گوناگون دینی را عرضه کرده است.

نسخه‌ی خطی کتاب الجامع فی الرجال اثر آیت‌الله شیخ موسی عباسی زنجانی از علمای قرن ۱۴هجری قمری است که موسسه ی تحقیقاتی حضرت والیعصر بعد از ده سال کار پژوهشی و تحقیقی آن را در دوازده جلدبه چاپ رسانده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics