قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / کتب شهید صدر در حوزه مهجور مانده است/ تأثیر اندیشه‌های شهید صدر بر روی «روژه گاردی»
دولت اسلامی اگر زکات و خمس را از مردم بگیرد نیازی به مالیات ندارد/ مالیات برگرفته از اقتصاد غرب است

آیت‌الله اراکی به مناسبت سالگرد استاد شهید سید محمدباقر صدر تصریح کرد:

کتب شهید صدر در حوزه مهجور مانده است/ تأثیر اندیشه‌های شهید صدر بر روی «روژه گاردی»

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم گفت: مونه‌های تاثیرگذاری نوشته‌های شهید محمدباقر صدر، روژه گاردی متفکر کمونیست بود که بعد از اسلام آوردن بسیار مورد آزار و اذیت قرار گرفت، تا حدی که از انتشار مطلب و سخنرانی محروم شد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، آیت‌الله شیخ محسن اراکی طی سخنانی پیرامون شخصیت علمی شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر، اظهار کرد: شهید سید محمدباقر صدر شخصیتی بی‌نظیر در جهان اسلام است که نقشی بنیانی و اساسی در بسیاری از عرصه‌ها داشت. اگر گفته‌ها و بیاناتی که متفکران عرب حتی غیر مسلمان در رابطه با کتاب «فلسفتنا»ی شهید صدر داشتند را نگاه کنید می‌بینید که چقدر اثرگذار بوده است، از نمونه‌های تاثیرگذاری نوشته‌های شهید محمدباقر صدر، روژه گاردی متفکر کمونیست بود که بعد از اسلام آوردن بسیار مورد آزار و اذیت قرار گرفت، تا حدی که از انتشار مطلب و سخنرانی محروم شد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز بیان داشت: شهید صدر در کتاب اقتصادنا نظریه مشهوری به نام منطقه الفراغ دارد که متاسفانه این مفهوم به‌گونه‌ای تعبیر و تفسیر شده است که موجب بدفهمی، سوءتعبیر‌ها و‌ گاه سوءاستفاده در زمینه اختیارات ولی امر قرار گرفته است، در حالیکه این گونه نیست و این نظریه به اختیارات در دست ولی فقیه نیز اشاره دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: در تقریر ایشان از نظریه منطقه الفراغ، اختیارات خاص ولی امر و دولت اسلامی نسبت به احکام غیر الزامی، مورد توجه قرار گرفته است، اما این مفهوم، مقتضی آن نیست که احکام الهی در عالم تشریع و ثبوت، ناقص تشریع شده باشند؛ بنابراین، اختیارات خاص ولی امر که در مفهوم منطقه الفراغ مورد توجه قرار گرفته‌اند، به منزله عبور از اندیشه اسلامی و فراگیری احکام الهی نسبت به همه امور، نمی‌تواند تلقی شود؛ چراکه اختیارات حاکم اسلامی در صدور احکام حکومتی، محدود به احکام غیر الزامی شرع نیست، بلکه ولی امر در چارچوب خاصی می‌تواند به صدور احکام حکومتی در این قلمرو نیز بپردازد.

اراکی همچنین بیان داشت: متاسفانه با گذشت قریب به ۴ دهه از انقلاب اسلامی و استقرار حکومت اسلامی هنوز کتب مکتب ساز و انسان ساز شهید سیدمحمدباقر صدر در حوزه مظلوم و مهجور مانده است و فقه عظیمی که توسط فقها تبیین شده، در جامعه معرفی نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics