قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / با پیشرفت علم نمی‌توانیم در ۲۰۰ سال قبل توقف کنیم/ کتب فقهی و اصولی حوزه نیازمند تحول است/ عظمت بزرگان مانع تحولات علمی نمی‌شود
با پیشرفت علم نمی‌توانیم در ۲۰۰ سال قبل توقف کنیم/ کتب فقهی و اصولی حوزه نیازمند تحول است/ عظمت بزرگان مانع تحولات علمی نمی‌شود

آیت‌الله شب زنده‌دار:

با پیشرفت علم نمی‌توانیم در ۲۰۰ سال قبل توقف کنیم/ کتب فقهی و اصولی حوزه نیازمند تحول است/ عظمت بزرگان مانع تحولات علمی نمی‌شود

عضو جامعه مدرسین کتب فقهی و اصولی حوزه را نیازمند تحول بر اساس نیازهای روز دانست و گفت: به برکت کار علمای بزرگ شیعه علم پیشرفت کرده است، وقتی که علم پیشرفت کرد ما نمی‌توانیم در گذشته توقف کنیم.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله محمدمهدی شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان در نخستین جلسه درس “الفائق فی الاصول” که در مسجد  اعظم قم برگزار شد، تحول در امور آموزشی حوزه را امری ضروری و لازم دانست و گفت: اگر روزی حوزه به این نتیجه رسید و امکانات آن اجازه داد واقعا باید در کتب فقهی و اصولی علی رغم عظمتی که صاحبان کتب و محتوای آن دارد، تحولی ایجاد شود.

وی افزود: علمای بزرگ شیعه واقعا نوابغ بشریت هستند و افکار بسیار بلندی دارند، شیخ اعظم، آخوند خراسانی و علمای بزرگ دیگر عظمت زیادی دارند اما به برکت کار آن‌ها علم پیشرفت کرده است، وقتی که علم پیشرفت کرد ما نمی‌توانیم در ۲۰۰ سال قبل توقف کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: به برکت کار علما فقه و اصول رشد و نمو کرده و حال که این پیشرفت به وجود آمده ممکن است استدلال‌ها، مدعاها و طریقه استنتاج‌ها تفاوت پیدا کرده باشد، عظمت بزرگان مانع تحولات علمی نمی‌شود، مگر عظمت میرزای قمی، صاحب فصول و شیخ طوسی کم است؟ چگونه کتاب‌های ایشان مدت‌ها کتاب درسی بود اما جای خود را به کتاب درسی دیگری دادند.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر بشود کتاب‌های درسی در لجنه‌های علمی مستحکم مورد مداقه قرار گیرد و کتابی واحد تدوین و مباحث مورد نیاز امروز اضافه شود بسیار کار مهمی خواهد بود و امید داریم که این روند به آنجا هم ختم شود، اما تا رسیدن به آن راه اندازی درس الفائق تکمله‌ای است که می‌توانیم به آن امیدوار باشیم.

شب زنده دار با ابراز خرسندی از رویکرد تحولی حوزه ابراز داشت: حوزه علمیه کتاب الفائق را به عنوان کتاب درسی معرفی کرده و به کسانی که پایه ۹ و ۱۰ هستند اجازه داده شده که این کتاب را بخوانند و دروس حوزه را امتحان دهند و با این  برنامه ۳ نمره به نمره شفاهی آن‌ها در کفایه اضافه می‌شود البته اگر نمره آن‌ها در کتبی از ۱۲ کمتر نباشد، این امتیازی است که داده شده گرچه نظر ما این است که بیش از این باید امتیاز داده شود.

وی عنوان کرد: طلاب باید در کلاس الفائق افزون بر گذراندن روال درسی، قصد قربت داشته باشند تا این کار رونق گرفته و پیشرفت بیشتری کند، این کار باید از جایی شروع می‌شد و اگر مورد اهتمام باشد جای خود را در حوزه باز خواهد کرد، طلاب برای این که ارتقای علمی حوزه را در فقه و اصول تقویت کنند باید در این مباحث شرکت کرده و قصد خدمت و قربت داشته باشند، ما هم برای این که گامی در این راه برداشته شود این مباحث را خواهیم داشت./ رسا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics