قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / کثرت دانشکده در حوزه قم، «اجتهاد» و «فقه جواهری» را از بین می‌‌‌برد
هتك حرمت مراقد امامان معصوم در بقيع، عاشورای دوم است

آیت‌الله سبحانی در دیدار شورای علمی گفتمان انقلاب:

کثرت دانشکده در حوزه قم، «اجتهاد» و «فقه جواهری» را از بین می‌‌‌برد

آیت‌الله سبحانی اظهار داشت: واقع مطلب این است این همه دانشکده در قم راه اندازی شده، همه چیز به کار حوزه نمی‌‌‌آید. حوزه دریایی است و طرق و راه‌هایی باز شده و حوزه را به سمت خود می‌‌‌کشاند و برای حوزه دیگر چیزی باقی نمی‌‌‌ماند و مدرک گرایی کاملا رسمی شده است. این حقیقت تلخ است و باید پذیرفت. این همه دانشکده و دکترا در حوزه، اجتهاد فقه جواهری را از بین می‌‌‌برد.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله شیخ جعفر سبحانی در دیدار اعضای شورای طرح گفتمان علمی انقلاب اسلامی که در دفتر معظم له در قم برگزار شد، گفت: اولین مرکزی که درقم راه اندازی شد، مؤسسه امام صادق(ع) بود و دارای پژوهش‌های زیادی است و لازم است پژوهش‌های این مرکز هم در کتابی جمع آوری و اطلاع رسانی شود.

ایشان اظهار داشت: جمع آوری آثار فاخر مراکز مختلف حوزه می‌‌‌تواند جواب دندان شکنی به کسانی باشد که می‌‌‌گویند حوزه در عرصه علمی و تولید دانش فعالیتی انجام نداده است.

دستاوردهای علمی حوزه، پاسخ دندان شکن به منتقدین است

معظم له در ادامه بیان داشت: ۷۵ سال در قم هستم. اگر انسان قبل و بعد انقلاب را باهم مقایسه کند، تفاوت بسیار می‌‌‌بیند. قبل از انقلاب چاپ خانه‌ای به نام حکمت در قم بود، هر چیزی را منتشر نمی‌‌‌کرد، نمی‌‌‌گذاشتند، همه چیز منتشر شود، اما با پیروزی انقلاب همه چیز به روحانیت عنایت شد.

آیت‌الله سبحانی افزود: سال ۵۷ همه چیز به روحانیت داده شد که یکی مسئله پژوهش است تا از این طریق، نیازهای مردم را برطرف کنند و خواستند دانشگاه‌ها را اسلامی کنند؛ اسلامی کردن دانشگاه به این است که کتاب خوبی باشد. بحمد الله این همه فعالیت و آثار پژوهشی انجام و منتشر شده و قلمها به کار افتاده است.

راه اندازی دانشکده در قم، واقعیت تلخ در حوزه است

این استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: واقع مطلب این است این همه دانشکده در قم راه اندازی شده، همه چیز به کار حوزه نمی‌‌‌آید. حوزه دریایی است و طرق و راه‌هایی باز شده و حوزه را به سمت خود می‌‌‌کشاند و برای حوزه دیگر چیزی باقی نمی‌‌‌ماند و مدرک گرایی کاملا رسمی شده است. این حقیقت تلخ است و باید پذیرفت.معظم له ادامه داد: این همه دانشکده در همه جا به صورت‌های مختلف، در واقع به یک معنا، حوزه را، دولتی کردن است. طلبه مدرک دارد، دولت ما را استخدام می‌‌‌کند؛ اما حوزه مستقل بماند و به صورت سابق استاد و تلمیذ به همان نون و نور امام زمان(ع) قناعت کند، این مسئله هم اکنون در حوزه ضعیف شده است. در رابطه با این مورد، از دست من و شما کاری بر نمی‌‌‌آید.

کثرت دانشکده باعث تضعیف حوزه می‌‌‌شود

آیت‌الله سبحانی اظهار داشتند: این خود مشکلی است، این همه دانشکده و دکترا در حوزه، اجتهاد فقه جواهری را از بین می‌‌‌برد.

ایشان گفت: درس خارج، املاء و انشاء نیست که طلبه بنویسد، بلکه این املاء نوشتن، روش دبیرستانی است که هنوز در حوزه حکومت می‌‌‌کند. این کثرت دانشکده باعث تضعیف حوزه می‌‌‌شود، البته یکی دو تا باشد خوب است.

پژوهش‌ها، هدفمند باشد

استاد باسابقه حوزه علییه قم با اشاره به نقش پژوهش، بیان داشت: باید همه پژوهش‌ها هدف مند باشد. مسائل مستحدثه برای حوزه هدف فقهی است، کثرت کتاب، مطرح نیست، در پژوهش و نوشتن کتاب، نو آوری باشد. کتابهایی که از قدما داریم که در آن نو آوری است؛ هرچند کم است ولی نو آوری است.

آیت‌الله سبحانی تأکید کرد: کوشش شود، نیازهای جامعه و حوزه را ببینند براساس نیازها تحقیق شود. گاهی کتابی می‌‌‌نویسند تا اثری از ما باقی بماند این یک حرفی است؛ اما نو آوری مهم است.

بانکداری ربوی، بلای جان جامعه اسلامی

ایشان در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: موضوع دیگر در حال حاضر، مسئله بانکداری است که بسیار مهم است. اکثر استفتائاتی برای ما می‌‌‌آید در مورد طلاق و بانکداری است، مسئله بانکداری باید به صورتی که حقیقی باشد، انجام شود.

معظم له ادامه داد: خدا شهید آیت‌الله صدر را رحمت کند که کتابی در مورد بانک ربوی و… نوشت، ولی این سبک در ایران قابل پیاده و اجرا شدن نیست، ولی فکر خوبی است، مسئله بانکداری را باید در کشور حل کرد.

ایشان افزود: این همه ربا در کشور، برکات را ازبین خواهد برد. بسیاری از کسانی که گرفتار زندان هستند، به دلیل همین سود بانکی است.

در پژوهشکده‌ها، پژوهش‌های تکراری انجام نشود

آیت‌الله سبحانی با اشاره به تدوین پایان نامه‌ها درحوزه افزود: پایان نامه‌های حوزه باید هدف مند نوشته شود و هدف و نیازی را پر کند و چاپ شود.

معظم له ابراز داشت: مجموع پژوهشکده‌ها، حلقه اتصال و مرکزی داشته باشند که با هم در ارتباط باشند، کاری تکراری انجام نشود و به شبکه‌های مجازی گوش کنند که علیه تشیع شب و روز سم پاشی می‌‌‌کنند، پاسخ اینها داده شود.

این استاد خارج فقه حوزه بیان داشت: اخیرا سعودیها شبکه دیگر فارسی را راه اندازی کردند. این مسائل می‌‌‌طلبد پژوهشکده‌ها نگاه و نظری جدی به خارج داشته باشند، برنامه و فعالیت‌های آنها را رصدکنیم، ببینم چه می‌‌‌کنند و ما باید در مقابل چه کنیم.

ایشان افزود: این نوع فعالیت‌ها، نیاز به نقشه راه دارد، برای امر پژوهش نیاز به نقشه راه است چه چیزی نوشته شود، چه چیزی نوشته نشود.

آیت‌الله سبحانی برحفظ اصالت حوزه تاکید کرد و گفت: حوزه نباید دولتی شود، اگر حوزه دولتی شود از بین می‌‌‌رود، در دانشگاه الازهر مصر و مراکش و اردن رفتم. همه دولتی هستند و غیر از کار دولتی کار دیگری انجام نمی‌‌‌دهند.

حوزه علمیه قم باید مستقل باشد

ایشان سپس گفت: ولی حوزه علمیه قم باید مستقل باشد، در این امر کوشا باشید. به همان نان مختصر حوزه اکتفاء کنید، در مدرسه فیضیه، ۴۰ روز گذشته بود که گوشت نخورده بودیم. علما گذشته با همان قناعت، فعالیت علمی می‌‌‌کردند.

آیت‌الله سبحانی در پایان ابراز داشت: حوزه را مستقل کنید، از دولت حقوق نگیرد اگر مدرسه می‌‌‌سازید، از طریق اوقاف عامه انجام شود. این حوزه بماند تا تقدیم امام زمان(ع) کنیم. حوزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics