قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / فقه و نجوم / خبر و یادداشت فقه و نجوم / کشورهایی که جمعه را اول ماه رمضان اعلام کرده‌اند
کشورهایی که جمعه را اول ماه رمضان اعلام کرده‌اند

کشورهایی که جمعه را اول ماه رمضان اعلام کرده‌اند

کشورهای مصر، لبنان، تونس و اوقاف سنی عراق فردا(جمعه) را به عنوان اولین روز ماه مبارک رمضان اعلام کرده‌اند.

به گزارش شبکه اجتهاد به نقل از الجزیره، از سوی دیگر عربستان، قطر و دیگر کشورهای اسلامی عصر امروز (پنج شنبه) که در تقویم هجری با سی ام شعبان مصادف است، رویت هلال ماه رمضان را جستجو می‌کنند.

در مصر شوقی علام مفتی این کشور شامگاه چهارشنبه اعلام کرد که از سوی کمیته‌های شرعی و علمی در دار الافتاء این کشور عدم ثبوت رویت هلال ماه رمضان با چشم غیرمسلح محقق شده و محاسبات فلکی نیز موید آن است. علام افزود: به این طریق روز جمعه اول ماه مباره رمضان خواهد بود.

از سوی  دیگر «سعد کمبش» رئیس دیوان اوقاف سنی عراق در یک کنفرانس مطبوعاتی در بغداد گفت: در پی عدم  ثبوت رویت هلال ماه در عصر روز چهارشنبه، رمضان جمعه آغاز می‌شود. در سوی دیگر قرار است دیوان وقف شیعه نیز امروز (پنج شنبه) هلال رمضان را جستجو کند.

اما در لبنان مرکز دارالفتوای این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد: رویت هلال ماه رمضان برای ما ثابت نشده بنابراین پنج شنبه آخرین روز ماه شعبان خواهد بود.

«شیخ عبداللطیف دریان» مفتی اهل سنت این کشور روز چهارشنبه از مسلمانان کشورش خواست در طول ماه مبارک رمضان و تا زمان پایان شیوع ویروس کرونا، در خانه‌هایشان نماز بخوانند.

شیخ دریان در سخنانی گفت: برای ما سخت است که پذیرای ماه مبارک رمضان هستیم در حالی که مساجد به دلیل شیوع کرونا بسته شده است.

وی افزود: همچنان با مسئولان دولتی و پزشکان کشور جهت روشن شدن  وضعیت و اعلام پپایان قرنطینه خانگی در تماس هستیم تا بازگشت به مساجد را به زودی به اذن خدا به مسلمانان مژده دهیم.

وزارت اوقاف و امور اسلامی قطر هم روز چهارشنبه اعلام کرد که نمازهای مستحب ماه مبارک رمضان و خطبه‌های نماز جمعه به دلیل ویروس کرونا تنها در یکی از مساجد پایتخت آن هم به صورت محدود برگزار می‌شود.

خبرگزاری رسمی قطر شامگاه چهارشنبه نوشت: وزارت اوقاف و امور اسلامی مسجد جامع محمد بن عبدالوهاب را از تصمیم مربوط به بستن مساجد و عدم برگزاری نمازهای جمعه و جماعت در آن مستثنا کرده است. شفقنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics