قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / گردشگری مذهبی از ادبیات علمی خوبی برخوردار نیست/ لزوم تدوین قوانین فقهی گردشگری دینی
گردشگری مذهبی از ادبیات علمی خوبی برخوردار نیست/ لزوم تدوین قوانین فقهی گردشگری دینی

رئیس مجتمع آموزش عالی علوم انسانی:

گردشگری مذهبی از ادبیات علمی خوبی برخوردار نیست/ لزوم تدوین قوانین فقهی گردشگری دینی

رئیس مجتمع آموزش عالی علوم انسانی خواستار تدوین قوانین فقهی گردشگری دینی شد و گفت: باید به دنبال قوانین اخلاقی موثر و مروج گردشگری باشیم.

به گزارش شبکه اجتهاد، محمدعلی حاجی‌ده‌آبادی در همایش سفیران و نخبگان فرهنگی در همدان اظهار کرد: گردشگری مذهبی از ادبیات علمی خوبی برخوردار نیست و وظیفه داریم آن را به لحاظ علمی غنی کنیم.

وی بابیان اینکه اگر گردشگری مذهبی از ماهیت علمی برخوردار باشد غنی خواهد بود، گفت: هر کاری که برمبنای علم نباشد ثمره خوبی نخواهد داشت اما اگر ماهیت علمی داشته باشد اثرات خوبی برجای می‌گذارد.

رئیس مجتمع آموزش عالی علوم انسانی با ارائه تعریفی از گردشگری گفت: ارکان تشکیل دهنده گردشگری کوچ و مهاجرت است و‌ می‌تواند درون وطنی و برون وطنی باشد.

وی بابیان اینکه اگر گردشگری را از یک منظر حقیقی و یک منظر مجازی مورد بحث قرار دهیم خیلی خوب است که به سمت گردشگری مجازی برویم، گفت: با کمک شبکه‌های اجتماعی‌ می‌توان از گردشگری مذهبی در فضای مجازی بهره برد.

حاجی بابیان اینکه گردشگری مذهبی‌ می‌تواند بازدید از مکان مذهبی، شرکت در مراسم مذهبی و یا حضور در کنار یک فرد مذهبی باشد که امروز به عنوان صنعت پر بازده دارای آثار بسیاری است و در همه کشورها به آن توجه‌ می‌شود، گفت: گردشگری مذهبی می‌تواند موضوع احکام خمسه باشد.

وی بابیان اینکه در فقه نیز برخی از گردشگری‌ها واجب است که در این میان می‌توان به سفر حج اشاره کرد، گفت: حج برای افرادی که دارای تمکن مالی هستند واجب است.

رئیس مجتمع آموزش عالی علوم انسانی بابیان اینکه برخی گردشگری‌ها مستحب و بعضی نیز مباح هستند کمااینکه گردشگری حرام هم وجود دارد، گفت: در فقه اسلامی قواعدی داریم که مسلمانان را تهدید‌ می‌کند که برای مثال نباید اقدامی شود که غیر مسلمانان از مسلمانان متنفر شوند.

حاجی‌ده‌آبادی با بیان اینکه قاعده نفی سبیل سلوک ما را در گردشگری مذهبی تعریف می‌کند، افزود: رفتار و سلوک ما باید به گونه‌ای باشد که باعث جذب به اسلام شود.

وی با اشاره به اینکه برخورداری از زمینه گردشگری حق انسان است، گفت: در گردشگری بیشتر به مقوله تفریح توجه می‌شود که ما معتقدیم این نگاه دارای کاستی‌هایی است زیرا به موضوع حقوق بشر در آن یعنی حق بر دینداری توجه نشده است.

رئیس مجتمع آموزش عالی علوم انسانی ادامه داد: دولت‌ها وظیفه دارند از آثار تاریخی حفاظت کنند و تخریب آثار تاریخی سوریه توسط داعش از بین بردن حقوق انسانی است.

وی در ادامه تاکید کرد: باید امنیت گردشگران در تمام ابعاد رعایت شود و مجموعه‌ای از قوانین با همبستگی کشورهای مسلمان تدوین شود.

بنابر گزارش مهر، حاجی‌ده‌آبادی در پایان افزود: امروز به جای قوانین حقوقی باید دنبال قواعد اخلاقی باشیم که در توسعه گردشگری مذهبی موثر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics