قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / گزارشی از همایش بین‌المللی فرآورده‌های حلال در مشهد
گزارشی از همایش بین‌المللی فرآورده‌های حلال در مشهد

گزارشی از همایش بین‌المللی فرآورده‌های حلال در مشهد

 «ویژگی و معیار غذای حلال و طیب»؛ «معیار حلیت گوشت و فرآورده‌های آن»؛ «قواعد فقهی مرتبط با فرآورده‌های حلال»؛ «طهارت و نجاست در فرآورده‌های حلال» و «مسائل مستحدثه در فرآورده‌های حلال» محور شریعت این همایش را تشکیل داده است.

به گزراش خبرنگار اجتهاد، حجم قابل توجهی از استفاده‌ کنندگان از فرآورده‌های حلال مسلمانان و البته غیر متدینان به ادیان و مذاهب هستند. اهمیت مسئله استفاده از حلال و آثار آن بر زندگی مادی و معنوی مؤمنان و ابعاد فقهی و دینی آن از یک سو و ضرورت بهره‌گیری از پژوهش‌ها و فناوری‌های نوین در تولید و نظارت فرآورده‌های حلال از سوی دیگر همچنین توسعه صادرات و واردات محصولات متعدد با برچسب حلال در حوزه تجارت بین الملل و اقتصاد و سرمایه قابل توجه در گردش در این حوزه در سطح بین المللی موجب شد تا بر اساس مصوبه کارگروه سلامت و امنیت غذای استان خراسان رضوی، برگزاری همایشی بین المللی تحت عنوان فرآورده‌های حلال در راستای رویداد مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام (۲۰۱۷) در دستور کار قرار گیرد.

از این رو، همایش بین‌المللی فرآورده‌های حلال در سه بخش: «شریعت و فرآورده‌های حلال»، «پژوهش، فناوری و فرآورده‌های حلال» و «اقتصاد فرآورده‌های حلال» با حضور مسئولان، علما، اساتید، پژوهشگران ایرانی و خارجی، کارشناسان و علاقه‌مندان به این حوزه در در مرکز همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار گردید که حدود ۱۵ مدعو بین‌المللی از کشورهای مختلف مانند ترکیه، مراکش، پاکستان، مالزی، فیلیپین، انگلستان و غیره در این همایش حضور داشتند.

«ویژگی و معیار غذای حلال و طیب»؛ «معیار حلیت گوشت و فرآورده‌های آن»؛ «قواعد فقهی مرتبط با فرآورده‌های حلال»؛ «طهارت و نجاست در فرآورده‌های حلال» و «مسائل مستحدثه در فرآورده‌های حلال» محور شریعت این همایش را تشکیل داده است.

همچنین، ضوابط و مقررات تولید؛ عرضه، صادرات و واردات؛ شیوه‌های برندسازی؛ زنجیره تامین؛ فرهنگ‌سازی مصرف فرآورده‌های حلال و اقتصاد مقاومتی در بخش اقتصاد فرآورده‌های حلال بررسی شدند و روش‌های نوین در تولید فرآورده‌های حلال و تشخیص سریع اجزای حرام و آثار فرآورده‌های حلال بر سلامت جسم و روان، مهمترین محور‌های بخش پژوهش و فناوری فراورده‌های حلال بود.

غذای حلال در ارتقا شخصیت معنوی و هویت اسلامی اثرگذار است

آیت‌الله حسن عالمی، نماینده خبرگان رهبری از خراسان رضوی در اولین همایش بین‌المللی فرآورده‌های حلال، ابراز کرد: در این سال‌ها شهر مشهد مقدس به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام از طرف مسلمانان انتخاب شد، پس با این تناسب مکان برگزاری این همایش به درستی انتخاب شده است.

وی در رابطه با برگزاری این قبیل همایش‌ها گفت: این همایش‌ها در جهت سازماندهی در تامین غذای حلال برای مسلمانان عالم بسیار مفید خواهد بود.

عالمی ادامه داد: وقتی غذای حلال تأمین می‌شود که تمام آنچه در فقه اسلام و تمام مذاهب اسلامی نظرشان درباره غذای حلال مطابق با آن باشد، یا به تعبیر دیگر اینکه غذای حلالی که توزیع می‌شود باید مطابق با نظرات فقهی علما هشت مذهب به رسمیت شناخته شده در سطح دنیا باشد.

این عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه غذای حلال در ارتقا شخصیت معنوی و هویت اسلامی مسلمانان اثر عمیق دارد، ابراز کرد: فرآورده حلال معنویت باطنی مصرف‌کنندگان را ارتقا می‌بخشد و تأثیر مثبتی بر روح و جسم شخص دارد.

وی با بیان اینکه باید به عنوان خدمت به مسلمانان همه اصول فقه اسلام در تولید فرآورده حلال مورد توجه قرار بگیرد، تشریح کرد: غذای حلال به معنای واقعی باید مطابق با موازین اسلام تهیه و تولید شود تا بشریت از معنویت غذای حلال بهره ببرند.

http://iqna.ir/files/fa/news/1396/9/22/728423_775.jpg

آیت‌الله عالمی با اشاره به اینکه قرار نگرفتن غذای حرام در سفره مسلمانان نیازمند پاسداری است، ابراز کرد: نباید بگذاریم حرامی دانسته یا ندانسته سر سفره مسلمانان وارد شود و تأمین غذای مسلمانان مطابق با موازین اسلامی خدمت بسیار بزرگی به جامعه مسلمانان است.

واردات ژلاتین حلال گاوی، علی‌رغم توانایی تولید!

حجت‌الاسلام دکتر سید محمود طباطبایی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دبیر علمی همایش بین‌المللی فرآورده‌های حلال، گفت: رویکرد اصلی مواد غذایی حلال، توجه به سعادت دنیوی و اخروی برای احاد بشر است.

وی افزود: کمیته علمی همایش در این رخداد علمی و پژوهشی تلاش دارد تا گامی هرچند کوچک در جهت احیا و توسعه فرآورده حلال بردارد، در این راستا کمیته علمی همایش که متشکل از ۳۰ نفر از اساتید حوزه و دانشگاه از سراسر کشور بودند، کوشیدند تا بخشی از خلأ‌های علمی و پژوهشی را در حوزه حلال شناسایی و در قالب فراخوان و سفارش مقاله به آن پاسخ گویند.

طباطبایی با اشاره به اینکه امروز موضوعات مرتبط با حلال در فضای بین‌الملل که برآمده از فضای دین و شریعت است، بسیار گسترده شده، عنوان کرد: امروز در دنیا ابعاد مختلف حلال مورد توجه قرار گر فته، که از آن جمله می‌توان به جایگاه رسانه حلال، گردشگری حلال، خدمات مالی حلال و … در زندگی انسان مسلمان امروز اشاره کرد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه کمیته علمی همایش تصمیم گرفت این همایش را در ۵ موضوع غذا، دارو، لوازم آرایشی _ بهداشتی و پوشاک برگزار کند، اظهار کرد: همچنین به جهت شبکه‌ای بودن موضوعات مرتبط به حلال سه بخش متمایز از هم پیگیری شد که این بخش‌ها عبارتند از بخش فقه و شریعت، پژوهش و فناوری و بخش اقتصاد و تجارت است.

وی گفت: در طول فراخوان مقاله علی رغم اینکه موضوع حلال در میان پژوهشگران مورد غفلت قرار گرفته، اما این همایش توانست ۱۸۰ مقاله در دبیرخانه داشته باشد که بعد از داوری ۱۵۰ مقاله مورد پذیرش قرار گرفت.

طباطبایی با بیان اینکه در طول ۶ ماه گذشته به جهت حساس بودن موضوع حلال در مجامع علمی، حوزوی و دانشگاهی ۷ پیش نشست در شهرهای مشهد، قشم، قم و گرگان برگزار شد که این برنامه‌ها با استقبال خوب مخاطبان روبه رو شد، عنوان کرد: امید است این حرکت کوچک در مسیر احیای فرهنگ حلال مورد رضایت الهی قرار بگیرد و این همایش آغاز حرکت بزرگ از سوی حوزه علمیه و دانشگاه کشور باشد.

وی گفت: پیشنهاد می‌کنم دبیر خانه دائمی فرآورده‌های حلال در یکی از مراکز علمی و حوزوی دانشگاهی کشور شکل بگیرد تا پس از این همایش، پیگیر دست آورد‌ها باشیم و خلأهای علمی و پژوهشی نسبت به این موضوع مهم نیز رسیدگی شود.

مباحث شرعی در حوزه حلال ابهامی ندارد

دبیر علمی اولین همایش بین المللی فرآورده‌های حلال اظهار کرد: با توجه به بین المللی بودن همایش، تلاش کردیم متخصصان و کارشناسان حوزه حلال در سراسر دنیا را شناسایی و دعوت کنیم.

وی درباره ادامه این همایش در سال‌های آتی بیان کرد: دومین همایش بین المللی فرآورده‌های حلال با میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال آینده برگزار می‌شود.

طباطبایی در ادامه با بیان این‌که مشکل‌ترین قسمت بحث حلال، قسمت اجرایی آن است، گفت: در حال حاضر در حوزه افزودنی‌های خوراکی، بیشترین واردات را از کشورهای غیر مسلمان داریم. مباحث شرعی در این مسیر ابهامی ندارد و مهم این است که حاکمیت به این مسائل وارد شود. به طور مثال سالیانه چندین هزار تن ژلاتین وارد می‌کنیم، در حالی‌که ظرفیت تولید داخلی وجود دارد، ولی به جهت گران بودن تولید ژلاتین حلال گاوی هنوز نتوانستیم واردات این حوزه را کاهش بدهیم.

مسلمانان جهان متعهد به بالا بردن کیفیت مواد غذایی حلال هستند

محمدرضا صابری، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دبیر اجرایی اولین همایش بین‌المللی فرآورده‌های حلال، گفت: روزی حلال برای مسلمانان به حدی مهم است که جامعه مسلمان جهان، متعهد هستند به صورت فعال کیفیت مواد غذایی حلال را بالا ببرند.

وی با اشاره به اینکه ما می‌خواهیم همه مسلمانان جهان فارق از مذهب و ملیت دسترسی راحت به فرآورده‌های حلال داشته باشند، ابراز کرد: وظیفه ما تلاش مدام و سخت برای حمایت از موضوع حلال به وسیله علم روزآمد و تکنیک‌های دقیق است.

دبیر اجرایی اولین همایش بین‌المللی فرآورده‌های حلال عنوان کرد: امروز بیش از ۱۰۰۰ نفر از حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و شرکت‌های صنعتی و … آمده‌اند تا این موضوع محقق شود، زیرا این همایش، ایده و فعالیت جدیدی است که سعی کرده نخبگان مرتبط با موضوع حلال شناسایی و در این کنفرانس به عنوان سخنران رسمی حضور داشته باشند.

برسی علمی و فقهی الکل و فرآورده‌های آن

در ادامه این همایش غلامرضا نورمحمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، به بررسی علمی و فقهی الکل و فرآورده‌های الکلی پرداخت.

وی با بیان اینکه استفاده از الکل به عنوان یکی از پرکاربردترین مواد شیمیایی در بخش‌های مختلف غذایی، دارویی، صنعتی و بهداشتی، یکی از مسائل تأثیر گذار در جامعه است اظهار کرد: این مورد نیازمند بررسی‌های علمی و فقهی است؛ حکم به کارگیری الکل در فرآورده‌ها و محصولات خوراکی یکی از مهمترین مباحث فقهی در این زمینه بوده و در فقه شیعه در مورد آن توافق وجود ندارد.

این پژوهشگر قرآن و سلامت با بیان اینکه بسیاری الکل خالص را از سموم مرگبار می‌دانند، گفت: این فقه‌ها معتقدند که الکل خالص مسکر بالفعل نیست و تنها در صورتی که درجه الکلی آن با قرار گرفتن در ترکیب محصولات دیگر تا حد معینی کاهش پیدا می‌کند می‌تواند خاصیت مست کنندگی داشته باشد.

http://iqna.ir/files/fa/news/1396/9/22/728396_444.jpg

نورمحمدی افزود: در برابر دیدگاه فقه‌ها یی که الکل خالص را مسکر نمی‌دانند عده‌ای دیگر الکل را از مصادیق مسکرات دانسته و احکام مسکر را بر آن مترتب دانسته‌اند.

مدیر گروه پزشکی و تغدیه مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی با طرح این سؤال که عنوان فقهی مسکر بر کدام یک از انواع الکل مترتب است و حد مجاز آن در فرآورده‌های غذایی و دارویی گفت: در این رابطه ما تحقیقی را در این رابطه انجام داده و بر اساس آن به این نتیجه رسیدیم که اتانول خالص در غلظت بالا به عنوان عاملی جدی برای مسمومیت محسوب شده و مفهوم مسکر فقهی بر آن منطبق نیست.

استاد قرآن و سلامت بیان کرد: هنگامی که غلظت الکل تا درجه معینی کاهش پیدا می‌کند، می‌تواند سکر آور باشد. با بررسی تحقیقات موجود در این زمینه و با رویکردی احتیاطی به مسأله می‌توان حد مستی آوری الکل را در سطح کمینه آن، ۱۰ میلی لیتر در نظر گرفت و فرآورده‌هایی را که مقدار حجمی الکل آن‌ها در این اندازه باشد در شمار محصولات سکرآور قلمداد کرد.

فرآورده‌های الکلی در شناخت حکم فقهی آن نقش مهمی دارد

در ادامه این همایش عباس عمادی دبیر گروه پزشکی و تغذیه مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی با بیان اینکه الکل یک ماده شیمیایی است که قرن‌ها پیش کشف و اختراع شد، اظهار کرد: الکل با وجود قدمت آن کاربرد‌های گسترده و چشم‌گیری نداشت. در گذشته از الکل فقط به عنوان عامل موثر خمر و مشروبات الکلی استفاده می‌شد، اما با پیشرفت دانش تجربی و آشنایی انسان با قابلیت‌های مختلف این ماده، کاربرد آن نیز افزایش یافت.

وی افزود: امروزه از الکل برای تهیه بسیاری از فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی استفاده می‌شود. در تولید بسیاری از دارو‌ها نیز کاربرد دارد و در عرصه پزشکی، از خاصیت ضد عفونی کنندگی یا نگه‌دارندگی آن استفاده‌های فراوان می‌شود، در صنایع مختلف غذایی نیز به عنوان ماده‌ای حل کننده شناخته می‌شود.

عمادی بیان کرد: کاربرد گسترده الکل سبب شده که افراد زیادی از اقشار مختلف جامعه از جمله تولیدکننده، توزیع‌کننده و مصرف‌کننده با آن سر و کار داشته باشند. این موضوع به ویژه در مورد جوامع دینی که مقید به رعایت احکام شریعت هستند، برخی سوالات فقهی را به دنبال دارد. این سوالات بیشتر در مورد طهارت و نجاست الکل یا حلیت و حرمت تولید و کاربرد آن است.

وی بیان اظهار کرد: هرچند الکل از نظر علمی ماده‌ای کاملا شناخته شده و مصادیق خارجی آن کاملا مشخص است، اما به نظر می‌رسد پژوهشگران عرصه فقه نیز در بررسی مباحث فقهی مرتبط با الکل و فرآورده‌های الکلی، بی‌نیاز از شناخت صحیح این ماده و فرآیند تولید آن نیستند.

این پژوهشگر دین و سلامت عنوان کرد: بین کتاب‌های فقهی شیعه، آثار بسیار اندکی وجود دارد که به طور ضمنی به بحث موضوعی از الکل و انواع آن پرداختند، به طور مثال شهید سید محمد باقر صدر در کتاب «بحوث فی شرح العروه الوثقی» در بحث از مسکرات غیرمتعارف به اجمال به بیان ماهیت الکل و انواع آن پرداخته و حکم آن را از جهت طهارت یا نجاست بیان می‌کند. سید محمد صدر نیز در کتاب «ماورا الفقه» فصلی را به الکل اختصاص داده و به تفصیل به بررسی انواع الکل، کاربرد آن‌ها و چگونگی تاثیرگذاری آن بر جسم و روان انسان پرداخته است.

وی ادامه داد: همچنین رساله‌های مستقلی نیز در زمینه الکل وجود دارند، به طور مثال احمد صبور اردوباری در کتابی با عنوان «بررسی فرآورده‌های الکل از نظر نجاست و حرمت» به شناخت ماهیت الکل و انواع آن پرداخته و آن را از نظر طهارت و نجاست یا حرمت و حلیت مورد بررسی قرار داده است. در این کتاب به خوبی به مباحث موضوع شناسی فقهی الکل پرداخته شده است. البته با وجود طرح برخی از مسائل مهم در این اثر به تبیین برخی از فروع مهم دیگر مانند حد اسکار و مستی آوری الکل در فرآورده‌های غذایی و دارویی پرداخته نشده است.

عمادی تصریح کرد: حسن وحدتی شبیری نیز در کتاب «الکل و فرآورده‌های آن در فقه اسلامی» موضوع الکل و فرآورده‌های آن را مورد بررسی فقهی قرار داده، اما در این اثر علاوه بر این‌که همانند سایر آثار مربوطه، نگاه حکمی بر نگاه موضوعی غلبه دارد و حجم زیادی از آن به بررسی احکام فقهی الکل اختصاص پیدا کرده است، برخی از اشکالات محتوایی نیز به چشم می‌خورد.

وی افزود: به طور کلی می‌توان گفت: اندک آثاری که در ارتباط با مباحث فقهی الکل و فرآورده‌های آن وجود دارد، بُعد حکمی آن را مورد توجه قرار داده و دغدغه کشف و استنباط حکم شرعی آن را داشته‌اند، بدون آن‌که در موضوع الکل و صور گوناگون مساله تعمق و تامل کنند از سوی دیگر هنوز اثر پژوهشی مستقلی که به موضوع شناسی فقهی الکل و فرآورده‌های آن پرداخته شده باشد وجود ندارد و به نظر می‌رسد شناخت موضوع الکل و فرآورده‌های الکلی در شناخت حکم فقهی آن نقش مهمی دارد.

چگونگی پذیرش استحاله در فرآیند تولید فرآورده‌های حلال

همچنین عباس عمادی، پژوهشگر و دبیر گروه پزشکی و تغذیه مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی قم در دومین روز از همایش، به بررسی تعیین معیار استحاله در فرایند تولید فرآورده‌های حلال پرداخت.

وی با بیان اینکه امروزه در تولید برخی از محصولات غذایی و دارویی از مواد اولیه حرام یا نجس استفاده می‌شود اظهار کرد: گاه برای توجیه شرعی استفاده از این فرآورده بر وقوع استحاله در آنها استناد می‌شود.

http://iqna.ir/files/fa/news/1396/9/22/728395_627.jpg

عمادی افزود: استحاله در فقه امامیه به معنای تبدل حقیقت و ماهیت اشیاء است و مرجع تشخیص آن نیز عرف آگاه و خبره است؛ اما به دلیل فقدان ضابطه و معیار شخصی برای تمایز استحاله از سایر تغییرات عارضه بر مواد اختلافات نظری گسترده‌ای در تعیین مصادیق استحاله به چشم می‌خورد.

این پژوهشگر حوزه حلال با طرح این پرسش که معیار عرفی برای تحقق استحاله در موارد نجس و حرام چیست و کدام تغییرات را می‌توان مصداق حلیت در نظرگفت، عنوان کرد: فقط تغییرات شیمیایی مشروط بر اینکه موجب انهدام کامل اجزاء نجس و حرام شود و در محصول نهایی هیچ‌یک از مواد وجود نداشته باشد می‌تواند ملاک و معیار استحاله و تبدل حقیقت اشیاء قرار گیرد.

زمینه حدف مارشمالو

سمیرا یگانه آزاد عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی نیز در ادامه این همایش به بررسی امکان حذف ژلاتین مارشمالو و جایگزینی آن با برخی صمغ‌های بومی بر اساس برخی ویژگی‌های فیزیکی، حرارتی و بافتی پرداخت.

وی تصریح کرد: افزایش آگاهی مصرف کنندگان و عدم تمایل به مصرف فرآورده‌های مشکوک به مواد غیر حلال تولید کنندگان را به استفاده از جایگزین‌های حلال واداشته است. در این راستا پژوهشی برای امکان استفاده از صمغ‌ها و هیدروکلوئیدهای بومی برای جایگزینی مارشمالو(ژلاتین) حرام انجام شد.

یگانه آزاد بیان کرد: استفاده از صمغ‌ خرنوب و کتیرا در تولید فرآورده مارشمالو بدون ژلاتین با دارا بودن نزدیکترین حالت به نمونه شاهد از لحاظ کشش سطحی، خصوصیت گرمایی و بافتی ، زمینه تولید محصولی قابل قبول را میسر می‌کند.

آیا مخمر نان حلال است؟

سیدرضا محمودزاده، مسئول کارخانه خمیرمایه نان رضوی در همایش آورد‌های حلال به ارائه تحقیقی در رابطه با بررسی فرآیند حلیت قوت غالب در ایران پرداخت.

وی اظهار کرد: خوشبختانه نان و فرآورده‌های آردی در ایران جایی است که ما مشکلی در زمینه حلیت نداریم، آنچه دغدغه ما در این تحقیق بود حلیت فرآیند تخمیر نان بود. تخمیر فرآیندی است که امکان استحاله به مواد حرام وجود دارد، لذا در این تحقیق سعی کردیم این موضوع را مورد مطالعه قرار دهیم.

محمودزاده ادامه داد: خوشبختانه در این تحقیق به این نتیجه رسیدیم که تمامی فرآیند‌های تخمیر در نانوایی‌ها حلیت در آن‌ها رعایت شده، از سوی دیگر این تحقیق و آزمایش به ما کمک کرد تا مبانی کربنی در تخمیر را کاهش داده و گامی به سود نانوایان برداریم.

واژه شناسی « طیب»

در این همایش همچنین ایمان کاظمی مقدم، عضو گروه پژوهشی فقه تکافل اجتماعی مؤسسه مطالعات اجتماعی علوم معارف اسلام نیز به معنا شناسی واژه «طیب» پرداخت و عنوان کرد: این واژه در منظومه گزاره‌های دین به عنوان یک وصف حداکثری، فرهنگی و تعالی دهنده بعد از وصف حلال به عنوان یک وصف حداقلی و قانونی به کار رفته است.

وی ادامه داد: این وصف نقطه مقابل واژه خبیث است و در منظومه آیات و روایات دارای موصوف‌های متعددی از قبیل: بلد، غنیمت و … البته این وصف با ملاک واحد و یکسان، قابلیت توسعه و گسترش معنایی به گفتارها، رفتارها، افکار، آداب و سنن و.. را دارد.

کاظمی یادآور شد: از آنجایی که یکی از قرائن موجه در معنایابی از گزار‌ه‌ها ی دین، رجوع به سایر آیات و روایات مرتبط با موضوع، به عنوان قرینه منفصل است لذا می‌توان به شبکه آیات و روایات مرتبط با واژه طیب، مقصود از این واژه و وصف دینی را در موارد استعمال در آیات و روایات به دست آورد.

۲۵۰۰ میلیارد دلار؛ سهم اقتصاد فرآورده‌های حلال در دنیا

سیدجواد حسینی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی خراسان رضوی، با اشاره به اینکه ماه‌های پایانی مشهد ۲۰۱۷ را پشت سر می‌گذاریم، ابراز کرد: مشهد از سوی آیسسکو به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام مطرح شد ودر این سال بیش از ۱۳۰ رویداد علمی و فرهنگی بین‌المللی در مشهد رقم خورد.

وی با بیان اینکه در از ابتدا آذرماه سال جاری ۱۰ وریداد بین‌المللی و فرهنگی در حال رقم خوردن است، تشریح کرد: همایش بین‌المللی فرآورده‌های حلال یکی از این رویدادها و صد وسی‌ ویکمین رویداد علمی و فرهنگی است.

حسینی با اشاره به اینکه فردا این مجموع رویدادها و فعالیت‌هایی که در مشهد ۲۰۱۷ محقق شده است توسط دبیرخانه مشهد ۲۰۱۷ مرکز استناد این رویداد افتتاح خواهد شد، تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم یک مرکز آرشیو مشهد ۲۰۱۷ در مقر آیسسکو ایجاد شود تا پایتختی جهان اسلام برای سال‌های آینده به عنوان یک مخزن تجربی به یادگار بماند.

http://iqna.ir/files/fa/news/1396/9/22/728394_966.jpg

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه در این همایش سه بعد و محور هدف‌گذاری شده است، ابراز کرد: فراوده‌های حلال از منظر شریعت و دین، فرآورده‌های حلال در اقتصاد و تجارت بین‌المللی و اینکه چگونه با پژوهش و فناوری‌های نوین فرآورده‌های حلال را تولید، توزیع و برند سازی کنیم، از جمله عواملی است که در این همایش هدف‌گذاری شده است.

وی با اشاره به اینکه امروز ۲۵۰۰ میلیارد دلار سهم اقتصاد فرآورده‌های حلال در دنیا است، تصریح کرد: اما سؤال ما این است که در این سهم عظیم که مخاطبان اصلی آن کشورهای اسلامی هستند، به چه میزان بهره‌مندند.

حسینی ادامه داد: امروز اگر سازمان بهداشت جهانی مفهوم کلی‌تر از سلامت ارائه می‌دهد و سلامت را در چهار بعد سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی تعریف می‌کند، فرآورده‌های حلال همه این بعد چهار بعد را می‌تواند، محقق کند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه مشهد کره مذاب است، تشریح کرد: کره مذاب به مفهوم جامع شناختی است؛ مکان‌های جغرافیایی در دنیا وجود دارد که حرارت، فضیلت، فرهنگی و عدالت جویانه را در جهان توزیع می‌کند و مشهد یکی از مکان‌ها است.

وی در پایان عنوان کرد: در مشهد باید باتوجه به اهمیت فرآورده‌های حلال دبیرخانه دائمی فرآورده‌های حلال راه اندازی شود تا از این منظر حرارت خوبی‌ها، آثار معنوی و اقتصادی فرآورده‌های حلال در جهان ترویج و فرآورده‌های غیر حلال از این دبیرخانه دور شود.

تولید فرآورده‌های حلال، سیاستی است که سازمان غذا ودارو دنبال می‌کند

غلامرضا اصغری، رئیس سازمان غذا و دارو همچنین در این همایش عنوان کرد: توجه به حلال بودن مواد خوراکی و مصرفی که ما تحت عنوان دارو و فرآورده‌های سلامت محور استفاده می‌کنیم، می‌توانیم بگویم که فرآورده‌های حلال به سلامتی جسمی، روحی و معنوی جامعه کمک کند.

وی با بیان اینکه رسیدگی به بحث فرآورده‌های حلال در هرجایی که مسلمانان حضور دارند بسیار حائز اهمیت است، تشریح کرد: همکاران ما در سراسر کشور و سازمان‌ غذا و دارو وظیفه نظارت بر امر کیفیت فرآورده‌های حلال را با همکاری سایر دستگاه‌ها برعهده دارند و تولید فرآورده‌های حلال، سیاستی است که سازمان غذا و دارو آن را دنبال می‌کند.

اصغری با اشاره به اینکه در بحث فرآورده‌های حلال علاوه‌ بر حلیت باید به حرام نبودن مال نیز توجه کرد، ابراز کرد: غذای حلال باید از دسترنج خود ما خریداری شود، چنان‌که بحث ربا حرام است و جنگ با خدا تلقی می‌شود به دلیل اینکه کسی مالی را تسخیر می‌کند که مال خودش نیست، بنابراین در کنار بحث غذای حلال، مال حلال هم مهم است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: همایشی دیگر تحت این عنوان باید به کمک علما برگزار شود تا اموالی که برای معشیت استفاده می‌کنیم حلال باشند، مصداق رزق حلال صرفاً حرام گوشت یا حلال گوشت بودن نیست، بیشتر منظور از رزق حلال، مالی است که با آن مواد غذایی تهیه می‌کنیم.

نسبت حلیت و امنیت غذایی در اسلام

بهروز جنت، رئیس مرکز تحقیقات حلال جمهوری اسلامی ایران، در حاشیه این همالیش با بیان اینکه یکی از مهمترین اهداف و برنامه‌های اسلام برای انسان تعالی اوست، اظهار کرد: این امر از طریق تکامل انسان و به عبارتی انسان کامل به وجود می‌آید.

وی افزود: در اسلام هر چیزی را که حلال و یا حرام اعلام شده برای رسیدن به انسان کامل است یکی از پیش شرط‌های انسان کامل نیز انسان سالم است؛ در تعاریف سازمان بهداشت جهانی انسان سالم انسانی است که روح سالم، جسم سالم، روان سالم و دارای ارتباط اجتماعی درستی است.

جنت بیان کرد: غذا و حلیت آن از این منظر است که اهمیت پیدا می‌کند، دارد غذای سالم و غذای حلال برای طی کردن مسیر انسان سالم ضروری هستند.

وی ادامه داد: اسلام در دنیا تنها دینی است که علاوه بر مسأله حلیت مواد غذایی و باید‌ها و نباید‌های هنجاری در این رابطه به بعدی دیگر نیز توجه دارد و آن این است هر چیزی برای سلامتی مضر باشد حرام اعلام شده است از این منظر امنیت غذایی با حلیت ارتباط پیدا می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات حلال جمهوری اسلامی ایران در ادامه با اشاره به اهمیت پژوهش در حوزه حلیت گفت: خوشبختانه همایش بین‌المللی فرآورده‌های حلال در مشهد فتح بابی برای هم فکری تمام فعالان حوزه حلال بود در این همایش بزرگانی از مذاهب مختلف اسلامی و دانشمندانی از برخی کشور‌های مسلمان و همچنین پژوهشگران برجسته‌ای از دانشگاه‌های علوم پژشکی کشور حضور داشتند که طی دو روز به بررسی مهمترین چالش‌های حوزه حلیت پرداختند.

http://iqna.ir/files/fa/news/1396/9/22/728417_189.jpg

وی با اشاره به ادامه دار بودن این همایش طی سال‌های آینده یادآور شد: در سال آینده این همایش در تبریز که به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام انتخاب شده است برگزار می‌شود امیدواریم همه بزرگان حوزه حلال در این همایش حضور پیدا کنند.

اولین همایش بین‌المللی فرآورده‌های حلال به کار خود پایان داد

اولین همایش بین‌المللی فرآورده‌های حلال، عصر امروز ۲۳ آذرماه با برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد.در مراسم اختتامیه اولین همایش بین‌المللی فرآورده‌های حلال قطع‌نامه این همایش قرائت شد. در ادامه از دست‌اندرکاران برگزاری اولین همایش فرآورده‌های حلال تجلیل به عمل آمد و سپس با دعوت مجری برنامه از حاضران، عکس یادگاری به همراه مهمانان خارجی و برخی از مسئولان برگزاری همایش گرفته شد. همچنین، میزبان دومین همایش بین‌المللی فرآورده‌های حلال تبریز خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics