قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / گزارشی از مراسم معارفه اعضای شورای عالی حوزه علمیه خراسان

گزارشی از مراسم معارفه اعضای شورای عالی حوزه علمیه خراسان

مراسم معارفه دبیر و اعضای شورای عالی حوزه علمیه خراسان صبح امروز با حضور رئیس دفتر مقام معظم رهبری، علما، مدیران و اساتید حوزه علمیه خراسان در تالار اماکن حرم مطهر رضوی برگزار شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، همزمان با میلاد با سعادت امام محمد باقر(ع)، مراسم معارفه دبیر و اعضای شورای عالی مدیریت حوزه علمیه خراسان صبح ۲۱ فروردین‌ماه با حضور حجج‌اسلام والمسلمین محمد محمدی‌گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه مشهد، آیت‌الله مقتدایی دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه قم، جمعی از مدیران و اساتید حوزه علمیه در تالار اماکن متبرکه حرم رضوی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی‌گلپایگانی

در این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین محمد محمدی‌گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری ضمن تقدیر از خدمات مرحوم آیت‌الله عباس واعظ ‌طبسی، تولیت فقید آستان قدس رضوی و عملکرد مدیران حوزه علمیه خراسان، احکام انتصاب اعضای شورای علمیه خراسان از سوی مقام معظم رهبری را قرائت و به اعضای جدید اهدا کرد.

رییس دفتر مقام معظم رهبری در این مراسم اظهار داشت: مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی مسئولیت‌ها بسیار سنگینی در این استان از جمله نمایندگی ولی فقیه در استان خراسان، تولیت آستان قدس رضوی و ریاست حوزه‌های علمیه خراسان بزرگ را به عهده داشت و بعد از رحلت این شخصیت بزرگوار و تصمیم رهبری بر این شد که این مسئولیت‌ها از همدیگر جدا شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نکته اساسی رهبر معظم انقلاب در دیدار یک ماه پیش با علمای حوزه علمیه قم اشاره کرد و افزود: ایشان می‌فرمایند حوزه‌های علمیه باید انقلابی بمانند که دشمن نقش اساسی روحانیت را در دنیای اسلام متوجه شده است.

۱۳۶۷۸_۵۱_Origin

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی بیانات رهبر معظم انقلاب را حساب شده دانست و ابراز داشت: دشمن اقدام به پرورش افرادی کرده است که عمل و رفتارشان با انقلاب سازگار نیست، حوزه علمیه ستون انقلاب است و نباید اجازه داد که این ستون آسیب ببیند.

وی تصریح کرد: راه استمرار و موفقیت حوزه‌های علمیه، انقلابی بودن و انقلابی‌ ماندن آن است که رهبر معظم انقلاب نسبت به این اصل بسیارم هم تأکید داشتند.

رییس دفتر مقام معظم رهبری در ادامه با تاکید براین که مهم‌ترین وظیفه شورای مدیریت حوزه‌های علمیه ایستادن محکم و با قدرت مقابل عوامل ضد انقلاب است، به تبیین نقش امام خمینی (ره) در تشکیل نظام مقدس انقلاب اسلامی پرداخت و افزود: امام خمینی(ره) نقشی بسیار کلیدی و تأثیرگذار در انقلاب اسلامی داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی طی سخنانی مهم‌ترین تفاوت فقه امروز و گذشته را مسئله «حکومت داری» دانست و توضیح داد: امروز فقه حکومت می‌کند و در برابر همه سخنان متفاوت مطرح در جهان، مدعی است که می‌تواند تمام شئون زندگی اجتماعی انسان معاصر را رقم بزند.

حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به تلاش‌هایی که در ابتدای پیروزی انقلاب در راستای القای ناکارآمدی نظام اسلامی صورت می‌گرفت، اظهار کرد: امروزه فقه به نام اجتهاد تمدن‌ساز، این ادعا را به کرسی نشاند و ضمن پاسخ‌گویی به تمام نیازهای انسان، جوامع بشری را نیز به این راه دعوت کرد.

وی ضمن تأکید بر اینکه امروز حوزه باید بتواند به تمام مسائل پیش رو مبتنی بر اجتهاد تمدن‌ساز پاسخگو باشد، گفت: استادان، بزرگان، علما و فضلای حوزه علمیه خراسان در طول تاریخ، تلاش‌های ارزنده‌ای نسبت به این امر داشته‌اند و آثار ماندگاری را نیز به جای گذاشته‌اند.

۱۳۶۷۸_۲۴_Origin

تولیت آستان قدس رضوی ابراز کرد: بر این اساس امید می‌رود در دوره پیش‌رو نیز با نظری که رهبر معظم انقلاب نسبت به حوزه علمیه خراسان داشته‌اند، گام‌های بلندی در تکمیل تلاش‌های گذشته برداشته شود.

وی ابراز امیدواری کرد که حوزه‌های علمیه و به ویژه حوزه علمیه خراسان تحت نام امام باقر(ع) و امام رضا(ع) محفوظ بمانند و بتوانند مسیر کمال خود را بهتر از گذشته طی کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصباح عاملی

همچنین، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصباح عاملی مدیر جدید حوزه علمیه خراسان در این مراسم اظهار کرد: فلسفه اصلی حوزه‌های علمیه در تداوم بخشیدن به حرکت علمی و دینی، حضور در جامعه و پاسخ به سؤالات و شبهات و جلوگیری از انحرافات الحادی بوده است.

وی تصریح کرد: ویژگی‌ اصلی حوزه علمیه در چند مؤلفه‌ از جمله داشتن نظام جامع آموزش علمی، هدفمند، زمان‌دار، باکیفیت و هدف بخش برای تمام فصول جامعه بوده تا به تمامی نیازها پاسخ داده شود و زمینه حضور ده‌ها نظریه پرداز و صدها پژوهشگر فراهم شود.

مدیر حوزه علمیه خراسان دومین مؤلفه را حرکت متناسب با شرایط جامعه و پاسخگویی به حوادث واقع و توقف نداشتن در ایستگاه گذشته دانست و افزود: ایفای نقش و انجام رسالت روحانیت در برابر نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه که برخاسته از متن دین و حاصل تلاش فقیهان بزرگی چون امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، شهید مطهری و شهید بهشتی است سومین مؤلفه حوزه کارآمد و انقلابی است.

۱۳۶۷۸_۴۱_Origin

وی ادامه داد: در این زمینه رصد مسائل مربوطه، تحقیق عالمانه، پاسخ کارشناسانه و تربیت نیروی مورد نیاز اهمیت بسیاری دارد.

حجت‌الاسلام عاملی تعمیق و ارتقای کیفیت و در نتیجه انتخاب مسیر مجتهدپروری، ارتقای سطح علوم عقلی، ارتقای فهم سیاسی و اجتماعی و داشتن ملاک تشخیص حق از باطل و شناخت جریان‌های انحرافی را از مؤلفه‌های مورد نیاز در حوزه علمیه دانست و افزود: ارتقای سطح اخلاق که ضامن اصلی تحقق همه انتظارات در حوزه است از دیگر مؤلفه‌ها می‌باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید انقلابی بیندیشیم و انقلابی عمل کنیم و با توکل و اخلاص و تبعیت از رهبر معظم انقلاب، ادامه دهنده راه امام(ره) و شهدا باشیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین اکبر فرجام

حجت‌الاسلام والمسلمین اکبر فرجام مدیر اجرایی سابق حوزه علمیه خراسان در ابتدای سخنان خود با گرامیداشت یاد و خاطره آیت‌الله واعظ طبسی گفت: فعالیت‌های ایشان حرکتی بزرگ در حوزه‌های علمیه خراسان بود و می‌توان گفت، تمامی نقاط قوت و روشن عملکرد حوزه علمیه خراسان مدیون مدیریت عالمانه آیت‌الله واعظ طبسی بود.

حجت‌الاسلام فرجام در ادامه به ارائه گزارشی از فعالیت‌های بیست ساله خود پرداخت و افزود: در ۱۳ خرداد سال ۱۳۷۵ به عنوان دبیر شورا و مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان فعالیت‌های خود را مبتنی بر ۴ اصل رهنمودهای مقام معظم رهبری و مدیریت عالی حوزه علمیه خراسان، بهره‌گیری از نظرات اساتید و فضلا با تمام گرایش‌ها، رعایت اصل همگرایی و هم‌افزایی و حفظ و ارتقاء پیشینه و جایگاه حوزه علمیه خراسان آغاز کردم.

وی با بیان اینکه تلاش شد در مدت زمان مدیریت خود در فضای حوزه علمیه خراسان همه ارکان و اجزای آن احساس کنند که در برنامه ریزی‌ها مشارکت داشته و هم گرایی و همدلی وجود دارد، اظهار کرد: یکی از اصول مهم، حفظ و ارتقای پیشینه جایگاه حوزه علمیه خراسان بود که مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی هم نسبت به این قضیه تاکید داشت.

۱۳۶۷۸_۳۱_Origin

حجت‌الاسلام فرجام گفت: از تعبیر مقام معظم رهبری در تعیین اعضای جدید شورای مدیریت این حوزه نیز این برداشت می‌شود که فعالیت‌های گذشته این حوزه، مورد تأیید ایشان بوده است.

وی به تاکید مقام معظم رهبری نسبت به استقلال حوزه علمیه خراسان اشاره کرد و افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی با رعایت این اصل استقلال، اجازه صدور مدرک تحصیلی به این حوزه را داده است.

حجت‌الاسلام فرجام در ادامه به مسأله حفظ، ترمیم و بالندگی حوزه علمیه خراسان اشاره و اظهار کرد: انسجام بخشی به مدارس علمیه از جمله کارهایی بوده که در این حوزه بزرگ انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه برگزاری امتحانات هماهنگ، اعزام اساتید به شهرستان‌ها، نظم بخشی به دروس سطوح یک تا سه و اجرای ارزیابی چهارگانه در سطح چهار از دیگر برنامه‌های این حوزه بوده است، خاطرنشان کرد: مدارس تخصصی عالی نواب و فقاهت از دیگر فعالیت‌های آموزشی این حوزه بوده است.

مدیراجرایی سابق حوزه علمیه خراسان، آموزش مهارت‌های پژوهشی و یکپارچه کردن کتابخانه‌های این حوزه و دفاع از ۳۲۰ پایان نامه و رشد هشت برابری آثار پژوهشی آثار طلاب این حوزه را از جمله فعالیت‌های پژوهشی حوزه علمیه خراسان عنوان کرد و اظهار داشت: از جمله افتخارات این حوزه فعالیت طلاب در زمینه قرآن و برگزیده شدن آنان در مسابقات حفظ و قرائت در سطح کشور و بین‌الملل بوده است.

وی در ادامه به تدوین دو سند نظام جامع آموزشی و سند چشم انداز ۲۰ ساله حوزه علمیه خراسان اشاره کرد و افزود: نظام جامع آموزشی در شورای عالی به تصویب رسیده است.

حجت‌الاسلام فرجام همچنین به خدمات عمرانی در این حوزه اشاره کرد و گفت: احداث و بازسازی ۱۰۲ هزار مترمربع مدرسه علمیه و ۱۰۳۲ واحد مسکونی، استاد سرا و منزل برای روحانیان و طلاب از جمله اقدامات حوزه علمیه بوده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز باید تلاش کنیم و به عنوان سربازان ولایت بسیج شویم و از همه توان خود برای فرمانی که معظم له به شورای عالی حوزه علمیه خراسان داده‌اند، جامه عمل بپوشانیم.

۱۳۶۷۸_۴۳_Origin

بنابراین گزارش، در این مراسم علمای حوزه علمیه خراسان همچنین حضرات و آیات عظام سید محمدمهدی موسوی خلخالی، سیدجعفر سیدان، سیدحسن مرتضوی، سیدمحمد موسوی‌شاهرودی، رجبعلی رضازاده، مهدی مروارید، مصطفی اشرفی‌شاهرودی، محمد واعظ‌زاده خراسانی، سیدمحمد زنجانی، حسن عالمی، علی‌اکبر الهی‌خراسانی، حسین گرایلی، محمدهادی عبدخدایی، علی طبسی و دیگر اساتید برجسته حوزه علمیه خراسان و مسئولان شهری و استانی همچون علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی، سیدصولت مرتضوی، شهردار مشهد، حجج‌اسلام محمدحسین حسین‌زاده‌بحرینی، نصرالله پژمانفر از نمایندگاه مشهد در مجلس شورای اسلامی، سیدمحمود مرویان، محمدحسین مهدوی‌مهر و… همچنین، آیات مرتضی مقتدایی و سیدمحمد غروی از حوزه علمیه قم حضور داشتند.

یادآور می‌شود، آیات سید حسن مرتضوی، رجبعلی رضازاده، مهدی مروارید، سید احمد علم‌الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی، محمدباقر فرزانه و سیّد مصباح عاملی از سوی رهبر معظم انقلاب به عضویت شورای عالی حوزه منصوب شده‌اند که حجج‌اسلام فرزانه دبیری این شورا و عاملی مدیریت حوزه را بر عهده دارند.

۱۳۶۷۸_۶۰_Origin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics