قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / گزیده «ادبیات مقاومت علمای شیعه» در پنج قرن اخیر
گزیده «ادبیات مقاومت علمای شیعه» در پنج قرن اخیر

در پنج جلد منتشر شد،

گزیده «ادبیات مقاومت علمای شیعه» در پنج قرن اخیر

«پژوهشکده تاریخ معاصر ایران» به تازگی کتاب «گزیده ادبیات مقاومت علمای شیعه در پنج قرن اخیر» را که با پژوهش محمدحسن رجبی (دوانی) تدوین شده، در پنج جلد منتشر کرد.

به گزارش شبکه اجتهاد، نگارنده، گزیده‌هایی از آثار نوشتاری و یا گفتاری مراجع و علمای برجسته شیعه را در برابر خطراتی که در طول پنج قرن گذشته از خارج یا داخل ِ سرزمین‌های اسلامی، استقلال سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و یا تمامیت ارضی جوامع اسلامی را به خطر می‌افکنده، بر حسب تقدم تاریخی در این مجموعه گرد آورده است.

خطرات برشمرده، مواردی از این قبیل است: حمله استعمارگران غربی به سرزمین‌های اسلامی، انعقاد قراردادهای زیانبار استعماری، اهانت به مقدسات اسلامی، پایمال نمودن عزت مسلمانان، ایجاد تفرقه مذهبی در میان مسلمانان، مبارزه با پادشاهان و دولتمردان وابسته، انتشار انحرافات فکری و اخلاقی در جوامع اسلامی، و …

مواضع مراجع و علمای شیعه در برابر خطرات فوق، طیف متنوعی از اقدامات اعتراض آمیز از قبیل نصیحت، هشدار، و اخطار به دولتمردان غافل و وابسته، تحریم، آگاه سازی و بسیج نیروهای مردمی، براندازی رژیم‌های دست نشانده، و بالاخره اعلان جهاد علیه نیروهای استعمارگران اشغالگر را در برمی‌گیرد.

مراجع و علمای نامبرده، از ملیت‌ها و اقوام ایرانی، عرب، هندی، پاکستانی، افغان و افریقایی هستند که راجع به مسائل مبتلابه جامعۀ خود و یا جهان اسلام و یا توهین به مقدسات اسلامی اعلام موضع نموده‌اند. شخصیت‌های این مجموعه از ملامحمد استرآبادی (مشکک) در سال ۹۹۶ ق آغاز و به سیدحسن نصرالله ختم می‌شود.

گفتنی است، در تدوین این اثر، مؤلف از ده‌ها عنوان کتاب و نشریه به زبان‌های گوناگون و نیز ده‌ها سایت خبری استفاده کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics