قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / انتشار دو کتاب فقهی–حقوقی توسط مرکز آموزش‌های تخصصی فقه

انتشار دو کتاب فقهی–حقوقی توسط مرکز آموزش‌های تخصصی فقه

 

مجموعه کتاب‌های نشست‌های علمی در قالب دو دفتر از سوی مرکز آموزش‌های تخصصی فقه وابسته به مدرسه علمیه ولی‌عصر عجل‌الله تعالی فرجه الشریف چاپ و روانه بازار شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، مجموعه کتاب‌های نشست‌های علمی در قالب دو دفتر به کوشش حسین صبوری و از سوی مرکز آموزش‌های تخصصی فقه وابسته به مدرسه علمیه ولی‌عصر عجل‌الله تعالی فرجه الشریف در تابستان ۱۳۹۴ چاپ و روانه بازار شد.

در مقدمه این مجموعه کتاب‌ها می‌خوانیم: مرکز آموزش‌های تخصصی فقه، وابسته به مدرسه علمیه ولی‌عصر عجل‌الله تعالی فرجه الشریف از سال ۱۳۹۱ به منظور تربیت طلاب فاضل در گرایش‌های تخصصی فقه، راه‌اندازی شده است. در اولین گام، این مرکز دوره تخصصی فقه‌القضا را طراحی و تاکنون در چهار نوبت اقدام به فراخوان طلاب داشته است.این مرکز جهت استفاده هر چه بهتر از فارغ‌التحصیلان خود، طی انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با قوه قضائیه، شرایط جذب داوطلبان تصدی منصب قضا را فراهم آورده است.

از آنجایی که ارتقاء قدرت تحلیل فقهی و تعمیق آموزش داوطلبان تصدی منصب قضا، آنان را در انجام بهینه وظایف خود توانمندتر می‌کند، برقراری تمهیدات لازم جهت انجام پژوهش‌های تمرینی و آموزش مهارت‌های پژوهش و نگارش علمی، در این مرکز مورد اهتمام جدی قرار گرفته است. در این راستا، معاونت پژوهش مرکز، اقدام به تألیف مجله علمی رسائل؛ کتابچه مستندات علمی و سایر فعالیت‌های علمی کرده است.

بنابرگزارش رسا، مجموعه کتاب‌های نشست‌های علمی در دو جلد با عناوین «نشست نقد و بررسی ماده قانونی محاربه در قانون جدید مجازات اسلامی» و «بررسی فقهی حقوقی ضمان درک بایع در برابر مشتری با تأکید بر رای وحدت رویه دیوان عالی کشور(مصوب ۱۵/۷/۹۳) درباره جبران غرامات ناشی از کاهش ارزش پول» تهیه و به بازار نشر عرضه شده است.

جلد نخست(دفتر اول)
در جلد نخست این کتاب موضوعاتی همچون «مطلع کلام»، «گزارش محتوای علمی کتابچه پرونده فقهی محاربه و شاخص‌های آن»، «بررسی تحولات قانون جدید مجازت اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲»، «لزوم تبیین موضوع و مفردات مواد قانونی» و «بررسی یکی از اجزای ترکیبی تحقق موضوع محاربه؛ سلاح‌کشیدن» مورد بررسی قرار گرفته است.

«علت جدا کردن افساد فی‌الارض و محاربه در قانون جدید مجازات اسلامی»، «لزوم احراز جهت صدور در افعال»، «وجه عدم وجود عنوان مستقلی به نام افساد فی‌الارض در عرض دو عنوان محاربه و بغی» و «تطابق دیدگاه مشهور فقها با قانون در تخییری بودن مجازات محاربه در قانون جدید مجازات» از دیگر موضوعات مطرح‌شده در جلد نخست این مجموعه کتاب‌ها است.

جلد دوم(دفتر دوم؛ نقد رأی)
در جلد دوم مجموعه کتاب‌های نشست‌های علمی به موضوعاتی همچون «مطلع کلام»، «گزارش محتوای علمی کتابچه قلمروی ضمانت بایع در برابر مشتری در ضمان درک»، «اشتراک ضمان درک در فقه و حقوق فرانسه با دو رویکرد متفاوت»، «دو اصطلاح ضمان درک در فقه» و «تفاوت‌های فقه امامیه و حقوق فرانسه در ضمان درک» پرداخته است.

«تفاوت دیدگاه اول: قرارداد در فرانسه، تعهدمحور است و در فقه امامیه، اعتبارمحور»، «تفاوت دیدگاه دوم: توجه حقوق فرانسه به منافع قراردادی طرفین و توجه فقه امامیه به مالکیت مالی طرفین»، «موارد توجه فقه امامیه به منابع قراردادی»، «دو مبنا در جبران خسارت کاهش ارزش پول»، «چهار نظر موجود درباره جبران کاهش ارزش پول»، «چهار نظر درباره ماهیت پول» و «پاسخ دو پرسش» نیز از دیگر موضوعاتی است که در جلد دوم به چشم می‌خورد.

مجموعه کتاب‌های نشست‌های علمی در قالب دو دفتر به کوشش حسین صبوری و از سوی مرکز آموزش‌های تخصصی فقه وابسته به مدرسه علمیه ولی‌عصر عجل‌الله تعالی فرجه الشریف در تابستان ۱۳۹۴ با قیمت هر جلد ۵۰۰۰ تومان منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics