قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / نسخه موبایلی مباحث سیاسی بحارالانوار و حقوق متهمان + دانلود

نسخه موبایلی مباحث سیاسی بحارالانوار و حقوق متهمان + دانلود

 

نسخه موبایلی کتاب «مباحث سیاسی بحارالانوار (جلد اول، حکومت و رهبری)» نوشته ابوالفضل سلطان محمدی و کتاب «حقوق متهمان» نوشته محمدجواد فخارطوسی از سوی اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تولید و در دسترس علاقه ‌مندان قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، کتاب مباحث سیاسی بحارالانوار بحارالانوار (جلد اول، حکومت و رهبری) نوشته ابوالفضل سلطان محمدی به معرفی و طبقه بندی بزرگترین جامع حدیثی شیعه یعنی کتاب «بحارالانوار» با نگاه سیاسی می‌‏پردازد.

این اثر از دو جهت دارای امتیاز و برجستگی منحصر به فرد است. نخست اینکه آثاری که به بررسی مباحث سیاسی از دیدگاه روایات پرداخته‌اند غالباً موردی بوده و موضوعات خاص و محدودی را طرح و بررسی کرده‌اند. از این رو، اثری که تمام یا عمده مباحث سیاسی را از دیدگاه روایات بررسی نموده و تمام یا غالب روایات سیاسی را در خود جمع کرده باشد نمی توان سراغ گرفت. جهت دوم راجع به پژوهش‌هایی است که درخصوص بحارالانوار صورت گرفته است. در این نوع پژوهش‌ها نیز نمی‌توان به اثری دست یافت که به‏ صورت جامع و کامل روایات سیاسی بحارالانوار را در خود جمع کرده باشد. بنابراین بداعت و جامعیت این اثر نسبت به روایات سیاسی را میتوان مهم ترین برجستگی این اثر به شمار آورد.

تحقیق حاضر به شیوه توصیفی و کتابخانه‌ای سامان یافته و روش کار بدین صورت بوده که تمام مجلدات بحارالانوار توسط نگارنده ابتدا به تفصیل مورد مطالعه قرار گرفت و مباحث سیاسی آن به دقت استخراج و فیش‌برداری شده سپس احادیث سیاسی به‌صورت موضوعی طبقه‌بندی و به شکل حاضر تدوین یافته است. اساس این پژوهش هرچند بر محور روایات ارزشمند بحارالانوار است. اما سخنان علامه مجلسی نیز در شرح و تفسیر روایات مورد غفلت واقع نشده و از آن­ها نیز در فهم و درک بهتر احادیث استفاده شده است.

ارائه آموزه‌های سیاسی اسلام در قالب متون روایی و نیز گردآوری سامان یافته متون حدیثی به منظور سهولت دستیابی و استفاده پژوهشگران سیاسی مهمترین دست آورد این پژوهش است. این اثر در دو مجلد و در شش فصل فراهم آمده است، جلد اول با عنوان «حکومت و رهبری» مشتمل بر دو فصل است: فصل اول اختصاص به کلیات و مفاهیم دارد و در آن موضوعاتی نظیر تعریف دین و سیاست، آمیختگی دین و سیاست و غیره مورد بحث قرار گرفته است. فصل دوم در برگیرنده مباحث حکومت و رهبری، صفات و شرایط حاکم و نحوه گزینش حاکم اسلامی است.

عمده مطالب این فصل براساس تقسیم‌بندی موسوم حکومت از دیدگاه اسلام، بر مبنای عدل و جور در دو قسمت حکومت عدل و حکومت جور و مباحث زیرمجموعه آن سامان یافته است. جلد دوم با عنوان «دولت و مردم» مشتمل بر چهار فصل است: فصل اول به بیان رابطه دولت و مردم می‌پردازد و حقوق و وظایف متنوع و متقابل دولت و مردم را بررسی می‌کند. فصل دوم اقتصاد حکومت اسلامی، منابع و مصارف آن را به بحث می‌گذارد و در فصل سوم مبحث قضاوت، انواع قضات و اهمیت آن آمده است و فصل چهارم روایات جهاد و جنگ و صلح را به ­صورت منظم و منسجم در خود جمع کرده است.

جلد اول کتاب مباحث سیاسی بحارالانوار با عنوان حکومت و رهبری، نگاشته ابوالفضل سلطان محمدی در ۶۲۸ صفحه در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و از سوی انتشارات پژوهشگاه منتشر شده است.

نسخه موبایلی کتاب حقوق متهمان
کتاب حقوق متهمان به یکی از پرچالش‌ترین موضوعات می‌پردازد و این بحث را مطرح می‌کند که: متهم نه تنها از حقوق حداکثری انسانی برخوردار است، بلکه به خاطر ویژگی و حساسیت مرحله اتهام امتیازهایی به نفع متهم در نظر گرفته شده است و در مواردی که از باب ضرورت، اعمال برخی محدودیت‌ها نسبت به متهم توجیه می گردد، باید به حداقل اکتفا نمود. در این کتاب از سیاست‌های کلی شارع که باید در همه برخوردها مبنای عمل باشد، بحث شده است.

ممنوعیت بازداشت موقت متهمان (به طور کلی) و پیشنهاد نهادهایی جایگزین، لزوم رعایت شخصیت افراد در برخوردها و رفتارهای قضایی و لزوم مراجعه به قاضی تحکیم در اتهامات سیاسی (به جای قاضی منصوب و هیات منصفه) از آرای خاص نویسنده در این کتاب است.

نویسنده در بیان مباحث این کتاب پس از بیان درآمد، مقدمه و مدخل بحث تحت عنوان مبانی موثر در حقوق متهمان، مباحث خود را در دو بخش کلی راهبردهای کلی شارع در برخورد با متهمان و مسائل تنظیم کرده است که هر کدام از این بخش‌ها به چندین فصل تقسیم می شود. در پایان کتاب نیز خلاصه و نتیجه‌گیری مباحث بیان شده است.

بخش نخست این کتاب شامل فصول زیر است:
– اصل برائت
– خروج حداقلی از اصل عدم ولایت
– تفکیک بین انواع اتهام از نظر حق الله یا حق الناس
– توجه به اصول متضمن نفع متهم در برداشت از قانون

عناوین فصول بخش دوم نیز عبارتند از:
– حقوق جسمانی متهم
– حقوق قضایی متهم
– حقوق معنوی متهم

کتاب حقوق متهمان که نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین جواد فخار طوسی است در ۵۱۲ صفحه از سوی پژوهشکده فقه و حقوق تهیه شده و انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی آن را منتشر کرده است. نویسنده این اثر که از اساتید باسابقه سطوح عالی حوزه علمیه قم است، در کارنامه پژوهش خود کتاب «حقو مجرمان و متهمان از نگاه امیرالمومنین(ع)» را هم ثبت کرده است.

قابل ذکراست، این محصولات با استفاده از نسخه جدید نرم افزار پژوهان ارائه گردیده است که ضمن تسهیل در امر مطالعه کتاب، امکاناتی نیز به آن افزوده شده است. از مهمترین ابزارها و قابلیت‌های پژوهشی و کاربری این نرم افزار می‌توان به نمایش تمام صفحه کتاب‌ها در دستگاه همراه که با کلیک بر روی صفحه امکانات موردنیاز نمایش داده می‌شود، نمایش عناوین مطالب و آیات و روایات بصورت رنگی و متفاوت از متن، جستجو، بخش تاریخچه مطالعه، نشانه گذاری و علاقمندی‌ها، امکان انتخاب و کپی و اشتراک گذاری تمامی صفحه یا بخشی از متن، اشتراک گذاری (انتخاب متن، ارسال و اشتراک گذاری در جوامع مجازی و…)، ذخیره تمام یا بخشی از محتوا، پیمایش آسان و با افکت و با قدرت تاچ بالا در صفحات، امکان پیمایش در صفحات، امکان دسترسی به مشخصات کتاب و آخرین صفحه از کتاب برای هر کتاب در لیست کتب، بخش تنظیمات (تنظیم ویژگی‌های نمایش متن، تنظیمات نوع و اندازه قلم و فونت، تعیین فاصله بین خطوط، تنظیمات مطالعه نمایش روز و شب) اشاره کرد.

علاقمندان جهت دانلود نرم‌افزار موبایلی مباحث سیاسی بحارالانوار و نرم‌افزار موبایلی کتاب حقوق متهمان به صفحه اختصاصی پژوهشگاه در سایت بازار (اینجا) مراجعه نمایند.
منبع: شبکه اجتهاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics