قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / با حضور کارشناسان برگزار می‌شود؛ نشست علمی «طلاق زدائی در نظام حقوق خانواده»

با حضور کارشناسان برگزار می‌شود؛ نشست علمی «طلاق زدائی در نظام حقوق خانواده»

 

نشست علمی با موضوع «تسهیل طلاق و طلاق زدائی در نظام حقوق خانواده» روز سه شنبه ۲۱ مهرماه در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

به گزارش شبکه اجتهاد، در نشست علمی حجت‌الاسلام والمسلمین فرج‌الله هدایت‌نیا عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به عنوان نظریه پرداز سخنرانی خواهد کرد.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین جواد حبیبی‌تبار مدیر گروه خانواده و عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه و تقی برهانی عضو هیات علمی دانشکده اصول‌الدین و وکیل پایه یک دادگستری نیز به عنوان ناقد، اظهارنظر خواهند کرد.

بر اساس این گزارش، به شرکت کنندگان در این نشست گواهی حضور اعطاء خواهد شد.

 گفتنی است: خانواده در جمهوری اسلامی ایران مانند سایر جوامع از آسیب‌هائی رنج می‌برد که به سه آسیب کلی باز می‌گردد: این سه عبارت‌اند از «نادانی»، «ناتوانی»، و «نافرمانی» و به تعبیری جهل، عجز، و نشوز. هر یک از این آسیب‌ها خود مصادیقی دارند

برای رفع یا دفع آسیب‌های خانواده حقوق دو راه حل متمایز دارد:
۱) تسهیل طلاق در حقوق خصوصی؛
۲) طلاق‌زدائی در حقوق عمومی؛

میان راه حل حقوق عمومی و حقوق خصوصی رابطه ترتیبی وجود دارد. اگر دولت به مسئولیت‌های خود در قبال خانواده عمل نماید، از بسیاری طلاق‌ها پیشگیری می‌شود، و طلاق برای مواردی که آسیب موجود غیرقابل رفع یا رفع آن دشوار باشد تجویز می‌گردد.

سیر تحوّلات قوانین و مقررات طلاق در جمهوری اسلامی ایران، جهت گیری «تسهیل طلاق» را نشان می‌دهد. توجیه حقوقی تسهیل طلاق برای زوجه، حمایت از زن در برابر آسیب‌های «ضرر و حرج» می‌باشد. در حقیقت قانونگذار خواسته است از طریق تسهیل طلاق، زوجه را از وضعیت ضرری یا حرجی خلاص نماید. تأثیرپذیری از رویکرد «برابری حقوقی» در اسناد بین‌المللی نیز در رویکرد تسهیل طلاق بی تأثیر نبوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics