قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / در برنامه «فقه پویا»؛ «تعلیق و تعطیلی حج» بررسی می‌شود

در برنامه «فقه پویا»؛ «تعلیق و تعطیلی حج» بررسی می‌شود

 

«فقه پویا» برنامه‌ای از گروه فقه و اندیشه رادیو معارف با حضور حجج‌اسلام والمسلمین رضا عندلیبی و مهدی درگاهی در این چند هفته اخیر به مباحث فقهی «حج» اختصاص یافت.

به گزارش شبکه اجتهاد، «مسأله تعلیق و تعطیلی حج را از سوی حاکم اسلامی» ، «ابـعاد فقـهی تـوسعه مسجدالحرام» و «راهکارهای فقهی حل مشکل ازدحام در منا» از جمله مباحث است که در این برنامه طرح شد.

بنابراین گزارش، به رغم اهمیت و وجوب حج، ممکن است مسلمانان برخی مناطق آن را بنا به دلایلی ترک کنند. ادله ترک حج گاه جنبه فردی و گاه جنبه حکومتی دارد. دلیل فردی ترک حج، دلیلی شخصی است که تشخیص آن به خود مکلف برمی‌‌گردد، مثل بیماری و عدم استطاعت و دلیل حکومتی ترک حج اموری است که مربوط به مصالح عمومی اسلام و مسلمین بوده و تشخیص آن بر عهده حاکم اسلامی است.

همچنین از آن جهت که چند سالی است که با دستور پادشاه عربستان طرح تخریب کامل مسجدالحرام به غیر از بنای کعبه برای توسعه آن دنبال می شود. طراح توسعه مسجد الحرام یکی از شرکت های انگلیسی است از این رو در معماری ساختمان‌ها و هتل‌های مکه از نمادهای غربی فراوان استفاده می‌شود و مسجدالحرام نیز از این آسیب های جدی بی بهره نیست. از آنجا که هر گونه ساخت و ساز و تغییرات در منظره و دورنمای کعبه، طواف، مقام و جایگاه نماز طواف و نماز جماعت باید با رعایت موازین شرعی انجام شود.

با توجه به بی کفایتی عربستان در اداره حج، متاسفانه حادثه عظیم منا رخ داد و هزاران حاجی در حال احرام جان خود را از دست دادند، به همین مناسبت امروز برنامه « فقه پویا» رادیو معارف به «راهکارهای فقهی حل مشکل ازدحام در منا» اختصاص یافت.

کارشناسان این سلسله نشست‌ها با حضور حجج اسلام و المسلمین رضا عندلیبی و مهدی درگاهی و به تهیه کنندگی محمدجواد طوسی و اجرای سیدمرتضی موسوی نژاد ساعت ۴۵ : ۱۴ از رادیو سراسری معارف پخش می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics