قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / همه مطالب / اجتهاد و اصول فقه / معرفی مراکز فقهی: جامعه‌ المصطفی العالمیه(ص)

معرفی مراکز فقهی: جامعه‌ المصطفی العالمیه(ص)

جامعه المصطفی العالمیه نهادی علمی و بین المللی با هویت حوزه ای است که با هدف گسترش علوم اسلامی، انسانی و اجتماعی، با رویکرد آموزشی، پژوهشی و تربیتی، اهتمام دارد که انبوهی از داوطلبان را از سراسر گیتی تحت پوشش قرار دهد و فرصت کم نظیری برای تشنگان زلال معارف اسلامی و هدایت قرآنی در سراسر جهان فراهم آورد تا ضمن تربیت مجتهدان، عالمان و متخصصان پارسا و متعهد، به تبیین، تولید و تعمیق تفکرات و اندیشه‌های اسلامی و نشر و ترویج اسلام ناب محمدی همت گمارد. این نهاد علمی بین المللی بیش از ۵۰۰۰۰ دانش پژوه مرد و زن را از ۱۲۲ ملیت، تحت تعلیم و تربیت خود داشته که تاکنون، بیش از ۲۵۰۰۰ نفر از آنان دانش آموخته شده‌اند.

 

رشته‌ها و دوره‌های آموزشی:

  • در جامعه المصطفی العالمیه رشته‌های اسلامی فقه، اصول  فقه، قرآن، حدیث، فلسفه، عرفان، اخلاق، کلام و تاریخ اسلام و در حوزه علوم انسانی نیز رشته‌ها و گرایش‌هایی همچون علوم  تربیتی، حقوق، روان شناسی، اقتصاد، جامعه شناسی، علوم سیاسی، بانکداری، ارتباطات، مدیریت و زبان و ادبیات زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی، فرانسوی و روسی، با رویکرد اسلامی ارائه می‌شود.
  • این علوم در دو نظام آموزشی حوزه ای و آکادمیک در قالب ۱۷۰ رشته و گرایش در سطوح نظام آموزشی حوزه ای و نظام آموزشی دانشگاهی ذیل تدریس می‌شود:

 

  • دوره تمهیدی (آموزش زبان فارسی و معارف اسلامی)
  • سطح ۱ – کاردانی
  • سطح ۲ – کارشناسی
  • سطح ۳ – کارشناسی ارشد
  • سطح ۴ – دکتری
  • سطح ۵ – اجتهاد

جامعه المصطفی العالمیه، با بهره گیری از توانمندی‌های نظام آموزشی حوزه ای و بهره مندی از آخرین دست آوردهای مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، بیش از ۳۵۰۰ عضو هیئت علمی و استاد تمام وقت و پاره وقت در ۱۵۰ گروه علمی و نیز پیشرفته‌ترین ابزار و فن آوری های آموزشی، رشته‌های مزبور را ارائه می‌نماید. این نهاد علمی به دانش آموختگانش مدرک رسمی مورد تأیید مراکز و سازمان‌های علمی بین المللی جهان را اعطا می‌کند. زبان آموزشی در داخل ایران، فارسی و عربی است که دانش پژوهان در مدت یکسال با پیشرفته‌ترین روش‌های آموزشی آن را فرا می‌گیرند. زبان آموزشی در کشورهای دیگر متناسب با زبان رسمی آن کشور می‌باشد. پذیرفته شدگان در آزمون‌ها و مصاحبه‌های علمی ورودی جامعه المصطفی العالمیه، در قالب دوره‌های آموزشی بلندمدت و کوتاه مدت، به صورت حضوری و مجازی (در دانشگاه مجازی المصطفی) آموزش می‌بینند.

 

واحدهای آموزشی – تربیتی:

  • سازمان مرکزی جامعه المصطفی العالمیه در قم قرار دارد و بیش از ۱۷۰ واحد آموزشی، تربیتی و پژوهشی وابسته و پیوسته آن در داخل و خارج کشور مستقر می‌باشد. این واحدها در شهرهای مشهد، تهران، اصفهان، گرگان و قشم و بیش از ۶۰ کشور جهان مانند آفریقای جنوبی، آلبانی، آلمان، افغانستان، اندونزی، انگلستان، اوگاندا، برزیل، بلغارستان، بنگلادش، بورکینافاسو، بوسنی و هرزگوین، بنین، پاکستان، تانزانیا، تایلند، توگو، دانمارک، ژاپن، ساحل عاج، سوئد، سنگال، سوریه، سیرالئون، عراق، غنا، فیلیپین، قرقیزستان، قزاقستان، کامرون، کوزوو، کنگو دموکراتیک، کومور، گامبیا، گرجستان، گویان، گینه، لبنان، ماداگاسکار، مالاوی، مالزی، مالی، میانمار، نروژ، نیجر، نیجریه، هند و… فعال هستند.

 

تولیدات پژوهشی:

  • جامعه المصطفی العالمیه، با بهره مندی از ۱۵۰ گروه علمی آموزشی و پژوهشی، ۹۰ انجمن علمی، بیش از ۲۵۰۰ پژوهشگر، ۱۲ مرکز پژوهشی و پژوهشگاه و نیز ۶۰ کتابخانه با بیش از ۵۰۰٫۰۰۰ نسخه کتاب در داخل و خارج کشور، تولیدات علمی فراوانی در زمینه ترجمه، تألیف، پژوهش و تصحیح در قالب ۱۲۰۰۰ عنوان کتاب، ۴۰۰۰ پایان نامه، ۲۰۰ عنوان مجله و نشریه علمی – پژوهشی، علمی – ترویجی، تخصصی و اطلاع رسانی، ۵۰۰ عنوان کتاب درسی، ۸۳ سایت علمی و ۳۵۰۰۰ مقاله به بیش از ۲۰ زبان زنده جهان عرضه نموده است.

 

انتشارات:

  • دستاوردهای علمی جامعه المصطفی العالمیه در قالب کتاب و منشورات دیگر به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، روسی، اردو، آذری، ترکی استانبولی، هوسا، سواحیلی، بنگال، تاجیکی و… به همت مراکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی در قم، مشهد، تهران و اصفهان و نیز در کشورهای انگلستان، اندونزی، مالزی، لبنان، هند، پاکستان، افغانستان و تایلند چاپ و منتشر می‌شود.

 

تبادلات پژوهشی: 

  • این نهاد علمی به منظور گسترش ارتباطات پژوهشی و تبادلات علمی، همایش‌های علمی بین المللی، کارگاه‌های پژوهشی، اردوهای علمی، المپیادها و مسابقات علمی بین المللی متعددی را به صورت سالانه در داخل و خارج کشور برگزار می‌کند و یا در برگزاری آن‌ها همکاری می‌نماید. افزون بر این، فرصت‌های مطالعاتی بسیاری را در اختیار پژوهشگران مراکز علمی جهان قرار می‌دهد. تاکنون، پانزده دوره جشنواره بین المللی پژوهشی شیخ طوسی (ره) با دریافت بیش از چهار هزار اثر علمی از شرکت کنندگانش در سراسر جهان برگزار شده است.

 

دستاوردهای فرهنگی – تربیتی: 

  • جامعه المصطفی العالمیه بنا بر رسالت ذاتی‌اش، تربیت را در کنار تعلیم قرار داده و با تدوین نظام نامه تربیتی، به دنبال پرورش جامع و متوازن دانش پژوهان در ابعاد علمی، اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی است. در این زمینه، با بهره برداری از مراکز تخصصی و ۲۲۰ تشکل فرهنگی دانش پژوهان از ۴۰ ملیت و کارشناسان خبره و توانمند، توانسته است بیش از ۷۰۰۰ اردوی فرهنگی، ۵۰۰۰ مراسم فرهنگی و مذهبی، ۱۸ دوره المپیاد بین المللی قرآن و حدیث در داخل و خارج کشور، ۱۰۰ دوره المپیاد و مسابقات ورزشی، ۵ دوره جشنواره طوبی (ویژه آثار و دستاوردهای فرهنگی و هنری دانش پژوهان) و ۲۰۰۰ دوره آموزش‌های مهارتی و کاربردی در زمینه‌های فرهنگی، هنری، رسانه ای، امدادی، فنی و مدیریتی برگزار کند. راه اندازی ۴۰۰۰ سایت و وبلاگ و انتشار ۳۰۰ نشریه فرهنگی به بیش از ۴۰ زبان زنده دنیا از دیگر اقدامات در این زمینه است. راه اندازی اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های طلاب جامعه المصطفی العالمیه نیز از نتایج توانمندی‌ها و فعالیت‌های فرهنگی المصطفی می‌باشد. جامعه المصطفی العالمیه با در پیش گرفتن راهبرد قرآن محوری، افزون بر راه اندازی رشته‌های گوناگون آموزشی و پژوهش‌های قرآنی فراوان، توانسته است بیش از ۲۰۰۰ نفر از دانش پژوهان و فرزندانشان را به جمع حافظان قرآن کریم بیفزاید.

 

ارتباطات: 

  • جامعه المصطفی العالمیه به منظور گسترش ارتباطات آموزشی و پژوهشی با نهادها و مراکز علمی – فرهنگی جهان، با استفاده از کارشناسان داخلی و خارجی، کمیسیون‌های منطقه ای و میزبانی مهمانان خارجی، توانسته است ضمن تولید بیش از ۴۵۰ مورد مطالعه منطقه ای، با بیش از ۱۰۰۰ مرکز علمی – فرهنگی و ۱۵۰۰ شخصیت علمی و فرهنگی در جهان ارتباط برقرار کرده، با ۱۱۰ دانشگاه و مرکز علمی بین المللی در داخل و خارج کشور تفاهم نامه همکاری امضا نماید. اکنون، جامعه المصطفی العالمیه در اتحادیه بین المللی دانشگاه‌ها (IAU)،اتحادیه دانشگاه‌های جهان اسلام (FUIW)، اتحادیه دانشگاه‌های آسیا و اقیانوسیه (AUAP)، اتحادیه بین المللی رؤسای دانشگاه‌های جهان (IAUP) و مجمع اتحادیه دانشجویان جهان اسلام (UIWS) عضو است. جامعه المصطفی العالمیه اخبار، رویدادها، گزارش فعالیت‌ها، آخرین دستاوردها و مواضع خود را به وسیله پایگاه خبری المصطفی، نشریه خبری سفیران نور، بیش از ۱۰۰ سایت رسمی به زبان‌های گوناگون، و حضور در نمایشگاه‌های بین المللی و همکاری با آن‌ها منتشر می‌کند.

 

تسهیلات و خدمات:

  • جامعه المصطفی العالمیه به منظور یاری طلاب و فراهم آوردن زمینه تحصیلی بهتر آنان، متناسب با محل تحصیل و شرایط هر یک، تسهیلات و خدماتی مانند گرفتن ویزا و اقامت تحصیلی، پرداخت کمک هزینه تحصیلی (شهریه)، کمک هزینه مسکن و وام قرض الحسنه، تأمین خوابگاه، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، مشاوره‌های آموزشی و تربیتی، آموزش‌های کاربردی و مهارتی به همسران و فرزندان، و امکانات ورزشی، فراهم کردن تحصیل ویژه برای خانواده‌های طلاب و برگزاری اردوهای تفریحی – زیارتی در نظر می‌گیرد.

 

دانش آموختگان:

  • بیش از ۲۵۰۰۰ دانش آموخته المصطفی از بیش از ۱۰۰ کشور جهان، با انباشته ای از علم و معرفت در حوزه‌های گوناگون علوم اسلامی و انسانی در ظرف چارچوب خردپذیری و تعهدگرایی، به کشورهای خویش بازگشته، به فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در مراکز علمی – فرهنگی جهان مشغول شده‌اند. اقتدار علمی دانش پژوهان سبب شده است دولت‌ها و ملت‌ها، از آنان در سطوح عالی علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی سود برده، از فیض حضور ایشان در راه اعتلای ارزش‌های والای بشری و پیشرفت علمی و معنوی بهره مند شوند. هم اکنون، ۴۰ انجمن دانش آموختگان جامعه المصطفی العالمیه در ۴۰ کشور جهان فعال‌اند و ضمن ارتباط علمی پیوسته با المصطفی و پشتیبانی از ایشان، به تبادل نظرات و تجربیات علمی و فرهنگی با یکدیگر اهتمام می‌ورزند. جامعه المصطفی العالمیه سالانه، شماری از دانش آموختگان نخبه و فعال خود را از سراسر جهان گرد هم آورده، ضمن بررسی آخرین وضعیت آن‌ها، از نظرات و پیشنهادهای ایشان برای انجام اصلاحات لازم در اهداف، طرح‌ها و برنامه‌های خود استفاده می‌کند.

 

ارتباط با ما:

  • برای آشنایی بیشتر با جامعه المصطفی العالمیه به نشانی http://miu.ac.ir مراجعه فرمایید. برای آگاهی از آخرین اخبار جامعه المصطفی العالمیه به نشانی http://news.miu.ac.ir مراجعه فرمایید. برای آشنایی با دانشگاه مجازی المصطفی به نشانی http://ou.miu.ac.ir مراجعه فرمایید. برای ثبت تقاضای پذیرش در جامعه المصطفی العالمیه به نشانی http://miu.ac.ir مراجعه فرمایید.
  • نشانی پست الکترونیک info@miu.ac.ir و شماره نمابر ۹۸۲۵۳۷۱۷۲۲۲۲۲+ نیز آماده دریافت پرسش‌ها، نظرها و پیشنهادهای شما است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics