قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / توصیه‌های مهم مراجع تقلید به کارگزاران حج و زیارت
توصیه‌های مهم مراجع تقلید به نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی

گزارش روز؛

توصیه‌های مهم مراجع تقلید به کارگزاران حج و زیارت

در آستانه فرا رسیدن حج تمتع، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی با جمعی از مراجع معظم تقلید دیدار کرد که با توصیه‌هایی برای انجام بهتر حج با توجه به سطح روابط دو کشور، همراه بود.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و دکتر سید صادق حسینی رئیس سازمان و جمعی از مسئولان بعثه مقام معظم رهبری در سفر به شهر مقدس قم به‌طور جداگانه با حضرات آیات عظام ناصر مکارم شیرازی، نوری همدانی، جعفر سبحانی، شبیری زنجانی دیدار و گفتگو کردند و نیز با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد شهرستانی نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران و استاد سیدهاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار کردند.

در این دیدارها نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به تشریح فعالیت‌ها و تلاش‌های گسترده بعثه مقام معظم رهبری در حوزه‌های حج، عتبات و اربعین پرداخت و مراجع عظام تقلید ضمن تقدیر از زحمات دست‌اندرکاران حج و زیارت بابت خدمات اجرایی با تأکید بر صیانت از عزت، کرامت و سلامت زائرین در خصوص مسائل فرهنگی زائرین توصیه‌های لازم را تبیین نمودند و همچنین بر ضرورت نشان دادن عظمت حج و ایجاد وحدت و تعامل با سایر ملل و نهایتاً افزایش رضایتمندی زائران، رهنمود‌های ارزشمندی ارائه کردند.

باید به‌وسیله حج، بدبینی‌ها را تبدیل به خوش‌بینی کرد

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی: وضعیت کنونی مناسبات ایران با عربستان اشتباه است که از سوی دو طرف صورت گرفته؛ باید به‌وسیله حج کاری کرد که بدبینی‌ها تبدیل به خوش‌بینی شود. این مناسک، به‌صورت مستقیم حج است ولی به‌صورت غیرمستقیم یک مسأله سیاسی است هرچند اسم امور سیاسی برده نشود.

باید از مسائلی که باعث برانگیختن حساسیت طرف مقابل می‌شود، دوری کرد؛ باید برنامه‌‌های عبادی سیاسی به‌گونه‌ای برگزار گردد که ضمن رضایت حجاج ایرانی، باعث تحریک و برانگیختن حساسیت‌های آنان نگردد.

با توجه به فرصت بسیار کم باقیمانده تا ایام حج، باید به‌صورت فشرده کلاس‌های آموزشی احکام، مناسک و آموزه‌های رفتاری برای هیئت‌های اعزامی و حاجیان برگزار شود. همچنین با توجه به شرائط و احکام ویژه بانوان بر لزوم آموزش مضاعف آنان توجه شود.

ضمن دعا برای موفقیت مسئولین محترم در خدمتگزاری به حجاج و زوار خانه خدا و برگزاری هر چه باشکوه‌تر حج؛ از حجاج نیز درخواست می‌کنم فرصت به دست آمده زیارت بیت‌الله الحرام و مدینه منوره و مشاهد مشرفه را مغتنم شمرده و از آن نهایت استفاده را ببرند.

عظمت انقلاب اسلامی و حقایق آن را به دیگر مسلمانان نشان دهید

آیت‌الله حسین نوری همدانی: اسلام عرصه‌های مختلفی برای تشکیل اجتماعات بر اساس محور توحید و شناساندن معارف الهی و بیان مسائل جامعه اسلامی فراهم نموده؛ بیان مشکلات و برنامه‌ریزی برای حل آن و آگاه نمودن مردم نسبت به مسائل روز در این اجتماعات سبب پر رنگ شدن نقش این اجتماعات در اسلام شده است.

ویژگی مهم حج این است که در زمان معین، اجتماع جهانی مسلمین تحت عنوان حج جمع شوند و با ایجاد وحدت و همدلی به بیان مسائل و مشکلات مرتبط به جهان اسلام بپردازند.

نقش عالمان دینی و اندیشمندان و متفکران اسلامی در برنامه‌ریزی و هم‌اندیشی و آگاه نمودن مسلمین جهان نسبت به اوضاع کنونی جهان بسیار مهم است و شما باید سعی کنید در ایام حج، عظمت انقلاب اسلامی و حقایق آن را به دیگر مسلمانان به‌خوبی نشان دهید.

استکبار جهانی با ایجاد تفرقه و اختلاف بین مسلمانان سعی در محروم و عقب نگه‌داشتن ملت‌ها دارد تا به غارت منابع آنان بپردازد ازاین‌رو بیداری اسلامی و آگاه نمودن ملت‌ها باید سرلوحه کار اندیشمندان و علماء در این اجتماع باشد.

باید تمام سعی خود را در خدمات رسانی بکار ببرید تا شرایط مطلوبی در این سفر معنوی برای حجاج ایرانی مهیا شود.

تلاش کنید حضور عوامل بعثه‌ها و کارگزاران به حداقل برسد

آیت‌الله جعفر سبحانی: شرط انجام حج براساس آیه قرآن استطاعت است، اگرچه سهمیه کشورهای اسلامی و به دنبال آن جمهوری اسلامی ایران در حج پیش رو کاهش یافته است، اما تلاش کنید که حضور عوامل بعثه‌ها و کارگزاران به حداقل برسد.

بسیاری از زائران سال‌های متمادی در انتظار سفر معنوی حج تمتع هستند، بجاست که تعداد بیشتری از زائران که سال‌ها منتظر حضور در سرزمین وحی نشسته‌اند به این سفر معنوی اعزام شوند.

آموزش زائران در شرایط فعلی قابل توجه است؛ به همه زائران توصیه کنید که به قوانین مرتبط کشور عربستان احترام بگذارند و از انجام آنچه نباید پرهیز کنند.

هرسال صدها هزار نفر زائر در کشور عربستان حضور می‌یابند؛ لازم است اخلاق میزبان را یاد گرفته و با در نظر گرفتن شرایط آن کشور، زائران با عزت بروند و با عزت بازگردند.

الطاف ویژه الهی شامل حال زائران خواهد شد

آیت‌الله سیدموسی شبیری زنجانی در جمعی از مسئولان حج، پس از استماع سخنان، برای رفع موانع موجود در مسیر ادای فریضه حج دعا کردند. معظم‌له با ابراز خرسندی از برگزاری حج امسال، علاقه روزافزون مردم و زائران نسبت به مقدسات را بشارت الهی دانست و از مجموعه خدمات کارگزاران حج تقدیر و تشکر نمود و با آرزوی توفیق آنان در خدمت‌رسانی به زائران گفت:‌ ان‌شاءالله مشکلات با عنایت حضرت ولی‌عصر (عج) رفع شده و مراسم حج با شکوه هرچه بیشتر برگزار شود.

گزارشی از وضعیت اعزام زائران ایرانی به سرزمین وحی

حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب در این دیدارها به ارائه گزارشی از وضعیت اعزام زائران ایرانی به مراسم حج ۱۴۰۱ پرداخت و با اشاره به شرایط پیش رو، برنامه‌ریزی‌های اجرایی، آموزشی و فرهنگی ویژه زائران ایرانی بیت‌الله الحرام را مثبت ارزیابی کرد.

او با اشاره به سهمیه‌بندی عربستان مبنی بر اعزام ۴۵ درصدی زائران ایرانی و اعلام شرط سنی زیر ۶۵ سال، از رایزنی‌ها برای افزایش سن جهت تشرف و به‌تناسب آن افزایش تعداد زائران خبر داد و گفت: نظر اصلاحی و سازنده خود را در این زمینه به دولت عربستان اعلام کرده‌ایم.

نواب با اشاره به آیه «وَلِلَّهِ عَلَى النّاسِ حِجُّ البَیتِ مَنِ استَطاعَ إِلَیهِ سَبیلًا»، شرط سنی را سبب محروم شدن تعداد بسیاری از مسلمانان از حج عنوان و ابراز امیدواری کرد: با برداشتن شرط سنی و اعمال شرایط‌های مورد نظر آیه یاد شده و روایت‌های دینی، حج امسال در بهترین شرایط ممکن برگزار شود.

او تصریح کرد: در صورتی که شرط سنی حضور زائران در موسم حج به افراد بالای ۷۰ تا ۷۵ سال افزایش یابد و نداشتن بیماری زمینه‌ای ملاک حضور در سرزمین وحی قرار گیرد، افرادی در بین زائران هستند که در سلامت کامل بوده و‌ می‌توانند حج را به انجام برسانند و از طرفی تضمینی بر سلامت جسمی افراد پایین‌تر از سن ۶۵ سال وجود ندارد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به مسئله کرونا و تعطیلی موسم حج در دو سال گذشته، از آمادگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت برای اعزام زائران ایرانی به سرزمین وحی خبر داد و اظهار داشت: امسال شرایط سختی را پیش رو داریم، اما شرایط لازم برای حضور در مراسم باشکوه حج مهیا است.

او با بیان اینکه اقدامات لازم برای تشکیل کاروان‌ها و آمادگی روحانیان انجام شده است، ابراز امیدواری کرد: با توجه به محدودیت زمانی، مقدمات لازم به‌خوبی فراهم شده و مسئولان بتوانند خدمت‌گزار خوبی برای زائران خانه خدا باشند تا حج امسال را برگزار کنند.

بیش از ۳۹ هزار نفر به حج اعزام‌ می‌شوند

سیدصادق حسینی نیز در این دیدارها از اعزام تعداد ۳۹ هزار و ۶۰۰ نفر به حج امسال خبر داد و با ارائه گزارشی از خدمات سازمان حج و زیارت در زمینه اسکان، تغذیه، حمل و نقل و سایر عملیات اجرایی گفت که در داخل کشور هیچ مشکلی برای اعزام‌ها وجود ندارد.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه سهمیه ایران در سال‌های گذشته ۸۵ هزار نفر بوده است و در سال ۱۳۹۹ نیز ۷۴ هزار و ۵۰۰ نفر آماده اعزام شده بودند که به سبب کرونا کار متوقف شد، گفت: امسال به سبب کاهش سهمیه تنها ۳۹ هزار و ۶۰۰ نفر اعزام‌ می‌شوند.

او نیز شرایط لازم برای برگزاری حج و اعزام زائران را مهیا دانست، اما فقدان رابطه کنسولی بین ایران و عربستان را یکی از مشکلات پیش رو عنوان کرد و افزود: اولین پرواز به سمت عربستان ۲۳ خردادماه و آخرین پرواز نیز ۷ مردادماه از عربستان به سمت ایران صورت‌ می‌گیرد.

آغاز ثبت‌نام حج تمتع ۱۴۰۱

نام‌نویسی حج تمتع ۱۴۰۱ از فردا ساعت ۱۰ صبح از طریق سامانه رزرو سازمان حج و زیارت آغاز می‌شود. امسال با توجه به توقف ۲ ساله حج تمتع برای زائران کشورهای خارجی به دلیل شیوع کرونا، عربستان شرایط سنی به‌منظور پذیرش زائران در نظر گرفته و به این ترتیب افراد زیر ۶۵ سال امکان تشرف به خانه خدا را دارند.

‌‌روند ثبت‌نام قطعی امسال با توجه به مشخص بودن مشمولان حج تمتع تا تکمیل ظرفیت کاروان‌ها خواهد بود و پس‌ازآن عملیات ثبت‌نام متوقف می‌شود.‌

همچنین گذرنامه زائران خانه خدا باید حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد؛ به‌طوری که گذرنامه همه مشمولان حج تمتع باید حداقل تا ۱۰ دی ۱۴۰۱ معتبر باشد.

‌تکمیل روند واکسیناسیون نیز از دیگر شروط اعزام به سرزمین وحی در ایام حج تمتع است که زائران باید سه دُز واکسن تزریق کرده باشند.‌ واکسن‌های‌مورد تأیید عربستان که در سبد واکسیناسیون ما قرار دارد، سینوفارم و آسترازنکا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics