قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / اولین شورای فقهی بانک مرکزی برگزار شد/ نظارت بر بانکداری بدون ربا

اولین شورای فقهی بانک مرکزی برگزار شد/ نظارت بر بانکداری بدون ربا

اولین جلسه شورای فقهی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اجرای ماده ۱۶ قانون برنامه ششم توسعه کشور،  به ریاست عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی تشکیل شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، این شورا با هدف اطمینان از اجرای صحیح عملیات بانکی بدون ربا در نظام بانکی کشور و اظهار نظر نسبت به رویه‌های ابزار رایج شیوه‌های عملیاتی، دستورالعمل‌ها و چارچوب قراردادها و نحوه اجرای آنها از جهت انطباق با موازین فقه اسلامی تشکیل شده است.

این شورا مرکب از پنج نفر فقیه می‌باشد که با پیشنهاد رییس کل بانک مرکزی و تایید فقهای شورای نگهبان منصوب می‌شوند. همچنین یک نماینده مجلس، یک اقتصاددان، یک حقوقدان و یک نفر از مدیران عامل به انتخاب وزیر امور اقتصادی و دارایی عضو این شورا هستند.

بنابر این گزارش، پنج عضو فقهی شورای فقهی بانک مرکزی شامل حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر غلامرضا مصباحی مقدم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عباس موسویان‎؛ حجت‌الاسلام والمسلمین مجیدرضایی، حجت‌الاسلام والمسلمین مرواریدی و حجت‌الاسلام والمسلمین حسن آقانظری است.

همچنین اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی به عنوان عضو اقتصادی؛ اثنی عشری به عنوان عضو حقوقی، علی صالح آبادی عضو حاضر در شورا به عنوان مدیر عامل یک بانک دولتی و حجت‌الاسلام والمسلمین حسین‌زاده بحرینی به عنوان ناظر مجلس از دیگر اعضای این شورا هستند.

گفتنی است، یکی از اساسی‌ترین کارکردهای شورای فقهی بانک مرکزی تعیین شروط و ضوابط شرعی برای میزان سود بانک‌هاست. تصویب دستورالعمل شورای فقهی بانک مرکزی از دستور کار این جلسه است که احتمالا این روند یک الی دو جلسه را به خود اختصاص می دهد. همچنین نحوه کار شورا و چارچوب فعالیت نیز بررسی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics