قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / اگر شیخ طوسی خبر واحد را برای ما حجت قرار نمی‌داد، امروز در فقه چیزی برای ارائه نداشتیم
اگر شیخ طوسی خبر واحد را برای ما حجت قرار نمی‌داد، امروز در فقه چیزی برای ارائه نداشتیم

استاد ربانی بیرجندی مطرح کرد

اگر شیخ طوسی خبر واحد را برای ما حجت قرار نمی‌داد، امروز در فقه چیزی برای ارائه نداشتیم

چهل و یکمین نشست گروه رجال پژوهی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی بیرجندی، استاد حوزه علمیه خراسان و با محوریت بررسی حجیت روایات از دیدگاه وثوق صدوری و سندی برگزار شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ربانی بیرجندی، محقق و استاد حوزه علمیه خراسان در چهل و یکمین نشست از سلسله نشست‌‌‌‌های گروه رجال پژوهی در مدرسه علمیه آیت‌الله خویی(ره) مشهد با بیان این که در بحث حجیت روایات، بعضی مانند سید مرتضی این چنین معتقدند که باید تنها به خبر متواتر و یا خبری که همراه با قرینه باشد عمل کنیم، گفت: این سخن بر اساس بعضی مبانی کلامی مطرح شده بود.

استاد حوزه علمیه خراسان با بیان این که نظریه حجیت خبر واحد مجرد از قرینه را شیخ طوسی تقویت کرد که بر این مبنا آیت‌الله العظمی بروجردی فرمودند اگر شیخ طوسی خبر واحد را برای ما حجت قرار نمی‌داد، امروز در فقه چیزی برای ارائه نداشتیم، تصریح کرد: در حقیقت اگر خبر واحد برای ارائه نباشد، می‌بینید اخبارمتواتر قرینه موافق با قرآن، سنت، عقل و اجماع فراوانی وجود ندارد.

ربانی بیرجندی ادامه داد: شیخ طوسی پایه‌‌‌‌های حجیت خبر واحد را طراحی کرد و با توجه به نظریات خود کتاب ده جلدی «تهذیب الاحکام» و همچنین کتاب چهار جلدی «الاستبصار» را نگاشته و تا قرن‌‌‌‌های یازدهم و دوازدهم که وسائل الشیعه تالیف نشده بود، «تهذیب الاحکام» در مرکز ثقل مراجعه فقها قرار داشت.

وی با اشاره به سید احمد بن طاووس حلی به عنوان پایه گذار کتب وثوق سندی که روایات را تنها از جنبه سندی معتبر می‌دانند، ابراز کرد: سیداحمد بن طاووس حلی ضمن مطالعه آثار ابن ادریس به عنوان نخستین فقیهی که در کتب فقهی به نقد روایات و نقدشناسی سند می‌پردازد، این جرقه را در اذهان ایجاد کرد که سند روایات را بررسی کنند.

این عضو گروه رجال پژوهی حوزه علمیه خراسان در ادامه مکتب شیخ طوسی را مبتنی بر وثوق صدوری و مکتب آیت‌الله العظمی خوئی(ره) را مبتنی بر وثوق سندی دانست و با بیان این که افراد محدودی از شاگردان آیت‌الله العظمی خویی(ره)، به مکتب وثوق سندی پایبند هستند، ابراز کرد: یکی از اینان مرحوم آیت‌الله سید تقی طباطبایی قمی با کتاب «مبانی منهاج الصالحین» در ده مجلد است.

ربانی بیرجندی سپس در ادامه به بیان خاستگاه تفاوت منهاج فقها در علم رجال و عمل به روایات پرداخت و ادله چند نظریه مشهور در این مسأله را مورد ارزیابی قرار داد و در نهایت در باب مقایسه سندی بین روایات فقهی و عقائدی نکاتی را ارائه کرد.

بنابر گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، گروه رجال پژوهی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان تا به حال دوره‌‌‌‌ها و نشست‌‌‌‌های متعددی در موضوعات رجالی و علوم حدیث برگزار کرده و در همین عرصه به انتشار دو فصلنامه «مطالعات اعتبار سنجی حدیث» پرداخته است و از فعالیت‌‌‌‌های همه پژوهشگران علاقمند به اعتبار سنجی احادیث اهل البیت(ع) و مقالات علمی پژوهشی مرتبط برای چاپ در فصلنامه نیز حمایت می‌کند.

یک دیدگاه

  1. آدرس کانال یا سایت رجال پژوهی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics