قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / برخی تصویرشان از فقه خیلی محدود است/ نقش فقه فقط ترسیم کننده خطوط قرمز نیست
کتاب «درآمدی بر فلسفه سیاسی اسلامی» که توسط حجت‌الاسلام دکتر احمد واعظی، عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم و رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نوشته شده است که با حضور نویسنده کتاب و دکتر سیدصادق حقیقت، عضو هیات علمی دانشگاه مفید، در دانشگاه باقرالعلوم نقد و بررسی شد.

دکتر واعظی:

برخی تصویرشان از فقه خیلی محدود است/ نقش فقه فقط ترسیم کننده خطوط قرمز نیست

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه برخی افراد، تصویرشان از فقه خیلی محدود است و فکر می‌کنند فقیه کارش این است که هر سوالی مطرح می‌شود مجاز یا غیر مجاز بودن آن را اعلام کند، تصریح کرد: نقش فقه فقط ترسیم کننده خطوط قرمز نیست و جانب ایجابی هم دارد و در عرصه اجتماع هر جا پای استنباط از منابع دینی است فقه و فقاههت آنجا حضوری فعال خواهد داشت.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در دومین دوره طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی، با بیان اینکه در جامعه اسلامی برخی متجددان سعی کردند تا یک بازخوانی از عقلانیت سکولار که در فضای غرب حاکم بوده است را پیاده کنند، افزود: البته این افراد منکر آموزه‌های سیاسی و اجتماعی در دین نیستند و نمی‌توانند این واقعیت را انکار کنند که وحی و منابع عقلی دین مشحون از آموزه‌های الهی است.

واعظی با بیان اینکه این افراد به تاریخ‌مندی آموزه‌های سیاسی و اجتماعی دین معتقد هستند یعنی کاربری و تاثیر و گره گشایی دین محصور در شرایط تاریخی خود است و این آموزه‌ها را فرازمانی نمی‌دانند و در حصار و زمان خود زندانی می‌کنند.

وی با اشاره به شکوفایی تمدن اسلامی در قرون پنجم الی هفتم، اظهار کرد: این شکوفایی را ما مدیون فقه اسلام هستیم که برای شکل دهی کلان ساختار‌های آن زمان بوده است.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه اگر به نظرات مدافعان و مخالفان حضور دین در عرصه سیاست و اجتماعی هستند بنگریم، مشاهده خواهیم کرد که هر دو این تفکرات به نوعی کج فهمی و سوتفاهم دچار شدند، خاطرنشان کرد: مخالفان و منکران حضور دین در عرصه سیاست و اجتماع بویژه نو اندیشان دینی معتقدند منظور از حکومت دینی، مدیریت فقهی در برابر مدیریت علمی است.

وی با بیان اینکه برخی اسلام گرایان نیز در رابطه با حضور دین دچار بدفهمی هستند، اظهار کرد: به عنوان نمونه همین گروه‌های تکفیری جهادی اسلامی که تشکیل شده و با جاهلیت قلمداد کردن تمام آنچه که از مناسبات موجود است و وضعیت کنونی را جاهلیت قلمداد می‌کنند که باید با آن برخورد کرد بر این بث جاهلی با یک ظاهر گرایی و طرد عقل و تکیه بر جمود، خواهان بازگشت به گذشته و غالب‌های معیشتی به گذشته هستند و تصویری از اسلام گرایی را ارائه می‌کنند که نوعی ایستایی در مناسبات اجتماعی و توقف در خلاقیت بشری را بازتولید می‌کند و در واقع حاکمیت دین در حیات جمعی را به توقف، سکون و عدم پویایی جوامع مطالبه می‌کنند.

واعظی ادامه داد: این افراد معتقدند که اگر جامعه در تکاپو باشد من نمی‌توان به آن برسم و تسلط پیدا کنم پس بر این اساس سعی دارد با زور اسلحه و ایجاد رعب و وحشت تفکر خود را بر جامعه حاکم کنند، ما معتقدیم که تصویر صوفیانه و انزواطلبانه از اسلام نیز به اندازه تصورات تکفیری‌ها از درک آن عاجز خواهند بود.

وی با بیان اینکه تصوراتی که این ویژگی‌ها را دارد به درک درستی از اسلام دست خواهند یافت، افزود: نخستین ویژگی این است که انسان باید معتقد باشد که اسلام آموزه‌های سیاسی و اجتماعی بسیاری خواهد داشت.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ادامه داد: کسانی که از اسلام درک عقل گریز بودن دارند مانند جریان ابن تیمیه و پیروان آن نمی‌توانند حضور موفقی برای دین در عرصه اجتماعی و سیاسی ترسیم کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه یکی از ویژگی‌ها و شاخصه‌های فقه شیعی باز بودن بحث اجتهاد است، بیان کرد: البته برخی علمای اهل سنت امروز به این نتیجه رسیده اند و می‌گویند ما اگر بخواهیم در چهارچوب‌های علمای اربعه محسور بمانیم، نمی‌توانیم پاسخگوی بسیاری از مشکلات جامعه خود باشیم و باید بحث اجنهاد را باز کنیم.

واعظی با بیان اینکه اگر تصویر ما از اسلام، فاقد پویایی فقهی باشد نمی‌توانیم با شرایط اجتماعی خود آن را وقف دهیم و اثرگذار نخواهد بود، افزود: فقه بخشی از اسلام است و دین، معارف اخلاق و آموزه‌های بسیاری دارد ولی در عرصه اجتماع و سیاست، فقه حضور پررنگی دارد چون موضوع فقه اعمال مکلفین است.

وی با اشاره به اینکه برخی افراد، تصویرشان از فقه خیلی محدود است و فکر می‌کنند فقیه کارش این است که هر سوالی مطرح می‌شود مجاز یا غیر مجاز بودن آن را اعلام کند، تصریح کرد: نقش فقه فقط ترسیم کننده خطوط قرمز نیست و جانب ایجابی هم دارد و در عرصه اجتماع هر جا پای استنباط از منابع دینی است فقه و فقاههت آنجا حضوری فعال خواهد داشت.

رییس دفتر تبلیغات اسلامس حوزه علمیه قم گفت: برخی‌ها تصویری که از فقه دارند کاملا فردی است و به فقه حکومتی معتقد نیستند، فقه حکومتی یعنی فقه را در بستر حاکمیت دیدن، فقه حکومتی مساوی با فقه سیاسی نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت توجه به اسلامی کردن علوم انسانی، اظهار کرد: معنای علوم انسانی اسلامی این نیست که ما از نقطه صفر مرزی می‌خواهیم شروع کنیم، اساسا هر تمدنی که شکل گرفته، الهام گرفته از تمدن قبلی بوده است و اگر کسی با ذهن کور و شیفتگی بر سر سفره تمدنی بنشیند تمدن جدیدی شکل نخواهد گرفت.

واعظی در پایان سخنان خود تصریح کرد: ما با کلیت مدنیت معاصر غربی و با کلیت علوم انسانی موجود در آنجا مخالفیم، ما نگرش انتقادی داریم و با رویکرد حذفی تمام عیار هم برخورد نخواهیم کرد و این افتخار ما است که می‌گوییم دین آمده است کمک کند به راهبری عقل و عقل را ازآن حالت وحشی بودن مهار کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics