قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / حاکمیت فقیه با حاکمیت مردم قابل جمع است/ ولایت فقیه بهترین نوع دموکراسی محسوب می‌شود
حاکمیت فقیه با حاکمیت مردم قابل جمع است/ ولایت فقیه بهترین نوع دموکراسی محسوب می‌شود

در کرسی آزاد‌اندیشی مطرح شد:

حاکمیت فقیه با حاکمیت مردم قابل جمع است/ ولایت فقیه بهترین نوع دموکراسی محسوب می‌شود

جعفرزاده دیزآبادی گفت: حاکمیت فقیه با حاکمیت مردم قابل جمع است، بلکه تلفیق این دو، نوعی مردم سالاری به نام “مردم سالاری دینی‏” به وجود آورده که کاملتر از دموکراسی رایج غربی می‏باشد.

به گزارش شبکه اجتهاد، کرسی آزاد‌اندیشی علمی ترویجی نقد و بررسی «دیدگاه ناسازگاری ولایت فقیه با دموکراسی» در دانشگاه آزاد اسلامی قم، توسط حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علی جعفرزاده دیزآبادی استادیار و مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه، با حضور دانشجویان و اساتید دانشگاه و محققان عرصه فقه و سیاست برگزار گردید.

حجت‌الاسلام علی جعفرزاده دیزآبادی در این کرسی ترویجی گفت: تأثیر چشمگیر نظریه ولایت فقیه و نوپایی طرح آن و تراوش ذهنی‌ اندیشمندان از سویی و هجوم فکری و فرهنگی بیگانگان برای ایجاد تردید و تزلزل در مبانی آن، از سوی دیگر، سبب طرح پرسش‌ها و شبهاتی در این زمینه گردید و ضرورت روشنگری بیشتر و نوپردازی قوی‌تر را نمایان ساخته است.

وی با اشاره با این که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با تلفیق نظام جمهوری و دموکراسی از یک سو و نظام اسلامی از سویی دیگر، نظامی به وجود آورد که مانند آن را در هیچ یک از نظام‌های سیاسی معاصر نمی‌توان مشاهده کرد، افزود: از جمله شبهاتی که در زمینه ولایت فقیه مطرح است، شبهه «ناسازگاری ولایت فقیه با دموکراسی» است.

مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم بیان داشت: این نظریه با توجه به “انتخابی بودن فقیه” ، “مکتبی بودن نظام‏”و “گوناگونی دموکراسی‏” مورد نقد و بررسی قرار گرفته و در نهایت این نتیجه حاصل شده که نه تنها ولایت فقیه با دموکراسی منافاتی ندارد، بلکه در نوع خود، از بهترین نوع دموکراسی محسوب می‌شود و مدافع آزادی‌های معقول و مشروع نیز می‌باشد.

جعفرزاده دیزآبادی ادامه داد: حاکمیت فقیه با حاکمیت مردم قابل جمع است، بلکه تلفیق این دو، نوعی مردم سالاری به نام “مردم سالاری دینی‏” به وجود آورده که کاملتر از دموکراسی رایج غربی می‏‌باشد. حوزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics