قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / حوزه‌های علمیه «فقیه زمان شناس» تربیت کنند/ روحانیت مردمی بماند
پیام آیت‌الله نوری همدانی به همایش نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی

آیت‌الله نوری همدانی تاکید کرد:

حوزه‌های علمیه «فقیه زمان شناس» تربیت کنند/ روحانیت مردمی بماند

آیت‌الله نوری همدانی در پیامی به طلاب، اساتید و فضلای تهران با تاکید بر ضرورت مردمی ماندن روحانیت، تصریح کرد: امروز حوزه‌های علمیه باید فقیه و عالم به زمان تربیت کنند.

به گزارش شبکه اجتهاد، متن پیام آیت‌الله نوری همدانی به طلاب و اساتید حوزه علمیه استان تهران به مناسبت افتتاحیه سال جدید تحصیلی بدین شرح می‌باشد.

سم الله الرحمن الرحیم

«الحمد لله رب العالمین و الصلاه و السلام علی سیدنا و نبینا أبی القاسم مصطفى محمد صلی الله علیه و على اهل بیته الطیبین الطاهرین سیما بقیه الله فی الارضین و لعن على أعدانهم أعداء الله اجمعین»

باسلام و تحیت به محضر علماء و فضلای محترم که در این مجمع بعنوان افتتاحیه حوزه مبارکه علمیه تهران گردهم آمدند و باید عرض کنم بسیار مایل بودم که امروز در جمع شما حضور پیدا نمایم اما متأسفانه با توجه به برنامه ریزی انجام شده توفیق حاصل نگردید.

یکی از موضوعاتی که همه ما به آن محتاج هستیم موضوع تعلیم و تربیت است و از آنجایی که خداوند متعال فقط معصومین علیهم السلام را کامل خلق نمود سایر انسانها بدون هیچ تردیدی نیازمند این اصل‌ می‌‌باشند و بر این اساس حوزه‌‌های علمیه از زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله تأسیس گردید و عنایت خاص حضرت بر این بود که با تربیت شاگردان و افراد خاص بتواند جامعه بشری را هدایت نماید و افراد را با معارف الهی آشنا سازد.

برای تربیت چنین افرادی باید اخلاص را در نظر گرفت اگر اخلاص نباشد هیچ کاری به ثمر نخواهد رسید امروز حوزه‌‌ها باید فقیه پرور باشد و عالم به زمان باشد و در واقع حجت برای مردم باشد.

«فَبَعَثَ فِیهِمْ رُسُلَهُ وَ وَاتَرَ إِلَیْهِمْ أَنْبِیَاءَهُ لِیَسْتَأْدُوهُمْ مِیثَاقَ فِطْرَتِهِ وَ یُذَکِّرُوهُمْ مَنْسِیَّ نِعْمَتِهِ وَ یَحْتَجُّوا عَلَیْهِمْ بِالتَّبْلِیغِ وَ یُثِیرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ وَ یُرُوهُمْ آیَاتِ الْمَقْدِرَهِ مِنْ سَقْفٍ فَوْقَهُمْ مَرْفُوعٍ وَ مِهَادٍ تَحْتَهُمْ مَوْضُوعٍ وَ مَعَایِشَ تُحْیِیهِمْ وَ آجَالٍ تُفْنِیهِمْ وَ أَوْصَابٍ تُهْرِمُهُمْ وَ أَحْدَاثٍ تَتَابَعُ عَلَیْهِمْ وَ لَمْ یُخْلِ اللَّهُ سُبْحَانَهُ خَلْقَهُ مِنْ نَبِیٍّ مُرْسَلٍ أَوْ کِتَابٍ مُنْزَلٍ أَوْ حُجَّهٍ لَازِمَهٍ أَوْ مَحَجَّهٍ قَائِمَه».

امروز بر علما لازم است در کنار مردم بودن با مردم بودن، عالمی که از مردم جدا باشد‌ نمی‌‌تواند مؤثر قرار بگیرد روحانیت باید خود را از مردم جدا نکند. این انقلاب برخواسته از حوزه‌‌های علمیه است باید حوزه‌‌ها همانطور که انقلابی بود انقلابی بماند و برای حفظ این انقلاب باید ما اندیشه‌‌های امام راحل را در نظر بگیریم دستاوردهای انقلاب را بیان کنید نواقصی اگر باشد بر طرف کنیم و تذکر دهیم امروز هم رهبری معظم در همان مسیر امام راحل مشغول مدیریت جامعه‌ می‌‌باشد.

با یک حدیثی عرضم را تمام می‌کنم، خلاصه من آنچه بود عرض کردم.

در سفینه البحار این حدیث را نقل می‌کند از حضرت موسی بن جعفر علیه‌السلام «رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ یَدْعُو النَّاسَ إِلَی الْحَقِّ یَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ کَزُبَرِ الْحَدِیدِ لَا یَمَلُّونَ مِنَ الْحَرَبِ وَ لَا یَجْبُنُونَ وَ عَلَی اللَّهِ یَتَوَکَّلُونَ وَ الْعاقِبَهُ لِلْمُتَّقِین»

یک مردی از قم برخواهد خواست، این در کتاب تاریخ قم است که الان در دست نیست، این در زمان شیخ صدوق یک نفر از علماء بزرگ تاریخ قم را نوشته است. اصل کتاب الان در دسترس نیست، بقیه اش نقل می‌شود،

رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ یَدْعُو النَّاسَ إِلَی الْحَقِّ یَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ کَزُبَرِ الْحَدِیدِ، کسانی دور آن جمع می‌شوند و از آن الهام می‌گیرند و درس می‌گیرند مانند تکه‌‌های آهن محکم. آن اشخاص آنقدر مقاوم هستند.

بعلاوه اینها آنها کسانی هستند که لَا یَمَلُّونَ مِنَ الْحَرَبِ هیچوقت از جنگ و جهاد خسته نمی‌شوند. دیروز که رساله‌های خود را با مرکب امروز رساله‌های خودشان را با خونشان می‌نویسند. وَ لَا یَجْبُنُونَ هر گز جبن به خودشان راه نمی‌دهند. وَ عَلَی اللَّهِ یَتَوَکَّلُونَ

در پایان بار دیگر از همه عزیزان خصوصاً شورای عالی حوزه علمیه تهران، مدیریت محترم تشکر و قدردانی‌ می‌‌کنم و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics