قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / حوزه علمیه در کنار فقه مقارن به تدوین تفسیر و تاریخ مقارن توجه کند
زنان می‌توانند به جایگاه اجتهاد هم برسند/ خاطره آیت‌الله نوری همدانی از دیدار با بانو مجتهده امین

آیت‌الله نوری همدانی خواستار شد:

حوزه علمیه در کنار فقه مقارن به تدوین تفسیر و تاریخ مقارن توجه کند

آیت‌الله نوری همدانی با تأکید بر تبیین مزیت‌های مکتب اهل بیت(ع) در عرصه‌های مختلف، در کنار فقه مقارن خواستار تدوین تفسیر و تاریخ مقارن در حوزه شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله حسین نوری همدانی در دیدار استاد محمد جواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم آیت‌الله فاضل رحمت الله علیه گفت: بیت مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی بیت علم و فقاهت است و باید عظمت این بیت نگه داشته شود، باید آثار بزرگان توسط بیوت آن‌ها در دسترس جامعه قرار داده شود.

ایشان با اشاره به اهمیت توجه به قرآن و تفسیر در حوزه افزود: تهمت‌هایی از سوی برخی نسبت به شیعه وجود دارد که شیعیان توجه لازم به قرآن کریم ندارند در حالی که این یک تهمت است و قرآن در همه آثار شیعیان مورد توجه است.

این مرجع تقلید، وحدت بین شیعه و سنی را از برکات انقلاب اسلامی و تدابیر حضرت امام دانستند و اظهار داشتند: در نتیجه انقلاب و با تأکید امام راحل ارتباط بین شیعه و سنتی تقویت شده و وحدت و اتحادی به وجود آمده است که آثار آن را در دفاع مقدس مشاهده کردیم.

ایشان ادامه داد: این در حالی است که در تاریخ شیعیان بسیار در مضیقه و تحت فشار بودند و زیر ظلم بدخواهان قرار داشتند اما با این حال علما در سخت ترین شرایط تشیع را حفظ کردند و اجازه نابودی مکتب اهل بیت(ع) را ندادند، در گذشته شرایط به گونه‌ای بود که شیعه و علمای آن حق اظهار وجود و نوشتن کتاب و آثار نداشتند.

معظم له با بیان این که مخالفان در سه عرصه فقه، تفسیر و تاریخ فعالیت کرده اند، ابراز داشت: در کنار فقه مقارن که مورد توجه حوزه و علما است باید به تاریخ و تفسیر مقارن همه توجه شود تا مطالب تفسیری و تاریخی را به درستی برای جامعه بیان کنیم.

ایشان عنوان کرد: همانگونه که مزیت فقه شیعه بیان شده در تفسیر و تاریخ هم باید کار شود و حوزه باید به این موضوع توجه کند چرا که در تفاسیر و تواریخ دیگران مطالب خلاف بسیاری وجود دارد که باید پاسخ داده شود، دیگران در کتاب‌های خود بعضا یک روایت از ائمه طاهرین(ع) و اصحاب آن‌ها نقل نکردند اما از خوارج مطلب بیان کرده اند.

آیت‌الله نوری همدانی خاطرنشان کرد: در کتب شیعه به آیات و روایات توجه لازم شده اما‌ می‌گویند که در شیعه به قرآن توجه‌ نمی‌شود در حالی که تفاسیری مانند المیزان علامه طباطبایی در شیعه داریم که مانند آن پیدا‌ نمی‌شود و دیگران از چنین تفسیرهایی بی بهره هستند.

ایشان در خاتمه اضافه کرد: تحریف قرآن کریم تهمت بزرگی است که برای تبلیغات علیه شیعه بوده است، باید فضایل و برتری‌های شیعه را تبیین کنیم و فعالیت در این زمینه بسیار مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics