قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / دروس حوزه در سال ۹۵ با پیشگامی مراجع آغاز شد
مکارم شیرازی

دروس حوزه در سال ۹۵ با پیشگامی مراجع آغاز شد

دروس تحصیلی حوزه علمیه قم در سال جدید با پیشگامی آیت‌الله‌ مکارم شیرازی از مراجع معظم تقلید و مفسر قرآن کریم آغاز شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، دروس حوزه علمیه البته در سطح عالی آن امروز هفتم فروردین ماه در حالی با پیشگامی آیت‌الله‌ مکارم شیرازی آغاز شد که تقریبا تمامی محیط‌‌های آموزشی کشور اعم از دانشگاه‌ها، مدارس و … تا روزهای میانی فروردین ماه روی خوش به علم و آموزش نشان نخواهند داد.

حوزه‌های علمیه نیز در تمامی این سال‌ها در ایام نوروز در تعطیلی به سر می‌برده و می‌برد؛ در سال‌های اخیر برخی از بزرگان و مراجع بارها نسبت به تعطیلات درازمدت در حوزه واکنش نشان داده و آن را تقبیح کرده اند و در روزهای پایانی سال ۹۴ نیز واکنش شدیدی نسبت به آن ابراز کرده و اعلام کردند درس خود در سال ۹۵ را از روز هفتم فروردین ماه از سر خواهند گرفت تا به تدریج تابوی تعطیلات نوروز در حوزه شکسته شود و از سال‌های آینده جز تعطیلات ابتدایی نوروز تعطیلی برای دروس وجود نداشته باشد.

از این رو امروز و در حالی که حوزه‌های علمیه سراسر کشور به خصوص در سطوح پائین و میانی تعطیل است دروس سطوح عالی آن هم تنها با حضور آیت‌الله مکارم آغاز شده است و چند روز آینده نیز ادامه می‌یابد.

حضور قابل توجه طلاب در اولین درس آیت‌الله مکارم

اگرچه امروز، اولین درس خارج ایشان در سال جدید محسوب می‌شد با این حال، طلاب قابل توجهی که شاید دوسوم روزهای عادی و عمدتا نیز طلاب میانسال به بالا بودند حضور داشتند که نویدبخش تحکیم فرهنگسازی جدید این مرجع تقلید در شروع به موقع دروس حوزه باشد.

آیت‌الله مکارم شیرازی در آخرین درس سال قبل خود در مسجد اعظم با اشاره به برنامه درسی سال ۹۵ گفت: تعطیلات زیاد هم حوزه و هم کشور را عقب می‌اندازد، کما این که این اتفاق افتاده است.

وی تاکید کرد: کشورهایی که پیشرفت کرده اند تعطیلات‌شان شاید یک سوم ما نباشد پس بهتر است به جای افزایش تعطیلات عمومی افراد از مرخصی‌ها در طول سال استفاده کنند و همه مملکت در آنِ واحد از کار باز نایستد.

همچنین آیت‌الله سبحانی نیز در آخرین درس خود در سال ۹۴ تاکید کرد: چقدر هزینه می‌شود تا حوزه اداره شود و باید بازده داشته باشد و بازده آن این است که درس درجه اول و بقیه مسایل در درجه دوم باشد.

انتقاد از تعطیلات زودهنگام

ایشان تصریح کرد: شنیدم درس‌های سطح در مدرسه آیت‌الله گلپایگانی از هفته قبل تعطیل شد؛ اگر اینقدر درس بخوانیم کیان شیعه و شان علم را حفظ نکرده‎ایم کیان شیعه و حفظ علم، شب و روز درس خواندن است‌.

آیت‌الله سبحانی افزود: در زمان شاه مرحوم آیت‌الله گلپایگانی در همین مکان درس را شروع کردند و با آن شرایط سخت امثال ایشان حوزه را حفظ کردند ولی اگر بخواهیم با هر عنوانی درس را تعطیل و استراحت کنیم بدانیم با استراحت به جایی نمی‌رسیم.

طلاب قدر حضور خود در حوزه را بدانند

آیت الله مکارم امروز نیز در اولین درس سال جدید گفت: هدف ما از شروع درس در روز ۷ فروردین تحت فشار قرار دادن طلاب نیست بلکه معتقدم تعطیلات به درس حوزه و به صورت کلی به کشور آسیب می‌زند.

وی تاکید کرد: طلاب جوان نباید به این روزهای کشور و وضعیت حوزه نگاه و تصور کنند در گذشته نیز این شرایط برای ما و سایر علمای دیگر وجود داشته است بلکه امروز قابل مقایسه با دوران قبل نیست و کسانی که در گذشته در شرایط سخت دوران ستم شاهی قرار داشنند قدردانی بیشتری نسبت به وضعیت حال حاضر حوزه دارند.

وی گفت: روزگاری بود که طلاب برای درس خواندن از بیم اشرار شاه، روزها به بیابان‎ها متواری می‎شدند و شب‎ها در حجره‎های خود محفل درس و بحث را باز می‎کردند ولی امروز این همه آرامش و امنیت در کشور وجود دارد و متاسفانه بسیاری قدر این وضعیت را نمی‎دانند.

این مرجع تقلید بیان کرد: در گذشته طلاب برای تحصیل و تبلیغ هیچ آرامشی نداشتند و بارها حوزه علمیه و حوزویان مورد تعرض و حملات قرار می‌گرفتند به همین دلیل علما همواره به طلاب توصیه می‌کنند که قدردان این شرایط باشند.

البته ناگفته نماند که تعطیلی دروس حوزه به خصوص در ایام تبلیغی نوروز به معنای تعطیلی مطلق طلاب و حوزه نیست و بسیاری از مبلغان در این ایام چه در قالب بشیران جوان و چه در قالب طرح‌های دیگر به تبلیغ در سراسر کشور مشغول هستند./ایکنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics