قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / دوازدهمین شماره نشریه رسائل با پرونده ویژه «سید نورالدین پرچمدار تحزب دینی»
دوازدهمین شماره نشریه رسائل با پرونده ویژه «سید نورالدین پرچمدار تحزب دینی»

تازه‌های نشر؛

دوازدهمین شماره نشریه رسائل با پرونده ویژه «سید نورالدین پرچمدار تحزب دینی»

شماره دوازدهم نشریه رسائل در آبان  ۱۳۹۸ با پنج پرونده: پیشخوان،  معیشت طلاب، مرحوم آیت الله سیدنورالدین هاشمی الحسینی، در اندیشه اربعین و اربعین در بستر تألیف در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

به گزارش شبکه اجتهاد، نشریه رسائل در «پیشخوان» به چیستی و مرزهای فقه ولایی و فقه حکومتی، بایسته‌های حوزه انقلابی، کنشگری روحانیت از ابتدای قاجاریه تا دوره مشروطه می‌پردازد.

رسائل در پرونده «معیشت طلاب»: چگونگی سلوک اقتصادی یک طلبه، رابطه اقتصاد و معیشت با شادابی تدریس و تدرّس طلبگی، را بررسی و به این سوالات پاسخ می‌دهد: آیا توصیه ها و نسخه های اخلاقی و عملیاتی بزرگان حوزه برای همه طلاب در همه زمان‌ها جوابگوی وضعیت معیشت طلاب است؟ آیا برای یک طلبه کسب و کار حلال به غیر از راههای مرسوم طلبگی مجاز است؟ زهد در زندگی طلبه به چه معنا است؟ آیا حوزه از جهت مالی با مستقل از حکومت باشد؟ وظیفه حوزه و دولتمردان چیست؟ مذاهب و ادیان دیگر چگونه معیشت دانشجویان علوم دینی خود را مدیریت می‌کنند؟

پرونده «مرحوم آیت‌الله سیدنورالدین هاشمی الحسینی» با عنوان سید نورالدین، پرچم دار تحزّب دینی در ایران به شخصیت آن مرحوم با این توضیحات می‌پردازد: حدود نیم قرن با پیروزی انقلاب اسلامی فاصله داشتیم که سیدنورالدین هاشمی الحسینی پرچم‌دار تحزب دینی در ایران شد و در عرصه عمل، اقدام به تأسیس حزب برادران و تدوین مرامنامه برای حزب نمود. او  به مجلس شورای ملی نماینده معرفی کرد و  آنقدر نفوذ داشت که در اجرای حدود شرعی حتی بر روی کنسولگری انگلیس کسی جلودارش نبود. هنوز جرقه‌های اولیه نهضت امام خمینی زده نشده بود که سید نورالدین هاشمی الحسینی به عنوان مجتهدی مجاهد در شیراز در اندیشه تأسیس حکومت اسلامی بود.  او برای دفاع از کیان اسلام از دیدار با شاه و سفیر آمریکا ابایی نداشت و در عین حال کوچکترین کرنشی در برابر دشمنان و بیگانگان از خود نشان نمی‌داد.  وسعت اندیشه او به قدری بود که هفتاد سال قبل، طلاب را به یادگیری زبان خارجی توصیه می نمود و خود نیز به زبان‌های عربی، انگلیسی و فرانسه مسلط بود.

در این پرونده مطالبی از رهبر معظم انقلاب، آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله احمد بهشتی و استاد سیدمهدی میرباقری، حجت‌الاسلام والمسلمین رهدار، مرحوم محی‌الدین حائری شیرازی و سیدمنیرالدین هاشمی الحسینی، و دکتر حسین نجابت و نقدی بر مقاله دکتر هاشم آقاجری و محمدمهدی مرادی خلج  با عنوان «حزب برادران: پیشینه و مولفه های اندیشگی سیاسی و عقیدتی آن» آمده است.

رسائل در چهارمین پرونده خود با عنوان «در اندیشه اربعین»: برخی از مهمترین تحلیل‌های چندسال اخیر اندیش‌وران حوزوی درباره اربعین را آورده است. این پرونده دارای رویکردهای زیر است: ۱- سطوح ممکن در مطالعه اربعین،۲-  تحلیل‌های انجام شده درباره اربعین از منظرهای مختلف سیاسی، الهیاتی، جامعه‌شناختی، فرهنگی، تمدنی ۳-  بازخوانی از حوزه میان‌رشته‌ای مطالعات اربعین  ۴- مروری انتقادی بر مطالعات اربعین.

و آخرین پرونده با عنوان «اربعین در بستر تألیف» به شناسایی، تبیین و نقد آثار اربعینی با رویکرد اجتماعی و تمدنی پرداخته شده است. همچنین در جهت داشتن نگاهی جهانی به تألیف در بستر پدیده پویای اربعین، مقاله‌ای انگلیسی به زبان فارسی برگردان شده است.

دوازدهمین شماره نشریه رسائل با پرونده ویژه «سید نورالدین پرچمدار تحزب دینی»گفتنی است دوازدهمین شماره نشریه رسائل آبان ماه ۹۸ به مدیرمسئولی محمد مهدی محققی و سردبیری مسعود معینی‌پور منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics