قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / شنبه‌های فقهی در امتداد یک سنت حوزوی/ محمدمهدی مقیسه
شنبه‌های فقهی در امتداد یک سنت حوزوی/ محمدمهدی مقیسه

شنبه‌های فقهی در امتداد یک سنت حوزوی/ محمدمهدی مقیسه

اختصاصی شبکه اجتهاد: یکی از سنت‌های قدیمی طلاب علوم دینی از دیرباز، اشتغال حداکثری در غالب ساعات شبانه‌روز به مباحث علمی و فروعات درس‌ها بوده است که قسمت عمده‌ای از گعده‌های آن‌ها را نیز به خود اختصاص داده است.

لکن این سنت مبارکه طی سال‌های گذشته در بین طلاب مغفول یا متروک واقع شده است و بحث‌های علمی و فروعات فقهی و اصولی جای خود را به بحث‌های کم‌فائده یا بی‌فائده داده است.

جلسات «شنبه‌های فقهی» که چندین سال از زمان تأسیس آن می‌گذرد، باهدف سبک‌سازی در ایجاد جلسات علمی کم مؤونه به‌صورت خودجوش و کاملاً مستقل شروع به کار کرده است. لجنه‌ای از اساتید و فضلای دغدغه‌مند باهدف احیاء این سنت بر آن شدند با تشکیل جلساتی مختصر این سنت را در بین فقه‌پژوهان جوان زنده کنند تا هم به احیاء این فرهنگ کمک کنند و هم با احیاء این سنت، روحیه کار و تلاش علمی در بین طلاب بالا رود.

بنای این جلسات بر عدم خروج از مباحث علم فقه و اصول و رجال به‌عنوان اصلی‌ترین مواد علمی موجود در اجتماعات علمی حال حاضر حوزات علمیه گذاشته شد. مدعوین نشست‌ در دو قالب حضوری و مجازی قرار داده شد و به خاطر محدودیت مکان و ضرورت هماهنگی و تساوی علمی بین ناقدین و مقررین به جهت توازن در اشکال و جواب‌ها جلسات حضوری را به مدرسان سطوح عالی و کانال مجازی را در دسترس عموم جویندگان علم قرار دادیم.

مقررین محترم عموماً از اساتید مؤسسات و مراکز فقهی موجود در شهر مقدس قم و فضلای حاضر در دروس خارج اعلام و حضرات اساتید خارج، انتخاب می‌شوند که معمولاً مباحث ایشان از بین مقالات چاپ شده یا در شرف چاپ و پایان‌نامه‌های دفاع شده یا در شرف دفاع انتخاب و با دقت در چالشی بودن و یا به‌روز بودن مساله و موضوع آن‌ها گزینش و پیشنهاد می‌شود.

اصرار بر اختصار زمان جلسه و عدم تجمل و تشریفات در برگزاری جلسات و عدم خروج از مباحث اصولی، فقهی و رجالی و نگاه فقهی به بعض مباحث و چالش‌های پیش روی نظام و جامعه از خصوصیات بارز جلسات برگزار شده تاکنون بوده است.

غربال یافته‌های علمی ناقدین و اساتید حاضر در جلسه و فتح باب‌های جدید در تحقیق و پژوهش برای آنان در پی ارائه مباحث، از ثمرات کم‌نظیر این سلسله جلسات است که افراد بارهای بدان اشاره و تصریح کرده‌اند.

امکان نقد دوباره و چندباره مباحث در هفته‌های بعد به‌صورت حضوری یا مجازی از ظرفیت‌های موجود در این جلسات است. اطلاع‌رسانی به‌صورت مجازی در کانال و پیامکی و ارسال چکیده مطالب مقرر محترم قبل از برگزاری جلسه و ارسال گزارش مباحث در هر جلسه بعد از آن و بارگذاری فایل صوتی بیانات مقرر و نقد فضلا از کارهای معمول در هر هفته بوده است. لذا ده‌ها نفر بعد از جلسه آن را دنبال کرده و گاهی نقد خود را برای مقرر محترم ارسال و جواب ایشان را دریافت می‌کنند.

شنبه‌های فقهی موفق به برگزاری دو نوبت مناظره فقهی بین بعض اساتید در موضوع «افساد فی‌الارض» و «هوش مصنوعی» شد که می‌توان آن را از ثمرات این اجتماع برشمرد. نگاه عمیق و دقیق به بعضی از موضوعات چالشی روز، مثل هوش مصنوعی و رمز ارزها و…، از بعد فنی و فقهی از دیگر موفقیت‌های این جلسه بوده است.

علاقه‌مندان برای شرکت در جلسات «شنبه‌های فقهی» و کسب جزئیات می‌توانند از طریق آی‌دی @mmmoghiseh در پیام‌رسان ایتا اقدام نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics