قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / شورای عالی «افتاء کردستان» آغاز به کار کرد
شورای عالی «افتاء کردستان» آغاز به کار کرد

شورای عالی «افتاء کردستان» آغاز به کار کرد

شورای عالی افتاء استان کردستان چهارشنبه گذشته با حضور دبیر شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور، نماینده ولی فقیه در استان، استاندار و جمعی از روحانیان آغاز به کار کرد.

به گزارش شبکه اجتهاد، برای اولین بار شورای عالی افتاء استان کردستان متشکل از ۱۴ روحانی تشکیل شد و آغاز به کار کرد. هدف از تشکیل این شورا، مشاوره و حل مشکلات فقهی و شرعی مردم استان است.

دبیر شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور در نشست شوراهای روحانیت و افتا کردستان در سنندج اظهار کرد: شورای برنامه ریزی متشکل از ۹ نفر از روحانیان است که ۶ نفر از آنها از اهل سنت هستند و کار ساماندهی مدارس و برنامه ریزی برای مساجد و شورای افتا صورت می‌گیرد.

حجت‌الاسلام محمد صادق عرب نیا با بیان اینکه باید مظهر واقعی تحقق اصل ۱۲ قانون اساسی باشیم افزود: با همت و تلاش روحانیان بر اتقان برنامه‌های مدارس علوم دینی افزوده خواهد شد.

وی اظهار کرد: رسانه‌های معاند تلاش می‌کنند میان اهل سنت و تشیع اختلاف ایجاد کنند ولی وجود شورای روحانیت در استان مصداقی بر وجود وحدت در کشور است.

به گفته وی، باید این اطمینان میان مردم حاصل شود که فتاوای صادره از سوی شورای افتا از اتقان و صحت کافی برخوردار است.

دبیر شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور با بیان اینکه آمادگی داریم ارتباط تنگاتنگی با شورای روحانیت کردستان داشته باشیم اضافه کرد: شورای روحانیت استان نیز باید ارتباط خود را با جامعه تنگ تر کند و از درد و مشکلات مردم آگاه باشد.

عرب نیا افزود: همچنین شورای روحانیت و افتا استان، به صورت فعال پاسخگوی مسائل فقهی مردم و به ویژه جوانان باشد.

وی ادامه داد: در شرایطی که جهان اسلام دچار شبهات و مواجه با برنامه ریزی‌های دقیق برای نابودی اسلام است، وظیفه علما سنگین تر است و باید مردم را از خطرات پیش رو اگاه کنند.

دبیر شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور با بیان اینکه علمای اسلام باید در این شرایط هوشیارتر باشند اضافه کرد: روحانیان باید تلاش علمی و مطاعات خود را افزایش دهند و خود را مسلح به سلاح روز کنند.

بزرگترین مرکز منابع کتب امام شافعی در کشور

نماینده ولی فقیه در استان کردستان نیز در این نشست با بیان اینکه زمینه‌های پژوهشی خوبی در حوزه مسائل دینی در استان فراهم شده است گفت: کتابخانه امام خامنه‌ای سنندج بزرگترین مرکز منابع کتب امام شافعی کشور است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد حسینی شاهرودی افزود: آغاز به کار شورای افتای کردستان، زمینه را برای پاسخگویی مناسب تر و جامع تر به مسائل فقهی مردم فراهم می‌کند و بسیار ارزشمند است.

وی اظهار کرد: وقتی مردم متوجه می‌شوند که بزرگان دینی مشغول برنامه ریزی برای حل مشکلات آنان هستند، با اطمینان بیشتری به زندگی روزمره خواهند پرداخت.

مدیر مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور هم در این نشست بیان کرد: فتوا دهندگان کسانی هستند که از آنان برای ادای علم و وظیفه نشر علم تعهد گرفته شده است.

حجت‌الاسلام حسن منتظری اضافه کرد: امیدواریم با وحدت رویه و رویکرد جدیدی که مد نظر اعضای شورای افتا کردستان است شاهد توفیقات جدیدی در این حوزه باشیم.

وی افزود: برنامه ریزی‌های منظمی شده است که با شروع به کار شورای افتا استان، دغدغه‌های مردم برطرف شود.

شورا ملتزم به رعایت موازین فقه شافعی است

همچنین عضو شورای افتا کردستان در این نشست با بیان اینکه اغلب مردم استان پیرو مذهب شافعی هستند اظهار کرد: شورا ملتزم به رعایت موازین فقه شافعی است.

ماموستا محمود مدرس افزود: شورای افتا در چارچوب شرایط از ضوابط فقهی سایر مذاهب نیز بهره می‌برد و فقط به احکام مذهب شافعی اکتفا نمی‌کند.

مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور در سال ۵۹ به فرمان امام خمینی(ره) با هدف خدمت به طلاب، روحانیون و مردم تاسیس شد.

بنابر گزارش ایرنا، هم اکنون شورای روحانیت در شهرستان‌های سنندج، سقز و مریوان، هفت نفر و در دیگر شهرستان‌های استان پنج عضو دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics