قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / «فقاهت» اصل اساسی رویکردها در حوزه است

«فقاهت» اصل اساسی رویکردها در حوزه است

مدیر حوزه علمیه خراسان «فقاهت» را اصل اساسی در رویکردهای مختلف حوزه علمیه خواند و تصریح کرد: اگر بخواهیم هویت حوزه را حفظ کنیم باید به فقاهت توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

به گزارش شبکه اجتهاد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه علمیه خراسان‌، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان در دومین نشست افق‌های پیش روی حوزه علمیه خراسان در جمع مدیران و معاونان آموزش مدارس علمیه استان‌های خراسان، پس از شنیدن انتقادات و پیشنهادات تنی چند از مدیران مدارس علمیه، نظرات ایشان را سازنده و انقلابی توصیف کرد و گفت‌: خوشبختانه انتقادات مطرح شده توسط اساتید و مدیران حوزه‌های علمیه، وحدت رویکرد ایشان را نشان می‌دهد.

وی افزود: زمینه‌های فکری و نظری برای ارائه برنامه‌های تحولی و پیاده‌سازی نظرات مقام معظم رهبری در حوزه علمیه خراسان وجود دارد.

ارج نهادن به دیدگاه تحولی مدیران

حجت‌الاسلام عاملی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در مورد ایجاد تحول در حوزه‌ علمیه خراسان اظهار داشت: مدیران مدارس علمیه مشهد در چشم‌انداز، نظام‌های آموزشی، پژوهشی و تبلیغی و برنامه‌های اجرایی دیدگاه تحولی دارند و همگی به آن معتقد هستند.

مدیر حوزه علمیه خراسان ضمن تمجید از فعالیت‌های خستگی‌ناپذیر مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی گفت: تحول در حوزه ضرورتی اجتناب‌ناپذیر، تاریخی، مستمر و مداوم است و معنای آن ارتقای وضعیت موجود است و نه نفی آن.

وی غفلت مدیران حوزه‌های علمیه از هر یک از حوزه‌های اخلاق، پژوهش، تبلیغ، آموزش سیاست و فرهنگ را هم‌چون وقوع فاجعه‌ای عظیم توصیف کرد و بیان داشت: وقتی بحث تحول مطرح می‌شود، ضرورتاً نوآوری و خلاقیت باید همراه و ملزوم آن گردد.

تأکید بر حفظ هویت انقلابی حوزه علمیه

وی در بخش دیگری از سخنان خود انقلابی ماندن حوزه علمیه را یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر دانست و تأکید کرد: در این مسیر باید مراقب شیاطین بود تا در مسیر انقلابی ماندن حوزه علمیه انحراف ایجاد نکنند.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به جایگاه رفیع این حوزه علمیه و ظرفیت‌های گرانقدر و ارزنده آن، توجه ویژه مقام معظم رهبری به حوزه علمیه خراسان را یک فرصت تاریخی معرفی کرد و افزود: این یک فرصت تاریخی است و نباید آن را از دست بدهیم.

حجت‌الاسلام عاملی فقاهت را اصل اساسی در رویکردهای مختلف حوزه علمیه خواند و تصریح کرد: اگر بخواهیم هویت حوزه را حفظ کنیم باید به فقاهت توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

تخصص‌گرایی لازمه پاسخگویی به مقتضیات زمان

تخصص‌گرایی در حوزه از دیگر محورهای سخنان مدیر حوزه علمیه خراسان بود. حجت‌الاسلام عاملی در این رابطه ابراز کرد: تخصص‌ها عرصه‌های عملی فقاهت هستند اما مسئله تخصص‌گرایی بعضاً ابهام ایجاد کرده و باعث انحراف شده است.

وی با بیان این‌که تخصص‌گرایی در حوزه علمیه امری اجتناب‌ناپذیر است، بیان داشت: حوزه‌های تخصصی از دیرباز و برای پاسخ‌گویی کارآمد و روزآمد به مقتضیات زمان مطرح بوده‌اند.

مدیر حوزه علمیه خراسان افزود: اگر ما بخواهیم به طور جامع و کامل به نیازهای جامعه و نظام اسلامی پاسخگو باشیم و اگر فقاهت بخواهد خودش را در همه میدان‌ها نشان دهد، راهی به جز تخصصی شدن حوزه‌های علمیه وجود ندارد.

حجت‌الاسلام عاملی با تأکید بر نیاز جدی حوزه علمیه به بازنگری در تخصص‌های موجود و تقویت تخصص‌های متناسب با اهداف عالی آن اظهار داشت: برخی از بحث تخصصی شدن حوزه برداشت نادرستی داشته‌اند و این را به عنوان بهانه‌ای برای نیمه‌تمام گذاشتن تحصیل و فرار از حوزه تلقی کرده‌اند.

شاخصه‌های اصلی مدیریت در مدارس علمیه

حجت‌الاسلام عاملی با برشمردن ویژگی‌های یک حرکت علمی و کارساز حوزوی گفت: سعی خواهیم کرد ارتباط منظم و مستمری با مدیران مدارس و طلاب حوزه‌های علمیه داشته باشیم.

وی ضمن اعلام نیاز به نظرات و مشورت‌های مدیران مدارس علمیه در برنامه‌ریزی‌های نظام‌های جامع آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و اخلاقی عنوان کرد: دیدگاه‌های مدیران به صورت کارگاهی و هم چنین در کمسیون‌های ویژه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره این‌که مدیریت در مدارس علمیه مدیریت سیاسی، مالی و اقتصادی نیست، تأکید کرد: مدیریت مدارس علمیه یک مدیریت علمی، معنوی، اخلاقی و الهی است.

وی هم‌چنین بر ضرورت استفاده مدیران از الگوهای مطلوب در مدیریت مدارس علمیه تأکید کرد و گفت: لازمه مدیریت، توانمندی و سرآمدی است؛ مدیر باید در مجموعه خود توانمندترین و سرآمدترین فرد باشد.

حجت‌الاسلام عاملی در مورد دیگر شاخصه اصلی مدیران مدارس بیان داشت: مدیران مدارس علمیه باید به صورت تمام وقت در خدمت مدرسه و طلاب باشند.

انقلابی‌گری، خط قرمز شورای عالی حوزه علمیه خراسان

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این‌که انقلابی‌گری خط قرمز شورای عالی حوزه علمیه خراسان است، تصریح کرد: شخص ضدانقلاب نمی‌تواند مولود حوزه‌های علمیه باشد، چرا که انقلاب را طلاب حوزه‌های علمیه تحت رهبری امام راحل (ره) بنیان نهادند.

وی در پایان عنوان کرد: برخی افراد که ضدانقلاب هستند و حتی برای خود، شأن مرجعیت نیز قائل شده‌اند، زاده حوزه نیستند؛ آن‌ها زاده استکبار، آمریکا و انگلیس هستند، چه بفهمند و چه نفهمند.

دومین همایش «افق‌های پیش روی حوزه علمیه خراسان» صبح پنج‌شنبه با حضور ۳۵۰ نفر از مدیران مدارس علمیه برادران و خواهران خراسان در سالن همایش‌های مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد برگزار شد.

برای مشاهده گزارش تصویری نشست کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics