قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / ما و آقای سید کمال حیدری/ محمد عندلیب همدانی
ما و آقای سید کمال حیدری/ محمد عندلیب همدانی

دیدگاه و نظر؛

ما و آقای سید کمال حیدری/ محمد عندلیب همدانی

شبکه اجتهاد: موافقین محترم و مخالفین بزرگوار جناب آقای سید کمال حیدری  هرکدام مطالبی را پیرامون دیدگاه‌های ایشان ابراز داشته‌اند، حقیر با توجه به آشنایی نسبی با آثار ایشان مطالبی را در جلسهٔ درس اصول بیان کردم که رئوس آن مطالب از این قرار است:

۱- حوزه علمیه میدان طرح و بررسی نظریات علمی در بارهٔ مسائل گوناگون کلامی، فلسفی، اصولی، فقهی و…است، و مهم این که در عصر کنونی که عصر ارتباطات و انفجار اطلاعات است دیگر چیزی به نام راز علمی وجود ندارد.

۲- پویایی علمی وقتی محقق می‌شود که نظریات مطرح شده در بوتهٔ نقد و بررسی قرار گیرد و لذا انتطار می‌رود جناب حیدری با حضور در جلسات آزاد اندیشی و یا مباحثات طرفینی و یا حداقل مکاتبات علمی و یا هر شیوه‌ای که خود می‌پسندند موافقت کنند.

۳- مشکل عمدهٔ ما کسانی هستند که نه دلسوز شیعه هستند و نه دوستدار اهل سنت بلکه فقط به دنبال ماهی گرفتن از آب گل آلود می‌باشند، و نیز متعصبین و تندروانی که مانع رشد و پویایی مسلمین هستند مترصد فرصتی به نفع خویشند، آنان در پی شکستن اجماع علمای اسلام علیه تکفیر می‌باشند، مبادا من و امثال من ناخواسته آنان را در این مقصد شوم یاری دهیم، شناخت ریشه‌ها و آثار تکفیر لازم است اما نه به گونه‌ای که موجب تقویت تکفیریان باشد.

۴- آیا بهتر نیست طرفداران و نیز ناقدان ایشان از ادبیاتی آکنده از ادب و اخلاق استفاده کنند و از هر گونه توهین و تحقیر و تفسیق و تکفیر بپرهیزند.

۵- مرحوم سید مرتضی در الانتصار ص ۷۶ می‌فرماید آنچه زشت است سخن بی‌دلیل گفتن است، نه سخنی که دیگران نگفته‌اند. پس ما باید از نوآوری‌های مبتنی بر روش صحیح و فنی استقبال کنیم.

۶- فقه شیعه تا کنون مراحل تکاملی خود را پیموده است ولی به نظر می‌رسد باید در تعامل بیشتری با علومی مثل حقوق باشد چنانکه إشراب عناصری مثل اخلاق، عقل و عرف ( در محدودهٔ  امور غیر توقیفی) روح شریعت و…در فقه لازم است.

۷- در پذیرش روایات افراط و نه تفریط پسندیده نیست بلکه با إعمال شیوه‌های سختگیرانهٔ سندی و متنی می‌توان به خوبی از تراث روایی بهره برد. البته توضیح مطالب فوق هر کدام فرصتی مستقل می‌طلبد. چنانچه بررسی مطلب اخیر ایشان در مورد تکفیر و فروع آن محتاج بررسی مستقلی است که البته بنده در دروس فقه التعامل مفصلا آورده‌ام طالبین به سایت و کانال تلگرامی حقیر مراجعه کنند.

«کونوا زینا ولا تکونوا شینا حببونا إلى الناس ولا تبغضونا جروا الینا کل موده وادفعوا عنا کل قبیح وما قیل فینا من خیر فنحن أهله وما قیل فینا من شر فما نحن کذلک»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics