قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / مدرسان دروس خارج ضمن بیان اقوال، نظر جدیدی به طلاب ارائه دهند
عبدالکریم عبداللهی نژاد

استاد عبداللهی‌نژاد:

مدرسان دروس خارج ضمن بیان اقوال، نظر جدیدی به طلاب ارائه دهند

یک ممتحن دروس خارج حوزه علمیه مشهد می‌گوید: هیچ مطلبی از مسائل اصولی و فقهی نیست که مهم باشد و در این کتاب‌ها یافت نشود، با وجود چنین جامعیتی انتظار از یک مدرس خارج این است که در تدریس خود ضمن اشاره به این آثار و اقوال علما در عین حال نظر و رأی خود را اعلام کند و حرف نویی ارائه دهد.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالکریم عبداللهی نژاد، از ممتحنین دروس خارج حوزه علمیه مشهد در سخنانی اظهار کرد: برای ورود به عرصه درس خارج و رسیدن به موفقیت، کسب صلاحیت‌های علمی لازم، خصوصاً در حیطه‌ی ادبیات عرب که اساس حوزه علمیه است، یک امر بدیهی و البته واجب است و تلاش و جهد طلاب زمینه شکوفایی آن‌ها را در عرصه تحقیقات و تألیفات در پی دارد.

وی با اشاره به مرتب و منظم و منقح بودن کتب رسائل و مکاسب و کفایه بیان داشت: هیچ مطلبی از مسائل اصولی و فقهی نیست که مهم باشد و در این کتاب‌ها یافت نشود و با وجود چنین جامعیتی انتظار از یک مدرس خارج این است که در تدریس خود ضمن اشاره به این آثار و اقوال علما در عین حال نظر و رأی خود را اعلام کند و حرف نویی ارائه دهد.

این استاد برجسته حوزه ضمن برحذر داشتن از ارائه این دروس مرتب و منقح به‌صورت پراکنده و غیرمنظم یادآوری کردند که در شان یک مدرس خارج نیست که چنین دروس و مطالب منظمی را که در اختیار دارد به‌صورت مشوش و پراکنده القا کند زیرا در این صورت سبب اتلاف وقت طلبه خواهد شد؛ و این آسیبی جدی در این زمینه است.

عبداللهی نژاد توصیه کرد: شایسته است استاد در آغاز درس منبع شناسی کند تا طلبه در مرحله تحقیق و پژوهش خودش سرگردان نشود.

این استاد حوزه علمیه مشهد با تأکید بر حفظ احترام اساتید و مدرسین دروس خارج، احترام و حرمت آنان را، حفظ حرمت حوزه علمیه دانست.

وی که در دیدار مدیر مدرسه عالی سطح چهار حوزه علمیه خراسان سخن می‌گفت، ضمن ابراز امیدواری از فعالیت‌ها بر روند پیگیری‌ها و برنامه‌های این مدرسه تا رسیدن به اهداف و ساماندهی کامل دروس خارج توصیه و تأکید کرد.‌

لازم به ذکر است، حجت‌الاسلام والمسلمین عبداللهی‌نژاد از شاگردان برجسته ادیب نیشابوری و آیت‌الله سید محمدهادی میلانی و استاد پیشکسوت دانشگاه فردوسی و دارای تألیفات متعدد می‌باشد که در سال جاری درس قواعد فقه فریقین را در حوزه علمیه مشهد آغاز کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics