قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / مدرسه رمضانیه «فقه سلامت» در مشهد
مدرسه رمضانیه «فقه سلامت» در مشهد

فراخوان؛

مدرسه رمضانیه «فقه سلامت» در مشهد

چهارمین «مدرسه رمضانیه فقه سلامت» با موضوعات: «بررسی فقهی و روانشناسی اختلالات هویت جنسی»، «بررسی ابعاد حقوقی عمل تغییر جنسیت»، «خلأها و بایسته‌های فقهی قانون تغییر جنسیت» و «کاربرد قاعده ضرورت در فقه پزشکی» با حضور اساتید محترم: عندلیب همدانی، زارعی سبزواری، رضا مهکام، محمود عباسی و غلامرضا نورمحمدی در مشهد برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، با توجه به نزدیک شدن ایام ماه مبارک رمضان، هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی حوزه علمیه خراسان در نظر دارد طبق سنوات گذشته مدرسه رمضانیه فقه سلامت را برگزار نماید. حجت‌الاسلام محمد ضیاء روحانی، دبیر هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی، در گفتگو با «اجتهاد» اظهار کرد: با توجه به استقبال خوب و چشمگیری که از مباحث فقه سلامت در ماه مبارک رمضان در سالهای گذشته به عمل آمد، این هیئت اندیشه ورز امسال نیز برای ایام ماه مبارک رمضان نشست‌های تخصصی فقه سلامت را در قالب «مدرسه رمضانیه فقه سلامت» با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی حضرت بقیه الله (عج) برگزار می‌نماید.

براساس این گزارش، در ماه رمضان جاری چهار موضوع در حوزه فقه سلامت توسط اساتید محترم بررسی، تبیین و ارائه خواهد شد:

۱. بررسی ابعاد فقهی و روانشناسی اختلالات هویت جنسی

با توجه به اینکه یکی از مباحث مهم حوزه روانشناسی اختلال هویت جنسی است و در برخی مواقع به تغییر عمل جنسیت منجر می‌شود، و کارشناسان فقه، حقوق و روانشناسی در این زمنیه نظرات مختلفی دارند بدین منظور، این هیئت در نظر دارد نشست‌هایی با حضور اساتید و متخصصان جهت بررسی زوایای مختلف این موضوع با توجه به ابعاد فقهی و حقوقی آن برگزار نماید.

در این خصوص از استاد محترم دروس خارج حوزه علمیه قم استاد محمد عندلیب همدانی دعوت به عمل آمده است که پیرامون زوایای مختلف این موضوع از جهت فقهی اظهار نظر فرمایند، همچنین از متخصصان، روانشناسان و روانپزشکان محترم به عنوان کارشناس و موضوع شناس دعوت به عمل آمده تا در این جلسات حضور و اظهار نظر داشته باشند، از جمله حجت‌الاسلام دکتر رضا مهکام روانشناس و عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی.

۲. بررسی ابعاد حقوقی تغییر جنسیت

با توجه به اینکه عمل تغییر جنسیت دارای آثار و زوایای حقوقی مختلف و متعددی می‌باشد،  بررسی و تحلیل آن از اهمیت بسزایی برخوردار است، بدین منظور از استاد محترم دکتر محمود عباسی ریاست مرکز تحقیقات حقوق و اخلاق پزشکی دعوت به عمل آمده است.

۳. خلأ‌ها و بایسته‌های قانونی در قوانین تغییر جنسیت

تدوین قوانین کارآمد یکی از ضروریات مهم در جوامع بشری است، در این میان توجه به قوانین حوزه پزشکی و سلامت  اهمیت بسزایی دارد، بدین منظور دکتر غلامرضا نورمحمدی دعوت بعمل آمده است تا در مورد قانون تغییر جنسیت و خلأ‌های قانونی موجود در آن و زوایای مختلف آن ارایه بحث داشته باشند.

۴. کاربرد قاعده ضرورت در فقه پزشکی

موضوع چهارم کاربرد قاعده ضرورت در فقه پزشکی از قواعد بسیار مهم و کاربردی در مسائل پزشکی و حوزه سلامت است که در این رابطه استاد زارعی سبزواری به ارائه بحث خواهند پرداخت. ایشان در ماه مبارک رمضان سال گذشته بخشی از مطالب قاعده ضرورت از جمله ادله قاعده ضرورت، محتوای قاعده ضرورت را مطرح فرمودند. و انشاالله امسال ادامه بحث‌های سال گذشته توسط ایشان که البته بیشتر به جنبه‌های کاربردی و تطبیقی قاعده ضرورت اختصاص دارد، ارائه خواهد شد.

روحانی افزود: با توجه به استقبال خوبی که دانشجویان و اساتید محترم دانشگاه علوم پزشکی از برنامه‌های هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی داشته اند این هیئت اندیشه ورز با رایزنی‌هایی که با دانشگاه‌های علوم پزشکی حضرت بقیه الله (عج) داشته است برای حضور اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی در این مدرسه رمضانیه امتیاز فرهنگی در نظر گرفته است، لذا اعضاء هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌توانند با حضور منظم و منسجم در برنامه‌های این هیئت اندیشه ورز از امتیاز فرهنگی این برنامه استفاده نمایند.

وی افزود: برنامه‌های مدرسه رمضانیه فقه سلامت از ابتدای ماه مبارک رمضان آغاز و هر روز از ساعت ۱۴ الی ۱۶ برگزار خواهد شد. به استثنای روزهای نوزدهم تا بیست و سوم رمضان. همچنین به تمام کسانی که در این برنامه به صورت منظم شرکت نمایند گواهینامه معتبر صادر خواهد شد.

دبیر هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی در پایان خاطر نشان کرد: برنامه‌های سال جاری مانند سال‌های قبل به صورت آنلاین برگزار خواهد شد. البته افتخار میزبانی استاد عندلیب همدانی در مشهد را داریم و تعداد محدودی از کسانی که تمایل داشته باشند می‌توانند به صورت حضوری در جلسات ایشان با ثبت نام قبلی  شرکت نمایند.

لازم به ذکر است، طلاب و علاقه‌مندان برای ثبت‌نام رایگان می‌تواند از طریق لینک پیش‌رو https://survey.porsline.ir/s/Lgi91uR/ ثبت نام بعمل آورند.

یک دیدگاه

  1. سلام
    ماه رمضان وقت تبلیغ طلاب و روحانیون است چرا رقیب و انگیزه برای ماندن درست میکنید بگذارید آقایان به تبلیغاتشان برسند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics