قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / واکنش‌های مراجع شیعه در قبال مسئله قدس و سکوت مفتیان سعودی
واکنش‌های مراجع شیعه در قبال مسئله قدس و سکوت مفتیان سعودی

واکنش‌های مراجع شیعه در قبال مسئله قدس و سکوت مفتیان سعودی

شبکه اجتهاد: پس از اظهارات دونالد ترامپ مبنی بر اینکه آمریکا به صورت رسمی، قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل (رژیم صهیونیستی) به رسمیت می‌شناسد، موج واکنش‌‌های جدی در محکومیت این توطئه از سوی شخصیت‌های جهان و رهبران مذهبی از جمله مراجع شیعه ایران شدت گرفت.

فلسطین عزیز بدون تردید سرانجام آزاد خواهد شد

رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار مسئولان نظام، سفرا و مهمانان سی و یکمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، «امریکا، رژیم صهیونیستی، مرتجعین و وابستگان به قدرتها» را، «فرعونهای امروز جهان» خواندند و با اشاره به تلاش آنها برای ایجاد اختلاف و جنگ در امت اسلامی گفتند: برخی سیاستمداران امریکایی خواسته یا ناخواسته اذعان کرده‌اند که باید در منطقه غرب آسیا جنگ و درگیری بوجود آید تا رژیم صهیونیستی در حاشیه امن قرار گیرد و پیکر خونین دنیای اسلام، توان پیشرفت نداشته باشد.

رهبر انقلاب اسلامی با ابراز تأسف شدید از پیروی برخی حاکمان منطقه از خواسته‌های امریکا افزودند: جمهوری اسلامی هیچ انگیزه‌ای برای اختلاف با دولتهای مسلمان ندارد و همان‌گونه که در داخل ایران، وحدت و برادری را حاکم کرده است، در دنیای اسلام نیز معتقد و علاقمند و پیگیرِ وحدت و اتحاد است.

ایشان تأکید کردند: زبان ما در مقابل دنباله روهای امریکا در منطقه، زبان نصیحت است و بنا نداریم به حرفهای برخی جهّال پاسخ بدهیم اما آنها را نصیحت می‌کنیم که خدمت به ظالمان جهانی به ضرر خود آنهاست و به فرموده قرآن، همراهی با ظالمان سرانجامی جز نابودی ندارد.

رهبر انقلاب، ادعای دشمنان اسلام درباره اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را ناشی از ناتوانی و عجز آنها دانستند و افزودند: دنیای اسلام بلاشک در مقابل این توطئه می‌ایستد و صهیونیست‌ها با این کار ضربه بزرگ‌تری می‌خورند و فلسطین عزیز بدون تردید سرانجام آزاد خواهد شد.

مسلمانان جهان برابر این تجاوز آشکار و زورگویی بایستند

حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در بیانیه‌ای که در ابتدای درس خارج فقه امروز خود قرائت کرد بر لزوم اتحاد مسلمانان برابر این طرح آمریکایی- صهیونیستی تاکید کرد. در این بیانیه آمده است:

حکم اخیر دولت آمریکا که برخلاف قطعنامه شورای امنیت و تمام موازین بین‌المللی بود درباره بیت المقدس و اینکه پایتخت اسرائیل و متعلق به اوست و تصمیم اینکه شش ماه دیگر سفارت آمریکا را به آنجا ببرد موج عظیمی از نفرت را در سراسر جهان برانگیخت و تمام مسلمین جهان، بسیاری از ملت‌های آزادیخواه و رجال سیاسی دنیا آن را شدیدا محکوم کردند.

در اینجا دو نکته حائز اهمیت است؛ نخست اینکه آمریکا و طرفدارانش در عراق و سوریه و شکست توطئه اخیر در لبنان و یمن به فکر فتنه جدیدی افتادند شاید در آن فتنه بتوانند شکستهای پی در پی سابق را جبران کنند درحالیکه کور خوانده‌اند زیرا مخالفان آمریکا و طرفدارانش در این فتنه بسیار بیشتر از فتنه‌های سابق است و به یقین در اینجا هم گرفتار شکست تازه‌ای خواهند شد.

دیگر آنکه این جنایت بزرگ سبب رسوایی طرفداران آمریکا مانند عربستان سعودی شد که آمریکا و اسرائیل را اخیرا به عنوان دوست خود انتخاب کرده و تا می‌توانسند از بیت المال مسلمین برداشتند و به آنها کمک کردند. اکنون حیرانند؛ نمی‌دانند در برابر مسلمانان جهان چه بگویند و چکار کنند. درضمن این تصمیم، سنگ بزرگی در مسیر طرفداران سازش با اسرائیل نیز انداخت که آن هم رسوایی دیگری است.

در این شرایط همه مسلمین جهان باید متحد شوند زیرا این حادثه حلقه اتصالی در میان همه آنهاست و در برابر این تجاوز آشکار و زورگویی بایستند و نگذارند شهر قدس و قبله اول مسلمین از دست برود.

ربنا افرغ علینا صبرا و ثبت اقدامنا وانصرنا علی القوم الکافرین

امت‌های اسلامی در دفاع از «قدس» و علیه اسرائیل متحد شوند

دفتر حضرت آیت‌الله سید علی سیستانی طی بیانیه‎ای به تصمیم ایالات متحده آمریکا در به رسمیت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر صهیونیستی به شدت واکنش نشان داد.

در این بیانیه آمده است: این تصمیم آمریکا توهینی به صدها میلیون عرب و مسلمان است و منجر به جریحه دار شدن احساسات آنان شد. تصمیم آمریکا در اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی موجب تغییر حقیقت یعنی اشغالی بودن این شهر نمی‌شود و این سرزمین باید به صاحبان اصلی خود یعنی فلسطینیان بازگردد. امت‎های اسلامی و عربی باید در این مسیر با یکدیگر متحد و همسو شوند.

تأکید بر روشنگری، محکومیت، اتحاد و خنثی سازی طرح آمریکایی

آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی، در پی به رسمیت شناخته شدن قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر توسط ایالات متحده آمریکا بیانیه‌ای صادر کرد. این مرجع تقلید شیعیان ضمن تأسف فراوان از این اقدام، همه آزاداندیشان را به روشنگری و محکومیت این حرکت خطرناک و مسلمانان را به اتحاد عملی در برابر این توطئه فراخواند.

متن پیام حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«فَوَیْلٌ لِلَّذِینَ ظَلَمُوا مِنْ عَذَابِ یَوْمٍ أَلِیمٍ»(زخرف/۶۵)

مسأله غیر انسانی و ضد دینی تثبیت قدس شریف به عنوان مرکز رژیمی منحوس، و هتک مضاعف مسجدالاقصی (قبله اول مسلمانان) مایه تأسف فراوان است.

این طرح می‌تواند به معضلی غامض و ریخته شدن بیش از پیش خون مسلمانان بی‌گناه و آوارگی آنها بیانجامد.

روشنگری و اعلان محکومیت این حرکت وقیحانه، از سوی همه آزاد اندیشان و اتحاد عملی مسلمین نقش بسزایی در خنثی سازی این توطئه دارد.

به امید روزی که وعده الهی ظهور منجی و موعود أمم حضرت بقیه الله الاعظم (علیه السلام)و برقراری قسط و عدل محقق شود.

سید موسی شبیری زنجانی ۱۸ربیع الأول۱۴۳۹

سران کشورهای اسلامی نسبت به اقدامات ترامپ واکنش نشان دهند

حضرت آیت‌الله حسین نوری همدانی در بیانیه‌ای طرح آمریکایی- صهیونیستی به رسمیت شناخته شدن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و از سران کشورهای اسلامی خواست نسبت به آن واکنش نشان دهند. متن پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«فَوَیْلٌ لِلَّذِینَ ظَلَمُوا مِنْ عَذَابِ یَوْمٍ أَلِیمٍ»(زخرف/۶۵)

جهان اسلام یکبار دیگر درمقابل آزمایش عظیمی واقع گردید، طرح استکباری و صهیونیستی به رسمیت شناختن قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر، توطئه‌ای جدید است که باید باهوشیاری و وحدت مسلمان و آزادگان جهان خنثی گردد.

آمریکا جنایتکار و نوکران او بدانند که قدس قلب تپنده جهان اسلام و هیچ‌گاه اجازه نخواهیم داد که یک رژیم نامشروع و کودک کش پای در آن سرزمین مقدس گذارد.

اینجانب ضمن محکوم کردن این اقدام ایالات متحده آمریکا از سران کشورهای اسلامی و سازمان‌های بین‌المللی میخواهم هرچه زودتر به وظیفه خود عمل کرده و مردم مسلمان و همه حق طلبان با همبستگی کامل مانع اشغال قدس شریف شوند و رژیم غاصب صهیونیستی بدانند عمرش رو به پایان است و ادعای پایتختی قدس شریف نابودیش را تسریع خواهد کرد و به زودی از صفحه روزگار محو خواهد شد.

داغ یهودی شدن قدس بر دل دشمنان خواهد ماند

آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی، اعلام قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا را محکوم کرد. متن پیام این استاد حوزه به این شرح است:

بسمه تعالی

قال الله تعالی «و مکروا و مکرالله و الله خیر الماکرین»

استکبار جهانی در این روزهای پیروزی امت اسلامی و مقاومت اسلامی، دوباره دست به خباثتی جدید زده است. اگرچه آنها  بارها‌ و ‌بارها، شانس و اقبال خویش را در هماوردی با مقاومت اسلامی به آزمون گذاشته و هردفعه، بیشتر از دفعه قبل  شکستی مفتضحانه خورده  اند، لکن این‌ بار نیز در ایام با سعادت میلاد مسعود منادی وحدت، حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم)، قدس شریف را به‌عنوان مرکز رژیم صهیونستی به رسمیت شناختند.

آیا هنوز دایه‌داران نظم نوین جهانی، شکست تفکر خاورمیانه جدید را از یاد نبرده‌اند؟ استکبار جهانی با کمک و معاونت و همفکری برخی رژیم‌های غاصب، بیش از یک دهه نقشه کشی و تلاش و خون‌ریزی در کشورهای اسلامی برای حفظ این غده سرطانی کرده است تا خاورمیانه را آن‌طور که خود می‌خواهد تقسیم کند، ولی سودی نبرده است.

این‌جانب، این حرکت مذبوحانه را تقبیح و محکوم کرده و اعلام می‌کنم که این بار هم دشمنان اسلام مانند دفعات قبل، قطعاً به اهداف خود نخواهند رسید و قدس شریف، همچنان اسلامی خواهد ماند و داغ یهودی‌شدن قدس به دل آنان خواهد ماند.

اگر امت اسلامی متحد شوند، آمریکا نمی‌تواند قدس شریف را مرکز شرارت صهیونیست قرار دهد

 آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در درس خارج فقه امروز خود با اشاره به لزوم حفظ وحدت در جامعه اسلامی بیان داشتند: حضرت امیر فرمود در بین امت پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم، هیچ کسی به اندازه من مردم را به وحدت دعوت نمی‌کند؛ «لَیسَ رَجُلٌ فَاعْلَمْ أَحْرَصَ عَلَی أُمَّهِ مُحَمَّدٍ(ص) وَ أُلْفَتِهَا مِنِّی» برای اینکه من حتی از آن حقّ غدیر برای حفظ وحدت گذشتم. بعد فرمود این برای آن است که من حرف الی یوم القیامه را می‌زنم که مربوط به سنّت الهی است و آن حرف این است که چه در گذشته، چه در آینده، الی یوم القیامه، هیچ امّتی با اختلاف خیر نمی‌بیند.

آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به اقدام ترامپ در اعلام قدس شریف به عنوان پایتخت اسرائیل، ضمن محکوم نمودن این اقدام، تاکید داشتند: الآن اگر امت اسلامی واقعاً متحد بشوند از ترامپ و امثال ترامپ کاری برنمی‌آید که قدس شریف را محل محور بیگانه قرار بدهند! هر چند هم اکنون، کسانی که ریشه دار نیستند، خردمند و عاقل نیستند، در جنگ‌های جهانی اول و دوم حداقل هفتاد میلیون نفر را کشته اند، الان نیز اسلحه دستشان است و دارند محور دین را مرکز شرارت صهیونیست قرار می‌دهند، اما اگر ملت مسلمان واحد باشد، هرگز دشمنان نمی‌توانند این گونه از کارها را انجام دهند. این است که خداوند نیز می‌فرماید با اختلاف به هیچ ملتی خیر نرسید، نه در گذشته و نه در آینده.

بیانیه مجلس خبرگان رهبری در محکومیت طرح واگذاری قدس به اسرائیل

مجلس خبرگان رهبری در بیانیه‌ای، ضمن محکومیت اقدام آمریکا در اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی این اقدام شیطان بزرگ را گامی بزرگ برای سقوط و فروپاشی رژیم غاصب صهیونیستی و خدمتی ناخواسته به تحقق آرمان فلسطین دانست. متن بیانیه مجلس خبرگان رهبری بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اقدام تحریک آمیز و نابخردانه رئیس جمهور آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم منحوس صهیونیستی و اعلام انتقال سفارتخانه ایالات متحده از تل آویو به قدس شریف، فتنه‌ای جدید و نشانگر عمق کینه دشمنان علیه اسلام و مسلمین و تضییع حقوق مردم مظلوم فلسطین است.

این توطئه و تلاش پلید استکبار علاوه بر نقض صریح قطعنامه‌های بین‌المللی، حکایت از نقشه‌های شوم سردمداران کاخ سفید و رژیم جعلی اسرائیل پس از شکست گروه تکفیری داعش و عدم تحقق برنامه‌های آنان در به آشوب کشاندن خاورمیانه به ویژه عراق و سوریه دارد.

بی تردید شیطان بزرگ، امروز با این اقدام ابلهانه به زعم خود به دنبال تثبیت جایگاه متزلزل غده سرطانی اسرائیل است اما در واقع، گامی بزرگ برای سقوط و فروپاشی رژیم غاصب صهیونیستی برداشت و خدمتی ناخواسته به تحقق آرمان فلسطین نمود «وَمَکَروا وَمَکَرَ اللَّهُ وَاللَّهُ خَیرُ الماکِرینَ».

مجلس خبرگان رهبری، ضمن اذعان براینکه قدس، قبله اول مسلمانان، پاره تن اسلام است و تأکید بر این نکته که غده سرطانى اسرائیل را تنها از طریق انتفاضه و مبارزات مردمی مى‏ توان ریشه ‏کن ساخت، از سازمان‌های بین‌المللی، سران کشورهای اسلامی و تمام وجدانهای بیدار می‌خواهد به سهم خود در محکومیت این عمل کینه ورزانه رئیس جمهور آمریکا اقدام کنند.

مجلس خبرگان رهبری در پایان اعلام می‌دارد آمریکا و استکبار جهانی در همه‏ جنایاتى که امروز در فلسطین اتفاق مى‏ افتد شریک جرم است و امت اسلامی و آزادیخواهان جهان این گونه اقدامات را فراموش نخواهند کرد و در آینده‌ای نه چندان دور باحول و قوه الهی و با تمسک به آرمانهای امام راحل(ره) و پیروی از تدابیر حکیمانه مقام معظم رهبری به صورت متحد مقابل مستکبرین، خواهند ایستاد ان شاءالله.

بیانیه جامعه مدرسین در پی طرح واگذاری قدس به اسرائیل

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه‌ای طرح آمریکایی- صهیونیستی دولت آمریکا در واگذاری قدس به اسرائیل را محکوم کرد.در این بیانیه آمده است:

غده سرطانی اسرائیل با اشغال فلسطین سالهاست منطقه غرب آسیا را با چالش و در‌گیری همراه ساخته است.

این غصب خونین که با ترفندهای شیطانی استکبار و استعمار صورت گرفت در پی شکل‌گیری هسته‌های مقاومت از ادامه روند سریع خود باز ماند و در میدان مجاهدت و استقامت مردم مقاوم و مبارز فلسطین با چالش‌های جدی مواجه شد. رژیم کودک کش اسرائیل که اکنون در خفت شکست‌های پی در پی خود از رزمندگان مقاومت اسلامی درمانده شده است دیوانه‌وار و ذلیلانه دنبال راه خروجی برای فرار از آینده سیاه خود یعنی نابودی و اضمحلال می‌گردد.

در این میان استکبار جهانی و رژیم‌های مستبد و مرتجع منطقه نیز در یک نقشه شوم و خبیثانه با جنگ‌های نیابتی سعی کردند این رژیم زبون را نجات دهند که این تلاش‌های مذبوحانه با وحدت و مقاومت امت اسلام ناکام مانده و پایان خواهد یافت.

فلسطین مسئله اصلی جهان اسلام است. تکلیف شرعی و انسانی جهان اسلام حمایت از آرمان فلسطین و مجاهدت در آزادی قدس شریف است. اینک که رئیس جمهور آمریکا با طرح انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به بیت المقدس تلاش دارد در میدان تزویر سیاسی راه چاره‌ای برای رژیم صهیونیستی بیابد، باید بدانند موج خروشان و سهمگین دنیای اسلام ضربه‌ای سخت بر پیکر این قاتلان سفاک خواهد زد. ما نیز چون حضرت امام‌راحل«رضوان الله تعالی علیه» که فرمود:«ما می‌گوییم اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود» این سخن را عمیقاً باور داریم و برای تحقق آن، تلاش می‌کنیم. و همانطور که رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای نیز وعده‌ دادند: «فلسطین عزیز بدون تردید سرانجام، آزاد خواهد شد» و مقاومت اسلامی جشن پیروزی را در قدس شریف برگزار خواهد کرد و این وعده‌ای محقق و تخلف ناپذیر است.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن محکوم کردن طرح خبیثانه انتقال پایتخت اسرائیل به قدس، حمایت مجدد خود از فلسطین یکپارچه و عاری از اشغالگری و ستم پیشگی را اعلام می‌دارد و تاکید می‌کند: قضیّه‌ی مسجد‌الاقصی این قبله اول مسلمین در اولویت مطالبات دنیای اسلام قرار دارد. مسلمانان، صاحبان اصلی مسجدالاقصی هستند و دل امت اسلامی به یاد قدس شریف و مردم فلسطین می‌تپد. و همچنین ملتهای مسلمان به ویژه مردم مؤمن و انقلابی ایران چون همیشه پیش تاز حمایت و همراهی با آرمان فلسطین خواهند بود.

شیخ الازهر دیدار با معاون ترامپ را رد کرد

از دیگر سو، احمد الطیب، شیخ الازهر در راستای موضع ثابت خود درقبال تصمیم دونالد ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت واشنگتن به قدس، درخواست رسمی مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا برای دیدار دوجانبه در ۲۰ دسامبر را رد کرد.

وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: چگونه می‌توانم با افرادی که حق و حقوق مسلمانان را پایمال و تاریخ را تحریف می‌کنند و مقدسات را زیر پا می‌گذارند، سر یک میز بنشینم. رئیس جمهوری آمریکا باید فورا از این تصمیم باطل عقب نشینی کند. دونالد ترامپ مسئول شعله‌ور کردن نفرت در قلب مسلمانان و دوستداران صلح در جهان است. انتفاضه سوم شما بستگی به ایمانی دارد که به مسأله فلسطین دارید و عشقی که به وطن دارید و ما همراه شما هستیم و از یاری و همراهی شما دست نمی‌کشیم.

سکوت مفتیان سعودی درباره قدس

اما، مسئله قدس شریف و خطرات تهدید کننده آن در خطبه نماز جمعه مسجد الحرام حضور بسیار اندکی داشت و در خطبه نماز جمعه در مسجد نبوی نیز اصلا به آن پرداخته نشد.

ماهر بن حمد المعیقلی امام و خطیب مسجد الحرام تنها در آغاز خطبه خود یک جمله درباره قدس سخن گفت. او فقط به آنچه آن را “نقش عربستان در همبستگی با مسلمانان و حمایت از مقدسات آن” خواند، اشاره کرد.

المعیقلی گفت: “عربستان همچنان بر حقوق مشروع ملت بزرگوار فلسطین تاکید می‌کند”. سپس به ستایش از سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی پرداخت و گفت: “خداوند خادم حرمین شریفین و سران بلاد مسلمین را در آنچه خیر و خوبی برای اسلام و مسلمان است، موفق گرداند”.

در مدینه منوره نیز عبدالله البعیجان امام و خطیب مسجد نبوی در خطبه نماز جمعه فقط به مسائل دینی اشاره کرد و به هیچ وجه به مسئله قدس و فلسطین نپرداخت.

همزمان با وجود موج تظاهرات و اعتراضات به تصمیم ترامب علیه شهر اشغالی قدس در سراسر جهان اسلام، عبدالعزیز آل الشیخ مفتی عربستان سکوت پیشه کرد و نه تنها سخنی از قدس و جایگاه دینی و تاریخی آن به زبان نیاورد بلکه دستکم بیانیه‌ای با امضای خود در این باره منتشر نکرد.

سایت العربی الجدید با بیان این مطلب نوشت: در سایه نزدیک شدن روابط بین رژیم اشغالگر اسرائیل و عربستان، این وضعیت تعجب برانگیز به نظر نمی‌رسد. این درحالی است که بیانیه دبیرخانه هیئت علمای بزرگ عربستان به ریاست مفتی این کشور – که خبرگزاری رسمی عربستان آن را منتشر کرد- چیزی جز تلاش برای فرار به جلو نبود.

ناظران این بیانیه را ناامید کننده و حاوی لحنی سرسپرده دانستند که در درون خود، هیچ انتقاد صریحی به تصمیم ترامب نداشت و به روی آنچه روی داده است، چشم فروبست. به گفته این ناظران، این بیانیه بدنبال راه حلی ریشه‌ای برای بحران جاری یا درخواست برای بازخواست کسانی که تصمیم ترامپ را تایید کردند، نرفت.

بخش اول بیانیه، مطالب کلی درباره جایگاه قدس در نزد مسلمانان بود و ترامپ یا رژیم اشغالگر را خطاب قرار ندارد. بخش دوم نیز به ستایش تمام و کمال از عربستان و مدح و ثنای این کشور و شاهان و ولیعهدهای آن از آغاز تا کنون – به خاطر آنچه آن را حفاظت از قدس و مسجد الاقصی خواند- اختصاص یافت.

این درحالی بود که شهروندان عربستان امید داشتند که عالی‌ترین هیئت دینی این کشور نظیر بسیاری از کشورهای دیگر، موضعی تاریخی در قبال قدس بگیرد؛ بویژه که شهرهای مکه مکرمه و مدینه منوره – مهد دین مبین اسلامی- در این کشور قرار دارد و مسجد الاقصی سومین حرم شریف به شمار می‌رود.

ناظران معتقدند که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی از زمان ورود خود به مرکز تصمیم گیری در عربستان، به هیئت علمای بزرگ و مفتی سعودی دستور داده است تا کارهایی را بکنند که فقط در چارچوب سیاست‌های وی می باشد و از این رو است که این هیئت با اقدامات بن سلمان همگام شده و اقدامات اقتصادی و اجتماعی او را به طور علنی و صریح تایید کرده است.

در همین حال، برخی منابع آگاه سعودی گفتند که دفتر پادشاهی سعودی دستورات اکیدی به همه رسانه‌های تحت کنترل خود داده است که روی تصمیم ترامپ تمرکز نکنند و تمرکز خود را به برنامه‌های دیگر و غیرسیاسی بگذارند.

با نگاهی به محتوای رسانه‌های رسمی عربستان در طول ۲۴ ساعت گذشته روشن می‌شود که این رسانه‌ها توجهی به تصمیم ترامپ نداشته‌اند و سطح محکومیت‌ها در آن برخلاف انتظار ناچیز بوده است.

در این میان، دیوید هرست نویسنده انگلیسی در سایت “میدل ایست آی” نوشت: اگر حمایت عجیب و فوری “محور ستمگران عرب” یعنی حکام عربستان، امارات، بحرین و مصر نبود، ترامپ چنین تصمیمی درباره قدس نمی‌گرفت.

اقدام آمریکا مغایر با قطعنامه‌های شورای امنیت و صلح است

همچنین اعضای شورای امنیت سازمان ملل، اکثریت قاطع ضمن محکوم کردن این اقدام آمریکا آن را مغایر با مذاکرات صلح دانستند. کشورهای فرانسه، ایتالیا، انگلستان، آلمان و سوئد با صدور بیانیه‌ای مشترک در پایان نشست شورای امنیت، مخالفت خود را با اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن بیت‌المقس به پایتخت رژیم صهونیستی را اعلام کردند و آن را «ناهمسو» با قطعنامه‌های شورای امنیت دانستند.

یادآوری می‌شود، بسیاری از سران کشورهای اسلامی و غیر اسلامی، اندیشمندان جهان اسلام و علمای مطرح شیعه در ایران، عراق، لبنان و… نسبت به این طرح آمریکایی واکنش نشان داده و آن را محکوم کردند و خواستار اقدامات عملی مسلمانان برابر این تجاوز آشکار شدند.

شایان ذکر است، دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا طی سخنانی در کاخ سفید اعلام کرده بود که آمریکا به صورت رسمی، قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل (رژیم صهیونیستی) به رسمیت می‌شناسد و کارهای انتقال سفارت از تل آویو به این شهر بلافاصله شروع خواهد شد که البته این تصمیم پس از مواجهه با واکنش‌های جدی به شش ماه بعد موکول شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics