قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / ویژه‌نامه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری منتشر شد
ویژه‌نامه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری

ویژه‌نامه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری منتشر شد

آشنایی با نمایندگان ادوار مجلس خبرگان رهبری به صورت جدول یکپارچه، گفتگو و یادداشت پیرامون بررسی فقهی احراز صلاحیت‌ها و مهم‌ترین کتاب، مقالات و پایان‌نامه‌های مرتبط با موضوع خبرگان رهبری در این پرونده قابل مشاهده است.

به گزارش شبکه اجتهاد، مجلس خبرگان رهبری، از نهادهاى ابتکارى در نظام سیاسى جمهوری اسلامی ایران است که براى اوّلین بار، با تدوین قانون‏اساسى جمهورى اسلامى، در حقوق اساسى مطرح شد. نقش مجلسِ خبرگان هر چند در فعالیت‏هاى خُرد کشور، محسوس نیست، ولى حضور فعّال آن، پشتوانه اطمینان بخشى در جهت صیانتِ نظام است. این مجلس، از بحران خلأ رهبرى در نظام پیش‏گیرى مى‏کند و نگاه هوشمندانه‌اش بر شیوه اداره کشور، سلامت نظام را تأمین مى‏کند. از یک سو بر عدالت، فقاهت، شجاعت و تدبیرِ «رهبرى امروز»، اِشراف دارد و از طرف دیگر هوشیارانه، در اندیشه «رهبرى فردا» است.

از این رو، با نزدیک شدن به آغاز پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، «شبکه اجتهاد» ویژه‌نامه‌ای را در چند بخش تدارک دیده است. آشنایی با ۱۸۳ نماینده ادوار مجلس خبرگان رهبری به صورت جدول یکپارچه، گفتگو و یادداشت پیرامون بررسی فقهی احراز صلاحیت‌ها و مهم‌ترین کتاب، مقالات و پایان‌نامه‌های مرتبط با موضوع خبرگان رهبری در این پرونده ویژه قرار گرفته است.

در بخش اول آشنایی با نمایندگان ادوار مجلس خبرگان رهبری در جدولی یکپارچه، نمایندگان بر اساس استان‌ها و دوره‌ها قابل جستجو است. در این جداول با مشخصات کامل، تحصیلات، اساتید، تألیفات و سوابق اجرایی آن‌ها از اول انقلاب اسلامی تاکنون آشنا می‌شوید. همچنین، تعداد نماینده هر استان، جمعیت سال ۹۰ و نیز شهرهای مهم آن استان مشخص گردیده است.

C

در بخش دیگر، گفتگویی با حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی مدرسی طباطبایی، استاد خارج فقه و اصول حوزه‌ی علمیه قم، در مورد «بررسی فقهی روند احراز صلاحیت‌ها در انتخابات» انجام شده است. وی معتقد است موضوع احراز صلاحیت، بخصوص در اعطای مسئولیت‌های کلیدی، دارای مبنای محکم فقهی است.

«احراز صلاحیت داوطلبان و چند نکته‌‌ی فقهی» عنوان یادداشتی است که در این پرونده منتشر شده است. این نوشتار بدون نظر به علقه‌‌های سیاسی و خاستگاه حزبی نامزدهای رد صلاحیت شده، در پی بررسی فقهی بندی از ماده‌‌ی ۲۸ قانون انتخابات است؛ اینکه آیا رویکرد فقه شیعی برای پی بردن به صلاحیت افراد برای مسئولیت‌های مختلف، تا این اندازه سخت‌گیرانه است یا آنکه راه‌‌های آسان‌‌تری نیز برای این امر وجود دارد که می‌توان با تمسک به آن‌ها، هم انتخابات پرشورتری را رقم زد و هم دامان فقه را از برچسب «متهم انگاشتن افراد» و «لزوم اثبات مسلمانی‌شان برای حاکمیت» مبرّا کرد. در این رابطه، نکاتی قابل توجّه است که در یادداشت می‌خوانید.

بخش‌های دیگر این پرونده به معرفی مهم‌ترین کتاب، مقاله و پایان‌نامه پیرامون خبرگان رهبری پرداخته است و امکان دانلود بخشی از این محتوا، در اختیار علاقه‌مندان و پژوهشگران قرار گرفته است.

برای مشاهده ویژه‌نامه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری (اینجا) کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics