قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / پشت صحنه اقدامات تازه برای برکناری شیخ الازهر
پشت صحنه اقدامات تازه برای برکناری شیخ الازهر

پشت صحنه اقدامات تازه برای برکناری شیخ الازهر

العربی الجدید نوشت: منابعی در دانشگاه الازهر مصر و نزدیک به شیخ احمد طیب گفته‌اند که نوعی تحرکات سازمان یافته به منظور برکناری شیخ احمد طیب از ریاست این مرکز دینی وجود دارد.

به گزارش شبکه اجتهاد، این منابع همچنین گفته‌اند که این تحرکات از طریق درز اطلاعات غلطی درباره وضعیت سلامتی او و ترویج این موضوع صورت‌ می‌گیرد که وضعیت جسمی احمد طیب مانع انجام وظایف محوله به عنوان شیخ الازهر‌ می‌شود.

این منابع به العربی الجدید گفته اند: در پی اظهارات اخیر عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر درباره قضیه مستندسازی طلاق و اشاره مجدد وی به اختلافش با شیخ الازهر و تاکید بر اینکه قانون اجازه مستندسازی طلاق را بدون درگیری با هر موسسه ای(الازهر) به او‌ می‌دهد، روشن است که نوعی گرایش علیه شیخ احمد طیب وجود دارد.

همین منابع افزوده‌اند که از جمله نشانه‌‌های این رویکرد، نادیده گرفتن حضور احمد الطیب در مراسم تشییع جنازه مشیر محمد حسین طنطاوی و صدور دستوراتی به رسانه‌‌ها مبنی بر عدم اشاره به الطیب و یا نشان دادن او در کنار السیسی در این مراسم است.

مستندسازی طلاق به صورت مستقیم و  در قانون جدید احوال شخصیه از سوی دولت به مجلس ارائه شده و قرار است در دوره جدید مجلس این کشور بررسی شود. السیسی پیشتر در سخنانی به اختلاف نظر خود با الطیب درباره این مسئله سخن گفته و عنوان کرده بود:«اوضاع را درک کردم. قانون احوال شخصیه به من به عنوان دولت مصر اجازه‌ می‌دهد که نسبت به مستندسازی طلاق اقدام کنم زیرا حقوق و وظایفی بر آن مترتب‌ می‌شود».

این منابع تصریح کردند: نبردی که بار دیگر بر سر زبان‌‌ها افتاده و دستگاههای وابسته به رئیس جمهوری از لابه لای آن برای کنار زدن الطیب تلاش‌ می‌کنند، در واقع همان نبرد «تجدید گفتمان دینی» است که احمد طیب نسبت به آن موضع سختگیرانه ای دارد و معتقد است که نگرش رسمی طرح شده از سوی نهادهای رژیم این کشور که از حمایت برخی نهادهای دینی وابسته به دولت نیز حمایت‌ می‌شود، به طور کلی با روش اسلام منافات دارد و باعث اهانت به شریعت‌ می‌شود.

شیخ الازهر هیچ گونه همراهی با کنفرانس‌‌ها و گفتمان‌‌های ویژه ایده تجدید گفتمان را که رئیس جمهوری مصر به آن اشاره‌ می‌کند،‌ نمی‌پذیرد.

براساس گفته این منابع، در برابر موضع احمد الطیب که تنها طرف مخالف دیدگاه رئیس جمهوری در این خصوص است و در سایه همراهی همه نهادهای دولتی با خواسته‌‌های السیسی، موضوع برکناری شیخ الازهر مطرح شده است.

این منابع موقعیت شیخ الازهر در حال حاضر خوب توصیف نکرده و با اشاره به اینکه این موضوع دلایل مختلفی دارد، خاطرنشان کرده اند: در مقدمه این دلایل تغییراتی است که اخیرا در اوضاع منطقه بویژه در خصوص همگرایی بین مصر، عربستان، امارات  و بحرین باقطر ایجاد شده است زیرا این موضوع اشتیاق ابوظبی در قبال شورای حکمای مسلمان را که زیر نظر محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی حمایت‌ می‌شود، به عنوان نهادی موازی با اتحادیه جهانی علمای مسلمان که مقر آن در دوحه قرار دارد، تضعیف‌ می‌کند.

منابع یاد شده ادامه دادند: موضوع دیگری که بر قدرت موضع الازهر تاثیر‌ می‌گذارد، کاهش ابزارهای فشار امارات بر رژیم مصر پس از توقف حمایت مالی ابوظبی از این رژیم است.همان فشاری که در گذشته بارها تلاش‌‌ها برای سرنگونی احمد الطیب را متوقف کرده بودو مهمترین آنها تمجید السیسی از اصلاحات قانون اساسی بود که به رئیس جمهوری اجازه‌ می‌داد، شیخ الازهر را برکنار کند.

منابع مصری خاطرنشان کردند: در برابر متن قانون اساسی فعلی که الطیب را از برکناری توسط سیسی مصون‌ می‌دارد، به نظر‌ می‌رسد کسانی هستند که مسئله «وضعیت جسمی » او را به سیسی یادآوری کرده اندو اکنون در سطوح روشنی نسبت به آن ترویج‌ می‌شود تا مقدمه ای برای وادار کردن احمد الطیب به استعفا و یا بازنشستگی او به دلایل جسمی باشد.

با این حال یک منبع دیگر در داخل الازهر گفته است که احمد الطیب به خوبی از تلاش‌‌ها باری فشار بر او جهت کناره گیری واقف است و به خوبی قدرت این مرکز و پست خود را‌ می‌داند به همین دلیل هرگز کناره گیری نخواهد کرد. در همین راستا محمد طیب برادر شیخ الازهر شایعات مرتبط با سلامتی شیخ الازهر را تکذیب کرده و گفته است که حالش خوب است و ما به شایعات مرتبط با حال او عادت داریم.

منبع: شفقنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics