قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / کتاب «قواعد فقه» منتشر شد
کتاب «قواعد فقه» منتشر شد

تازه‌های نشر؛

کتاب «قواعد فقه» منتشر شد

کتاب قواعد فقه (مختصر هفتاد و هفت قاعده فقهی حقوقی با تطبیق بر قوانین)‌ به قلم حمید بهرامی احمدی منتشر شد.  

به گزارش شبکه اجتهاد، از جمله موضوعات مهم روش در حوزه فقه و بویژه روش منطقی استدلال فقهی، پرداختن به قواعد فقهیه است که به همت فقها و بزرگان اندیشه فقهی، رونق بسیار یافته است؛ به گونه‌ای که امروزه بابا مستقل و کاربردی با عنوان قواعد فقهیه وجود دارد که از سوی اندیشه‌گران و تحلیل‌گران در دیگر حوزه‌های  مطالعاتی نیز موزد توجه است.

کتاب قواعد فقه (مختصر هفتاد و هفت قاعده فقهی حقوقی با تطبیق بر قوانین)‌ به قلم حمید بهرامی احمدی، سعی دارد ضمن معرفی مختصر و کاربردی قواعد فقهی که مخاطبان خاص خود را در میان دانشجویان و محققان دارد، بتواند زمینه مناسبی برای پرداختن روش‌شناختی و عملیاتی به قواعد فقه را بیش از پیش فراهم سازد.

بر همین اساس در جلد اول کتاب سعی شده است تا بررسی اجمالی و در حد ضرورت در تعداد بیشتری از قواعد فقهی ـ حقوقی صورت گیرد تا دانش‌پژوهانی که در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد حقوق،‌ تحصیل می‌کنند و یا به نحوی از انحاء با مباحث حقوقی سر و کار دارند اطلاعات بیشتری را از قواعد فقه و حقوق کسب نمایند.

در جلد دوم آن که مخصوص دوره دکتراست در بعضی از قواعد فقه که کاربرد گسترده‌تری دارند مطالعه بیشتری صورت می‌گیرد.

در کتاب فوق مؤلف ابتدا در مورد تقسیم‌بندی روایات و میزان اعتبار آنها بحث می‌کند. سپس در مورد قاعده فقهی، مسئله فقهی و مسئله اصولی بحث و انواع حکم از جمله حکم عقلی، شرعی، ارشادی، مولوی، تأسیسی، امضائی، تکلیفی، وضعی را مورد بررسی قرار داده و در ادامه اماره و اصل را مورد بررسی قرار می‌دهد و در نهایت در پایان مقدمه کتاب؛ تاریخچه تدوین قواعد فقه را شرح می‌دهد.

پس از مقدمه، نویسنده به بررسی مختصر هفتاد و هفت قاعده فقهی حقوقی با تطبیق بر قوانین می‌پردازد. از جمله برخی از این قواعد می‌توان به قاعده‌های احسان، استبمان، اتلاف، اسقاط حق، اشتراک، اقدام، اقرار، الزام، تحجیر، تبعیت نماء از اصل، السوق، الصحه، العدل و الانصاف، الفراش، القرعه و لاضرر، لاضمان علی المستعیر، اللزوم، لوث و قسامه، المومنون عند شروطهم، من احیا ارضاً فهی له، نفی سبیل، نقض غرض، نفی العسر و الحرج، … اشاره نمود. مؤلف در معرفی و بررسی این هفتاد و هفت قاعده فقهی حقوقی به آیات قرآن، سیره پیامبر (ص)، روایات معصومین، اتفاق‌نظر یا اجماع فقها، بناء عقلا، سیره و روش مسلمین، استناد کرده است.

علاقمندان می‌توانند جهت تهیه این کتاب به فروشگاه انتشارات دانشگاه واقع در جنب درب ورودی دانشگاه امام صادق(ع) مراجعه کنند.

کتاب قواعد فقه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics