قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / از تشکیل «هیأت اندیشه‌ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی» تا سلسله نشست‌های «اقتصادنا» در مشهد
از تشکیل «هیأت اندیشه‌ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی» تا سلسله نشست‌های «اقتصادنا» در مشهد

از تشکیل «هیأت اندیشه‌ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی» تا سلسله نشست‌های «اقتصادنا» در مشهد

از سوی «هیأت اندیشه‌ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی» حوزه علمیه خراسان، سلسله نشست‌های «اقتصادنا» تا پایان سال جاری با حضور صاحب‌نظران و متخصصان عرصه اقتصاد اسلامی برگزار می‌گردد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، حجت‌الاسلام علی نعمتی، پژوهشگر اقتصاد اسلامی و عضو «هیأت اندیشه‌ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی» در گفتگو با اجتهاد، از تشکیل این هیئت در ساختار حوزه علمیه خراسان خبر داد و گفت: «هیأت اندیشه‌ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی»  با هدف نشان دادن ظرفیت‌های حوزه در طرح اندیشه‌های نو در سه محور «اقتصاد اسلامی»، «الگوی پیشرفت اسلامی» و «اقتصاد مقاومتی» و تلاش برای پاسخگویی به دشواری‌های فقهی نظام اسلامی در این ساحت‌ها، تشکیل شده است.

عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم، با بیان اینکه متأسفانه عرصه مباحثات و پژوهش‌های فقهی- اقتصادی در حوزه علمیه خراسان و دیگر فضاهای حوزوی- دانشگاهی شهر مشهد به شدت خالی است، شکل‌گیری این مجموعه نوپا را از ضرورت‌های پیاده کردن منویات مقام معظم رهبری در باب پرداختن حوزه به موضوعات مورد نیاز نظام و پیشبرد الگوی پیشرفت اسلامی دانست.

دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی(ره) هدف این هیأت را در وهله اول پژوهش در ساحت فقه الاقتصاد و اقتصاد اسلامی دانست و در کنار آن از گفتمان سازی در این موضوع بواسطه تشکیل نشست‌های علمی عمومی و تخصصی به عنوان دیگر وظیفه این هیأت یاد کرد.

نعمتی به دیگر برنامه‌های این مجموعه چون بُعد آموزش در عرصه اقتصاد اسلامی در حوزه علمیه اشاره کرد و گفت: این هیأت در اولین گام از تلاش‌های خود در عمر کمتر از دو ماهه خویش اقدام به طراحی دوره تخصصی پیوسته «فقه و اقتصاد» برای طلاب سطح دو و سه کرده است که این طرح در حال طی کردن فرایند بررسی و تصویب در مراجع ذیربط است.

نشست «رابطه وجوهات شرعی و مالیات‌های حکومتی»

وی همچنین از برگزاری «سلسله نشست‌های اقتصادنا» که دور اول آن تا پایان سال جاری توسط هیأت اندیشه‌ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی حوزه برنامه‌ریزی شده است، خبر داد و گفت: اولین نشست آن پنج‌شنبه گذشته با ارائه دکتر مهدی موحدی بکنظر، پژوهشگر طراحی نهادها و سازوکارهای اقتصادی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع) و مدرس این دانشگاه، با عنوان «رابطه وجوهات شرعی و مالیات‌های حکومتی» برگزار شد.

نشست «درآمدی بر فقه پول و بانک»

عضو «هیأت اندیشه‌ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی» همچین از برگزاری دومین نشست با موضوع «درآمدی بر فقه پول و بانک» با ارائه  حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسین‌زاده بحرینی عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه فردوسی و رئیس کمیته پولی، مالی و بانکی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خبر داد و اظهار کرد: قرار است ایشان به تبیین ابعاد فقهی مسائل پولی و بانکی با توجه به تجربه قانون‌گذاری بانکداری بدون ربا در ایران خواهد بپردازند.

قابل ذکر است، نشست یادشده، صبح پنجشنبه ۲۷ مهرماه ساعت ۱۱ به میزبانی مدرسه فقاهت در سالن همایش مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics