قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / از «کسب درآمد از سایت​های کلیکی» تا «تعویض طلای کهنه با طلای نو»
استفتائات جدید از رهبر انقلاب

استفتائات جدید آبان ماه؛

از «کسب درآمد از سایت​های کلیکی» تا «تعویض طلای کهنه با طلای نو»

جدیدترین استفتائات در آبان‌ماه ۹۸ مطابق با فتوای حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در عبادات و مسائل مستحدثه منتشر شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، متن سؤال و جواب این ۱۱ استفتاء در آبان‌ماه ۹۸ به نقل از دفتر مقام معظم رهبری به شرح زیر است:

اتصال جماعت از طریق کسی که نمازش باطل است

سؤال۱: اگر بعد از نماز جماعت معلوم شود، فردی بنا به دلایل مختلف نمازش صحیح نبوده است، آیا باعث صدمه به نماز سایرین‌ می‌زند؟

جواب: اگر هنگام نماز، یقین به بطلان نماز او نداشته‌اند یا از طریق دیگران اتصال صفوف جماعت بر قرار بوده است، نماز سایرین اشکال ندارد.

انجام اعمال عبادی با غسل اشتباه

سؤال۲: شخصی مدتها برای غسل، تمام سر و بدن را زیر دوش – بدون مراعات ترتیب – می​شسته، حال نسبت به نماز و روزه‌های گذشته چه تکلیفی دارد؟

جواب: غسل به شکل مذکور صحیح نبوده و باید نمازهایی که با چنین غسلی خوانده شده، قضا کند، ولی روزه‌ها، با فرض این که معتقد به صحت غسل به صورت مذکور بوده، صحیح است.

مقدار مسح پا

سؤال۳: برای وضو مسح پا را تا برآمدگی پا‌ می‌کشیدم و اخیرا متوجه شدم باید تا مفصل بکشم، آیا نمازهایی که مسح را تا برآمدگی پا می‌کشیدم باطل بوده؟

جواب: نسبت به نمازهای گذشته تکلیفی ندارید، ولی از این پس مسح پا را تا مفصل بکشید.

ارتباط با خویشاوندان

سؤال۴: آیا صله رحم، با خویشاوندانی که دیدن آنها موجب آزار و اذیت روحی‌ می‌شود و باعث فراهم شدن بستر تهمت، غیبت و هتک حرمت‌ می‌شود، واجب است؟

جواب: قطع رحم با خویشان نسبی جایز نیست، اما صله رحم فقط با مراوده حضوری و رفت و آمد نیست و با احوال پرسی و پیغام فرستادن از طریق تلفن یا نامه هم محقق‌ می‌شود.

ازدواج پسر بدون رضایت والدین

سؤال۵: اگر من از دختری خواستگاری کنم و خانواده دختر با ازدواج ما موافقت کنند ولی خانواده من مخالف باشند، از نظر شرعی اشکال دارد؟

جواب: به طور کلّی ازدواج مرد بالغ مشروط به رضایت پدر و مادرش نیست، ولی سعی کنید در این امر مهم با والدین خود که هم خیرخواه و هم دارای تجربه هستند مشورت کنید و حتی الامکان نظر آنان را جلب کنید.

سجده واجب قرآن

سؤال۶: برای سجده‌های واجب قرآن حتما باید بر مهر و یا چیزهایی که سجده بر آن صحیح است صورت گیرد و یا این که برقالی هم‌ می‌شود سجده واجب قرآن را انجام داد؟

جواب: در سجده واجب قرآن، باید پیشانی بر چیزهایی گذاشته شود که در نماز‌ می‌توان بر آنها سجده کرد، ولی دیگر شرایط سجده‌ نماز مانند رو به قبله بودن، با وضو بودن و امثال آن لازم نیست؛ همچنین در این سجده ذکر گفتن واجب نیست، ولی مستحب است، و بهتر است این ذکر گفته شود: «لااله الّا الله حقاً حقاً، لااله الّا الله ایماناً وتصدیقاً، لااله الّا الله عبودیّتاً ورقّاً، سجدتُ لک یا ربّ تعبّداً و رِقّاً، لامستنکفاً ولامُستکبراً، بل أنا عبدٌ ذلیلٌ ضعیفٌ خائفٌ مستجیرٌ.»

تعویض طلای کهنه با طلای نو

سؤال۷: آیا تعویض طلای کارکرده با طلای نو اشکال دارد؟

جواب: اگر وزن دو طلا مساوی باشد یا در صورت تفاوت در وزن، مبلغی یا چیزی به طلایی که وزن کمتر دارد اضافه شود، اشکال ندارد، اما در صورت تساوی در وزن، اضافه کردن مبلغ به هیچ کدام جایز نیست، در هر حال بهتر است هر کدام را در بیعی جداگانه معامله کنند، یعنی ـ مثلا ـ ابتدا طلای کهنه را بخرد، سپس طلای نو را بفروشد، یا بر عکس.

کسب درآمد از سایت​های کلیکی

سؤال ۸: بنده در یکی از سایتهای کلیکی مقدار دو میلیون تومان سرمایه گذاری کرده ام و آن سایت هم مبلغ ۲۸۰ هزار تومان سود خالص هر ماه به بنده میدهد و طرز کارش این طور است که بنده چهار یا پنج تا تبلیغ کلیکی مشاهده‌ می‌کنم که به مدت تقریباً ۳۰ ثانیه‌ می‌باشد و بنده مقداری زیرمجموعه اجاره ای خریداری کردم در همون سایت، که همشون به صورت ربات هستند و آنها هم سود و هم سرمایه را هر شب وارد حساب من‌ می‌کند یعنی هر شب ساعت ۲۴ مقدار ۷۹ هزار تومان به حسابم واریز میشود که در ماه حساب کنم‌ می‌شود ۲۸۰۰۰۰ تومان سود یا هر روز ۹ هزار و ۵۰۰ تومان سود، آیا این این کار جایز است یا خیر؟

جواب: این کار که مبتنی بر امور غیر واقعی، فریب و اغراء به جهل است، جایز نیست.

استبراء

سؤال۹: آیا بعد از ادرار، استبراء واجب است و چه خاصیتی دارد؟

جواب: استبراء عملی مستحب است که مردها بعد از ادرار انجام‌ می‌دهند. استبراء دارای اقسامی است که روش‌های آن در رساله‌های عملیه ذکر شده است. فایده استبراء این است که اگر بعد از بول رطوبتی خارج شود که معلوم نیست بول است یا نه، در صورت استبراء، رطوبت مذکور پاک محسوب‌ می‌شود.

پوشش زن در حال نماز

سؤال۱۰: پوشش زن در حال نماز چگونه باید باشد؟ اگر نامحرم نباشد، باز هم پوشش کامل لازم است؟

جواب: زن در حال نماز ـ جز گردی صورت و دستها تا مچ ـ تمام بدن را باید بپوشاند، اما در صورتی که نامحرم حضور نداشته باشد، پوشاندن پاها تا مچ واجب نیست.

نجس شدن بدن هنگام نماز

سؤال۱۱: اگر هنگام نماز دچار خون دماغ شویم، نماز باطل است؟

جواب: اگر خون داخل بینی باشد و به بیرون سرایت نکند، اشکال ندارد وگرنه، در صورتی که برطرف کردن نجاست از بدن بدون انجام عملی‌که منافات با نماز دارد ممکن باشد، باید پس از تطهیر بدن، نماز تکمیل شود و اگر بر طرف کردن نجاست با حفظ حالت نماز امکان ندارد و وقت هم وسعت دارد، واجب است نماز قطع شود و با بدن پاک نماز خوانده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics