قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / از «کسب درآمد از طریق سبدگردانی» تا «بازدید از سایت‌های کلیکی و زیرمجموعه سازی»
استفتائات جدید از رهبر انقلاب

استفتائات آذر‌ماه؛

از «کسب درآمد از طریق سبدگردانی» تا «بازدید از سایت‌های کلیکی و زیرمجموعه سازی»

حکم برگزاری مسابقات اینترنتی، شستن به روش بخارشوی، کسب درآمد از طریق سبدگردانی و بازدید از سایت‌های کلیکی و زیرمجموعه سازی؛ برخی از استفتائاتی است که در آذر‌ماه به آن پاسخ داده شده است.

به گزارش شبکه اجتهاد، جدیدترین استفتائات (آذر ۹۹) حضرت آیت‌الله خامنه‌ای منتشر شد. متن سؤال و جواب ۱۳ استفتاء در موضوعات معاملات، عبادات و مسائل مستحدثه به نقل از دفتر مقام معظم رهبری به شرح زیر است:

خرید و فروش سهام در بورس ایران و خارج از کشور

سؤال۱: خرید و فروش سهام در بورس جمهوری اسلامی ایران یا خارج از کشور چه حکمی دارد؟

جواب: به طور کلی فعالیت در بورس جمهوری اسلامی ایران با رعایت قوانین مربوطه، اشکال ندارد و در بورس‌های خارج از ایران، اگر با رعایت مقررات مربوطه و طبق موازین شرعی باشد (مثلاً ربوی نباشد، سهام شرکت‌های دارای فعالیت حرام، مانند شراب و خوک نباشد)، اشکال ندارد.

برگزاری مسابقات اینترنتی

سؤال۲: بازی‌هایی اینترنتی راه اندازی شده که برای ورود به بازی باید مبلغی پرداخت شود و اگر برنده شدید جایزه به شما تعلق می‌گیرد، آیا چنین بازی‌هایی حکم قمار دارد؟

جواب: اگر برگزارکنندۀ مسابقه مبلغی از شرکت‌کنندگان به عنوان حق الزحمه و شرط شرکت در مسابقه برای خودش دریافت کند و بعد از مالکیت، با مال خود جایزه پرداخت کند، اشکال ندارد.

شستن به روش بخارشوی

سؤال۳: آیا شستن به روش بخارشوی نجاست را از بین می‌برد؟

جواب: برای تطهیر چیز نجس باید پس از برطرف کردن عین نجاست، دوبار با آب قلیل یا یک بار با آب کر شسته شود و بخارشویی، نجاست را تطهیر نمی‌کند.

نماز در محل تحصیل

سؤال۴: آیا محل تحصیل دانشجویی که در خوابگاه می‌باشد، به صورتی که پنج روز در هفته در محل تحصیل زندگی می‌کند، حکم وطن را دارد؟

جواب: محل تحصیل یا زندگی موقت، وطن نیست، البته اگر بنا دارد حداقل یک سال به طوری اقامت داشته باشد که عرفا مسافر محسوب نشود، بدون نیاز به قصد اقامت ده روزه، نماز تمام است.

خمس سهام

سؤال۵: اگر با درآمد بین سال در بورس، سهام خرید و فروش کنیم، آیا به آن خمس تعلق می‌گیرد؟

جواب: در فرض سؤال سر سال خمسی باید قیمت روز سهام در بورس، محاسبه شده و خمس آن پرداخت شود.

صله رحم با افراد نامحرم فامیل

سؤال۶: با توجه به اهمیت صله رحم در اسلام، نسبت به خویشان نامحرم مانند پسر عمو و دختر عمو، چگونه می‌توان به این فریضه دینی عمل کرد؟

جواب: اگر خویشان نسبی با هم قطع رابطه نکنند و احیانا با مراعات ضوابط شرعی از حال یکدیگر با خبر شوند و به خصوص در مشکلات به یاری یکدیگر بشتابند، به وظیفه صله رحم عمل کرده‌اند؛ برای انجام صله رحم، الزاما رفت و آمد و ارتباط مستقیم شرط نیست.

حدود اطاعت از والدین

سؤال۷: اطاعت از پدر و مادر در چه حدی لازم است؟

جواب: اگر امر پدر و مادر نسبت به کاری باشد که از نظر شرعی ممنوع نیست، سزاوار است امر ایشان اطاعت شود مگر اینکه اطاعت نکردن موجب اذیت قابل توجه آنها شود که در این صورت نباید با امر آنها مخالفت شود.

هزینه تحصیل فرزند

سؤال۸: آیا هزینۀ تحصیل فرزند واجب النفقه، بر عهدۀ پدر است؟

جواب: اگر فرزند توانایی مالی ندارد، در حدّی که عرفا از نیازهای لازم زندگی محسوب می‌شود، مانند تحصیلات مقدماتی، بر عهدۀ پدر است.

کسب درآمد از طریق سبدگردانی

سؤال۹: اگر فردی که در معاملات بورس اوراق بهادار تخصص ندارد، سرمایه اش را در اختیار اینجانب قرار دهد که برای او سهام شرکت‌های بورسی را خرید و فروش کنم و مقداری از سود حاصل از معاملات را به او بدهم؛ آیا درآمد حاصل از این نوع معاملات که اصطلاحاً به آن سبدگردانی گفته می‌شود، اشکال دارد؟

جواب: اگر صاحب سرمایه به شما وکالت دهد با سرمایه اش در معاملات بورس درآمد کسب کنید و مقدار مشخصی از سود را به او و بقیه را بابت حق الزحمۀ خود بردارید، اشکال ندارد، البته اگر قانونی در این مورد وجود دارد، باید رعایت شود.

میزان نفقه

سؤال ۱۰:

۱) نفقۀ زن که بر شوهر واجب است، چه مقدار است؟

۲) آیا نفقه‌‌ای که زن از شوهر دریافت می‌کند، در صورتی که تا پایان سال خمسی باقی بماند، خمس دارد؟

جواب:

۱) نفقۀ واجب زن عبارت است از هر آنچه زن به طور متعارف به آن احتیاج دارد، مانند غذا و وسایل مورد نیاز آن، لباس، مسکن، هزینۀ درمان بیماری‌های متعارف و نظافت و … به مقدار و کیفیتی که برای امثال او متعارف است.

۲) نفقه خمس ندارد، هر چند احتیاط مستحب است که اگر از مخارج سال زیاد بیاید، خمس آن پرداخت شود.

استخاره برای ازدواج

سؤال۱۱: برخی والدین پیش از خواستگاری استخاره می‌کنند و بر اساس آن عمل می‌کنند، آیا در این موارد استخاره لازم است؟

جواب: به طور کلی استخاره برای رفع حیرت و تردید در انجام کارهای مباح است، اعم از اینکه تردید در اصل عمل باشد یا در خصوصیات آن، بنابر این اگر در کار خیر، حیرت وجود ندارد، استخاره لازم نیست، توجه داشته باشید عمل به استخاره شرعا واجب نیست، ولی بهتر است بر خلاف آن عمل نشود.

بازدید از سایت‌های کلیکی و زیرمجموعه سازی

سؤال۱۲: برخی از سایت‌های ایرانی و خارجی هستند که درون سایت خود تبلیغاتی قرار می‌دهند که اگر از آن تبلیغات دیدن کنیم و بر روی آنها کلیک کنیم به ازای هر کلیک مبلغی (ناچیز) به ما پرداخت می‌کنند؛ و اگر در این سایتها افرادی را زیر مجموعه خود قرار دهیم به ازای بازدید و کلیک آنها از سایت نیز مبلغی به حساب ما واریز می‌شود. آیا این پول حلال است؟

جواب: اگر خلاف قوانین و مقررات نباشد و بازدید از سایت‌های تبلیغاتی، موجب ترویج فساد از قبیل نشر اکاذیب و ارائه مطالب باطل نباشد، بازدید از سایت‌ها و دریافت مبلغ مذکور اشکال ندارد.

مس آیات قرآن در تلفن همراه

سؤال۱۳: آیا لمس صفحه متن قرآن که بر روی گوشی نصب شده برای کسی که وضو ندارد و یا زنی که در عادت ماهانه است، جایز است؟

جواب: در فرض سؤال که در واقع شیشه موبایل، لمس می‌شود نه آیات قرآن، اشکال ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics