قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / استناد در روش شناخت رجال اسناد
استناد در روش شناخت رجال اسناد

تازه‌های نشر؛

استناد در روش شناخت رجال اسناد

جلد اول کتاب «استناد در روش شناخت رجال اسناد» با بهره‌گیری از تحقیقات بدیع آیت‌الله شبیری زنجانی و تحت اشراف استاد سیدمحمدجواد شبیری تهیه و تدوین و از سوی مرکز فقهی امام محمدباقر (ع) به رشته تحریر درآمده و از سوی مرکز تدوین متون و منابع درسی حوزه‌های علمیه به عنوان متن درسی معرفی شده است.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، علم رجال از مهمترین علوم اسلامی است که دانش‌های بسیاری مانند فقه و کلام و تفسیر روایی به آن نیازی ویژه دارند؛ به گونه‌ای که افتای دینی و نظریه پردازی محققانه در این دانش‌ها، بدون تسلط بر این علم و بهره‌گیری از آن صحیح نیست.

دانش‌های «رجال» و «درایه» در دهه‌های اخیر، رونق فزونتری یافته‌اند؛ اما باز تدوین کتابی جامع‌تر و با روشی کاربردی‌تر برای آموزش علمی و روان این دانش‌ها به طلاب و دانشجویان بایسته به نظر می‌رسید. با وجود پیشرفت شگرفت در مباحث علم رجال، اما پراکندگی در آثار علمی این علم مشاهده می‌شد، به گونه‌ای که دانش‌پژوه ناگزیر بود برای هر کدام از مباحث منبع‌شناسی علم رجال، آشنایی با ساختار روایات در کتاب‌های حدیثی، نحوه توثیق و تضعیف راویان، تمییز مشترکات و توحید مختلفات، تحریف‌زدایی از سند، به کتاب‌های مختلف رجوع کند و نمی‌توانستند به آسانی و تنها با مراجعه به یک کتاب، این مباحث را فرا گیرند.

در سالیان اخیر، این نیاز به شدت احساس می‌شد که علم رجال باید از پراکندگی در‌آمده و وارد مرحله سازمان‌دهی و نظام‌مندی شود؛ در این راستا، استاد سید محمدجواد شبیری، با بهره‌گیری از تراث علمی والد مکرم حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی در علم رجال، و همچنین با تحقیق و تعمیق، کوشیده است در دروس رجال و همچنین کتاب اصول الرجال، به این مهم بپردازد.

کتاب «استناد در روش شناخت رجال اسناد» که بیشتر مطالب آن بر پایه مبانی فقیه محقق، آیت‌الله سیدموسی شبیری زنجانی است، با کوشش محققان مرکز فقهی امام محمدباقر (ع) تحقیق و تدوین و با اشراف استاد سید محمدجواد شبیری به بازار نشر راه یافته است.

دانش‌پژوهان در این اثر با منابع اولیه علم رجال ساختار روایات و اسانید کتب اربعه و وسائل الشیعه، شیوه عادی سازی اسناد ویژه مهارت‌های تحریف زدایی و تمییز مشترکات و توحید مختلفات حجیّت توصیفات رجالیان توثیقات خاص و عام و فرقه‌ها و مذاهب مهم آشنا می‌شوند و توانایی لازم برای تبیین و ارزیابی اسناد روایات را به دست می‌آورند.

به اذعان استاد شبیری رجال یک فن کاربردی است و مدل کار آن با علم اصول متفاوت است. باید قواعد و اصولی برای کمک به دانش پژوهان تدوین می‌شد. رابطه قواعد رجال با علم رجال، باید مانند رابطه اصول فقه با علم فقه باشد. این کتاب در نوع خودش اولین کتابی است که تدوین می‌شود و شیوه استنباط آیت‌الله والد در آن محور قرار گرفته است. جلد دوم نیز در حال تدوین است و برخی از مباحث جلد اول در جلد دوم به صورت عمیق‌تر مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

یادآوری می‌شود، چاپ اول کتاب «استناد در روش شناخت رجال اسناد» با اشراف استاد سیدمحمدجواد شبیری در ۵۴۱ صفحه توسط انتشارات مرکز فقهی امام محمد باقر (ع) به قیمت ۳۰۰ هزار تومان چاپ و منتشر شده است. علاقه‌مندان برای تهیه اثر با تخفیف ویژه می‌توانند اینجا کلیک کنند.

کلیک کنید: گزارش اجتهاد از آئین رونمایی از کتاب «استناد در روش شناخت رجال اسناد»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics