قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / انتشار درسنامه «فقه تطبیقی استدلالی؛ دیه و قصاص زنان»
رساله طهارت یا نجاست کفّارِ غیر اهل کتاب

انتشار درسنامه «فقه تطبیقی استدلالی؛ دیه و قصاص زنان»

این اثر با هدف تهیه یک متن آموزشی برای دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری رشته‌های حقوق، فقه و مبانی حقوق، فقه و حقوق اسلامی، فقه مقارن و مطالعات زنان تدوین شده است.

شبکه اجتهاد: در فقه جزایی امامیه و به تبع آن در قانون مجازات اسلامى، در برخى زمینه‏‌ها مقررات متفاوتى براى زنان و مردان پیش‏بینى شده است. اگر چه این مقررات متفاوت، در مواردى به لحاظ شرایط جسمى زنان وضع شده و مناسب‌تر به حال آنان است، ولی در مجموع این تفاوت‌ها این توهم را پیش آورده که در فقه و قانون منافع مردان بیشتر رعایت شده ‏است. قطعاً بررسى مبانى فقهى همه این تفاوت‌ها و تبیین فلسفه و حکمت آنها نیازمند پژوهش‌های متعدد است و در یک پژوهش نمى‏گنجد. از این رو، در این اثر دو مورد از مهم‌ترین و بحث‌برانگیزترین مصادیق تفاوت احکام زن و مرد در حقوق جزاى اسلام؛ یعنى تفاوت در کیفیت استیفاى حق قصاص و تفاوت در میزان دیه، انتخاب و مبانى فقهى آنها به صورت تطبیقی بررسى و تجزیه و تحلیل شده است.

این کتاب، شامل یک ضمیمه و دو بخش است. در ضمیمه این اثر که با عنوان «درآمدی بر فقه تطبیقی» ارائه شده برای آشنایی دانش‌پژوهان با این رویکرد فقهی، مهم‌ترین مباحث مرتبط با این موضوع به اختصار بیان شده است.

در بخش نخست به بررسی دیدگاه فقهای مذاهب اسلامی در زمینه قصاص و دیه زنان پرداخته شده و مبانی فقهی آنها در این زمینه نقد و بررسی شده است و بخش دوم هم به بررسی حکمت و فلسفه تفاوت قصاص و دیه زن و مرد اختصاص یافته است.

گفتنی است، این اثر با هدف تهیه یک متن آموزشی برای دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری رشته‌های حقوق، فقه و مبانی حقوق، فقه و حقوق اسلامی، فقه مقارن و مطالعات زنان تدوین شده است.

بنابر گزارش ایسنا، درسنامه «فقه تطبیقی استدلالی: دیه و قصاص زنان» به تألبف ابراهیم شفیعی سروستانی با قیمت ۱۷هزار تومان از سوی مجمع علمی و فرهنگی مجد منتشر شده است.

Image result for ‫فقه تطبیقی استدلالی: دیه و قصاص زنان‬‎

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics