قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / انتشار دو کتاب جدید در حوزه «فقه خانواده»
دو کتاب جدید در حوزه «فقه خانواده»

تازه‌های نشر؛

انتشار دو کتاب جدید در حوزه «فقه خانواده»

کتاب «قواعد فقه حاکم بر خانواده» و کتاب«فقه خانواده (نکاح)» از مجموعه آثار گروه حقوق و فقه اجتماعی پژوهشکده علوم اسلامی توسط انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه روانه بازار کتاب شد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، کتاب «قواعد فقه حاکم بر خانواده» اثر دکتر سیده ‌زهرا موسوی و دکتر زهرا فهرستی در ۲۸۰ صفحه از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه چاپ و منتشر شده است.

مجموعه‌ قواعد فقه ناظر به خانواده در اثر حاضر می‌تواند درک روشنی از سیاست‌های کلان اسلام و قانونگذار ایرانی در حوزه حقوق و تکالیف خانوادگی را پیش ‌روی دست‌اندرکاران امر قرار دهد. از کنار هم قرار دادن این مجموعه به‌دست می‌آید که شارع مقدس، اهدافی مانند تحکیم بنیان خانواده، تعالی و تکامل افراد خانواده، ارضای درست نیازها در جنبه‌های مختلف مالی، عاطفی، معنوی و… تنظیم عادلانه تکالیف و ایجاد توازن منطقی بین تکالیف و حقوق را دنبال می‌کند.

کتاب حاضر مهم‌ترین قواعد فقهی حاکم بر حقوق خانواده را (که احکام اولیه را نیز تحت الشعاع خود قرار می‌دهد) در دو دسته معهوده و غیر معهوده  معرفی کرده است. نسبت به قواعد معهوده، نگاه ویژه‌ای داشته و قواعد غیرمعهوده را برای اولین باربه‌عنوان یک قاعده فقهی معرفی کرده و کارکردهای هریک را در حوزه خانواده بیان و به نقد و تحلیل مصادیق چالشی پرداخته است.

فقه خانواده (نکاح)

تألیفات فقهی و مواد قانونی، ضمن بیان احکام و آثار نکاح، تلاش کرده‌اند الگوهایی منطبق با شریعت ترسیم کنند که متناسب با نیازهای طبیعی بشر باشد.

امروزه با تغییرات شگرفی که در روابط خانوادگی صورت گرفته، همچنین ورود زنان به صحنه‌های اجتماعی و دسترسی آنان به سبک زندگی غربی باعث شده تا انتقاداتی متوجه برخی قوانین و احکام فقهی شود. همه اینها مطالعه مجدد و بازنگری در وضع قوانین و نظرات فقهی متناسب با واقعیات را ایجاب می‌کند.

کتاب «فقه خانواده «نکاح» ترجمه و تبیین کتاب «فقه الامام الصادق (ع)» در ۳۰۰ صفحه از سوی دکتر زهرا فهرستی به تازگی به بازار نشر راه یافته است.

اثر حاضر با درک این ضرورت، کتاب «فقه الامام جعفر الصادق(ع)» به قلم استاد محمدجواد مغنیه از فقهای معاصر را که متنی موجز و امروزی دارد، به‌عنوان جایگزین متون قدیمی‌تر محور کار خود قرار داده است.

افزون بر این، مباحثی چالش‌برانگیز  مانند فرزندخواندگی، تعدد زوجات، ازدواج موقت و… نیز به بوته نقد و تحلیل گذاشته شده و نظرات مختلف همراه با ذکر دلایل بیان شده است.

لازم به ذکر است، از زهرا فهرستی اثر دیگری با عنوان «فقه خانواده؛ طلاق»، تلخیص و توضیح ک‍ت‍اب‌ «ف‍ق‍ه‌ الام‍ام‌ ج‍ع‍ف‍رال‍ص‍ادق‌(ع‌)» تالیف استاد محمدجواد مغنیه در ۲۰۰ صفحه به نگارش درآمده است که در روزهای آتی عرضه و در دسترس مخاطبان قرار خواهد گرفت.

علاقه‌مندان برای تهیه آثار فوق می‌توانند به انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه یا به نمایندگی‌های آن در قم به آدرس: بلوار معلم، مجمتع ناشران، طبقه همکف، واحد ۲۷، فروشگاه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، تلفن: ۶ – ۳۷۸۴۲۶۳۵ – ۰۲۵ یا طبقه همک، واحد ۴، پخش کتاب سروش، تلفن: ۳۷۷۴۷۸۹۰ و ۳۷۷۴۷۸۲۸ و یا در تهران به آدرس خیابان انقلاب، بین وصال و قدس، کوچه اسکو، پلاک ۶ تلفن: ۶۶۴۰۲۶۰۰-۰۲۱ مراجعه نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics