قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / انتقاد آیت‌الله‌ شبیری از روند متن شناسی در برخی از مراکز علمی/ متن شناس باید اهل فحص و دارای وثاقت باشد
تقوای شیخ انصاری در بیان اشکالات علمی

در دیدار با با اعضای هیئت مدیره‌ بنیاد پژوهش‌های اسلامی مطرح شد؛

انتقاد آیت‌الله‌ شبیری از روند متن شناسی در برخی از مراکز علمی/ متن شناس باید اهل فحص و دارای وثاقت باشد

حضرت ‌‌‌آیت‌الله شبیری زنجانی با ابراز تأسف از بی‌توجهی به برخی از آثار بزرگان و علمای جهان اسلام اظهارداشت: وقتی به کتاب «الذریعه» مراجعه می‌کنیم می‌بینیم کتاب‌های زیادی وجود دارد که هنوز چاپ نشده است. این کتاب‌ها «حیف» است. نمی‌دانم چرا چاپ نمی‌شود.

به گزارش شبکه اجتهاد، حضرت ‌‌‌آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی در دیدار با اعضای هیئت مدیره‌ی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی به انجام متن شناسی توسط برخی از دانشجویان و یا طلاب غیر متخصص انتقاد کرد و گفت: کسی که می‌خواهد متن‌شناسی کند باید به اخبار و احادیث احاطه و مبنای علمی داشته باشد.

معظم له خاطرنشان کرد: در تاریخ شیعه افرادی مانند مرحوم علامه مجلسی که به فقه و علوم مختلف مرتبط با استنباط و احادیث تسلّط داشتند، به سبک شناسی می‌پرداختند. این کار، سنگین است. کسی که متن شناسی می‌کند باید اهل فحص و دارای وثاقت باشند. اگر قرار است کسی برای این کار انتخاب شود یا باید سابقه طلبگی خوب داشته باشد، یا طلبه‌ی با استعدادی باشد.

ایشان افزود: وقتی که متن‌ها را به دست افراد غیر خبره می‌دهیم یا دچار افراط می‌شوند و یا دچار تفریط. سریع هم نظریه پردازی می‌کنند و روی احادیث خط می‌کشند.

تفسیر ارزشمند ابوالفتوح از مظلومیت خارج شود

آیت‌الله‌ شبیری زنجانی در قسمتی از سخنان خود به تفسیر «ابوالفتوح رازی» اشاره کرد و گفت: «عبدالجلیل رازی» در کتاب «النقض» می‌گوید ابوالفتوح در تفسیر از طبرسی معروفتر بوده است؛ ولی می‌بینیم که تفسیر او به دلیل فارسی بودن مورد توجه قرار نمی‌گیرد. علمای ما بیشتر به متن‌های عربی تمایل داشته‌اند و لذا حق این کتاب تاکنون ادا نشده است. امیدوارم با اهتمام آقایان این کتاب بیشتر مورد استفاده عموم قرار بگیرد.

استاد عالی حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه با کار علمی باید تلاش کرد تا تفسیر ارزشمند ابوالفتوح از مظلومیت خارج شود، گفت: بشارت چاپ این کتاب بسیار خرسند کننده بود، این کتاب ارزشمند بسیار مظلوم است و امیدوارم با چاپ جدید بیش از پیش مورد توجه علما، پژوهشگران و طلاب قرار بگیرد.

ابراز تأسف از بی‌توجهی به برخی از آثار بزرگان و علمای جهان اسلام

این مرجع تقلید مرجع عالی با ابراز تأسف از بی‌توجهی به برخی از آثار بزرگان و علمای جهان اسلام اظهارداشت: وقتی به کتاب «الذریعه» مراجعه می‌کنیم می‌بینیم کتاب‌های زیادی وجود دارد که هنوز چاپ نشده است. این کتاب‌ها «حیف» است. نمی‌دانم چرا چاپ نمی‌شود.

ایشان از مسئولان بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی خواستند «علامه حلی» را به بحث‌های فقهی و اصولی محدود نکنند و به آثار دیگر ایشان در علوم مختلف هم توجه داشته باشند.

معظم له افزود: بعضی از کتاب‌های علامه حلی، به خط خودشان موجود است ولی چاپ نشده است. در فلسفه کتابی به خط خودشان موجود بوده، الآن نمی‌دانم کجاست. ولی می‌شود آن را پیدا کرد.

گفتنی است؛ کتاب‌ «تفسیر ابوالفتوح رازی» یکی از بهترین‌ و سودمندترین‌ تفاسیر جهان‌ اسلام‌ و مقبول‌ترین‌ نگارش‌های‌ قرآنی‌ به زبان فارسی در تاریخ‌ است‌ که توسط حسین‌ بن‌ علی‌ بن‌ محمّدبن‌ احمد خزاعی‌ نیشابوری‌ معروف‌ به‌ شیخ‌ ابوالفتوح‌ رازی‌ تألیف شده است.

بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با توجه به استقبال گستردۀ عالمان، مفسران و محققان علوم قرآنی و نیز علاقه‌مندان به ادب فارسی، چاپ جدید این کتاب را با تقریظ عالمانۀ مرجع عالی‌قدر آیت‌الله شبیری زنجانی به انجام رسانده است، که در حضور این مرجع تقلید و حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی تولیت آستان قدس رضوی در قم رونمایی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics